دومین نشست خبری جشنواره «گزارش یک نگرانی»:

ابراز نگرانی اهالی هنر در خصوص بحران کمبود آب

اهالی هنر کشور در خصوص بحران مسئله آب در کشور و جهان تذکراتی را ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین نشست خبری جشنواره گزارش یک نگرانی (نگاه مردمی به مسئله کمبود آب) با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری و هنرمندان برگزار شد.

در این مراسم که با حضور مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، داریوش فرهنگ و گوهر خیراندیش هنرمندان حاضر در این جلسه، ساعد نیک‌ذات و علی نیک‌رفتار و علیرضا زیرین‌دست و داریوش فرهنگ هیئت داوران بخش عکس، شفق نماینده شورای سیاست‌گذاری، محمد پرورش مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران، کاوه نماینده شبکه تهران برگزار می‌شد، مسئولان شرکت آب و فاضلاب تهران و هنرمندان اظهاراتی راجع به بحران آب داشتند.

شفق نماینده شورای سیاست‌گذاری با خیر مقدم به هنرمندان و اهالی رسانه گفت: مهندس محمد پرورش مدیر فرهنگی شرکت آب و فاضلاب است که همیشه طرح‌های فرهنگی برای اجرا در این شرکت دارد. «گزارش یک نگرانی» موضوع نگرانی همه مردم راجع به مسئله آب است. ما در یک منطقه خشک قرار گرفته‌ایم و بحران بی‌آبی مسئله‌ای فقط مربوط به ایران نیست؛ بلکه مربوط به همه کشورها می‌شود. به طوری که جنگ مربوط به آب خواهد بود و هر کشوری بتواند از آب سرزمین خود دفاع کند، پیروز خواهد بود.

هر جشنواره‌ای به ذات خود مهم است و جشنواره آب اهمیت دو چندان دارد. برای احیای دریاچه ارومیه و زاینده‌رود نه تنها چاه‌های غیرمجاز باید بسته شود؛ بلکه باید در خصوص چاه‌های مجاز هم تجدید نظر شود.

وی افزود: در تهران نیز نگاه فراتری به موضوع آب باید داشته باشیم. چون اگر حتی دو ساعت آب منزلمان قطع شود، زندگی مختل می‌شود و آگاهی‌بخشی در خصوص مسئله آب وظیفه رسانه‌هاست.

وی با ابراز خرسندی از استقبال هنرمندان از اهمیت آب و بحران کم‌آبی گفت: هنرمندان پیشکسوت سینما و تلویزیون که از این این موضوع استقبال می‌کنند، اهمیت موضوع آب را می‌رسانند. آب مسئله‌ای نیست که به سیاست‌ محدود شود و حتی برای یک سرزمین و یک شهر نیست؛ بلکه موضوعی ملی و جهانی است که امیدواریم جشنواره «گزارش یک نگرانی» بتواند این اهمیت و نگرانی را به مردم انعکاس دهد.

محمد پرورش رئیس شرکت آب و فاضلاب تهران نیز با ابراز رضایت از حضور هنرمندان در این جشنواره گفت: شرکت آب و فاضلاب تهران 13 میلیون تهرانی را تحت پوشش قرار می‌دهد و برای اولین بار است که در یک شهر ایران آبرسانی یکپارچه انجام می‌شود.

وی افزود: خشکسالی چند سال اخیر باعث کاهش شدید ذخیره آبی و مشکلات ناشی از آن شده است. مشکلاتی مثل آب مختص یک سرزمین و یک منطقه نیست؛ بلکه به تمام جهان مربوط می‌شود.

وی با ابراز تاسف از آمار مصرف بی‌رویه آب در تهران گفت: مصرف آب در تهران دوبرابر حد استاندارد جهانی است. ما باید با اصلاح شیوه مصرف آن را مدیریت کنیم. وقتی موضوع یک گروه و حزب نیست؛ تمام شهرها و کشورها در این موضوع سهیم هستند و باید گفت که بخش فرهنگی بحران آب بر عهده هنرمندان و اهالی رسانه است تا امروز ده هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده و روزی خواهد رسید که با 20 درصد صرفه‌جویی بتوانیم سطح آب ذخیره شده به یک و نیم سطح بالاتر ارتقا دهیم.

داریوش فرهنگ بازیگر و فیلمساز سینما با ابراز خرسندی از حضور در این جشنواره گفت: من در کمتر محفلی شرکت می‌کنم؛ چون تمایلی در شرکت در هر محفلی ندارم. اما در این جشنواره حضور یافتم چون به آن علاقه دارم. آب به مثابه مادر است و نان پدر. مگر می‌شود کسی مادرش را نادیده بگیرد و به آن اهمیت ندهد.

فرهنگ در ادامه افزود: بی‌تعارف کشور ما در منطقه  خشک واقع شده و باید این حقیقت را بپذیریم و مصرف آب را مدیریت کنیم. من به سیستان و بلوچستان سفر کردم. در آنجا صحبت از کم آبی نبود؛ بلکه بی‌آبی حکمفرماست. دریاچه ارومیه و زاینده‌رود خشک شده است و ما بی‌توجهیم و جلسات را پشت سر هم می‌گذاریم، بدون آنکه کاری کنیم. اصلا به نظر من جلسه تشکیل می‌دهند که کاری انجام نشود. نه اینکه انجام شود. این وظیفه دولت است که برای بحران کم‌آبی به فکر باشد. «زاینده رود» وقتی آب دارد و شور و نشاط در آن جاری است باعث شادی مردم می‌شود اما وقتی خشک است، چهره مردم شهر غمگین و ناراحت است. درخواست ما جدی است و باید فکر جدی برای این موضوع شود.

این فیلمساز عنوان کرد: خوشبختانه با رفع تحریم‌ها و ورود یک بودجه به داخل کشور، می‌توان بیشتر و جدی‌تر به فکر مسئله کم آبی بود. خواهشمندم از مسئولان دولت و شرکت آب و فاضلاب که حال مادر را دریابیم، چون حالش خوش نیست.

علی‌رضا زرین‌دست فیلمبردار سینما نیز اظهار داشت: این نگرانی از اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین معضلات اجتماعی در ایران و جهان است. ما باید در دبستان‌ها شروع به آموزش درست آب به بچه‌ها کنیم. اینکه آب را قدر بدانند و مصرف صحیح داشته باشند. توصیه من به همه این است که اگر شما صدای جریان آب را دوست دارید، بگذارید مردم شهرهای دیگر و مناطق دیگر هم از شنیدن صدای آن لذت ببرند.

وی با انتقاد از مصرف نادرست آب در فرهنگ کشورمان گفت: ما ملتی هستیم که در مصرف خیلی از چیزها اسراف کنیم. ما واقعا لازم داریم آموزش ببینیم تا مصرف درست جزو فرهنگ ما شود. ما بهترین قنات‌ها و قنات‌سازها را داریم و این نشان‌دهنده کم آبی در کشور ما بوده است.

گوهر خیراندیش بازیگر سینما و تلویزیون در این نشست بیان کرد: من وقتی از طریق یک دوست اطلاع یافتم، باید در این جشنواره شرکت کنم تعجب نکردم. چون موضوع آب دغدغه این چند وقت من است و به  آن فکر می‌کنم. به نظر من بحران آب به حدی است که ممکن است، سر آن جنگ نیز راه بیفتد.

وی با ابراز خرسندی از حضور در این جشنواره گفت: به خاطر جایگاهی که مردم به من دادند به خود اجازه دادم، در این جشنواره حضور پیدا کنم و در خصوص بحران آب صحبت کنم. 

خیراندیش ادامه داد: به نظر من وقتی برای نبستن کمربند ایمنی در هنگام رانندگی جریمه تعیین شد، مردم به بستن آن خود را ملزم دانستند و قانون را رعایت کردند. در مورد آب هم یکی از راهکارها باید بحث جریمه باشد. ضمن اینکه کارشناسان در زمینه صنعت و کشاورزی نیز باید آموزش‌های لازم را ببینند. من در سفری که به انگلستان داشتم، دیدم یک منطقه با وجود اینکه آب نداشت با انتقال آب از یک مکان دیگر و مدیریت مصرف آن موجب سرسبزی و آبادانی آن شده بود. ولی در ایران مصرف آب در حوزه کشاورزی و پرورش میوه و سبزی نادرست است؛ چون آب زیادی به هدر می‌رود. از نظر من خیلی چیزها در کشور به کاربلدی نیاز دارد.

وی ادامه داد: امیدواریم با تکیه و اعتماد دولت و مردم به هم، ذخیره خوبی برای آینده و فرزندانمان داشته باشیم.

نیک‌رفتار دبیر عکس هیات داوران بیان کرد: من معمولا سعی می‌کنم کمتر در مراسمی حضور پیدا کنم؛ ولی چون این موضوع دغدغه من بود در آن شرکت کردم. امیدوارم مردم از این جشنواره تاثیر خوبی بپذیرند و عوامل جشنواره نگرانی خود را بتوانند به نحو مطلوب انعکاس دهند.

مجید رجبی‌معمار مدیر عامل خانه هنرمندان ایران گفت: من اگر از اول در جریان این جشنواره بودم، می‌گفتم عنوان سوگواره به جای جشنواره برای بحران کم آبی انتخاب کنند. صحبت‌های خانم خیراندیش مثل کارشناسان وزارت نیرو بود و من باید بگویم نگرانی در خصوص آب به شدت زیاد است و این قصه برای یک سرزمین و یک استان نیست، یک بحث جهانی است.

رجبی معمار بیان کرد: در ایران سال‌ها با خشکسالی درگیر بودیم و این سال‌های خشکسالی باعث کمبود آب شده است و گواه مسئولان شرکت آب و فاضلاب هم نیز حاکی از این نگرانی است. این کم آبی با یک سال و یا دو سال پر آبی حل نمی‌شود و همان طور که خانم خیراندیش گفت عمده‌ترین اتلاف آب در بخش کشاورزی است، دغدغه آب همگانی است و اگر به مسئولان دولت و هیئت آن و مجلس شورای اسلامی نیز تسری پیدا کند می‌تواند به تصویب قوانین در بحث اهمیت منجر شود. رسانه‌های گروهی و بزرگان فرهنگ و هنر کشور نیز می‌توانند موثرتر واقع شوند.

مدیر خانه هنرمندان اظهار داشت: خانه هنرمندان آماده است تا به عنوان یک رسالت ملی و امری اجتناب‌ناپذیر در این خصوص همکاری کند.

ضرابی قائم مقام دبیر جشنواره که به نیابت از جواد رضویان دبیر جشنواره در این مراسم حضور داشت، گفت: آقای رضویان به دلیل تولید برنامه «سه شو» نتوانست در این مراسم حضور پیدا کند؛ اما دوستان دیگر از شورای سیاست‌گذاری حضور دارند و مباحث خود را مطرح کردند.

وی با اشاره به اظهارات گوهر خیراندیش در خصوص مسئله آب و فاضلاب گفت: خوشبختانه برای اولین بار طرح فاضلاب تهران در تاریخ جمهوری اسلامی و قبل از آن به عنوان طرح برگزیده آب و فاضلاب جهانی انتخاب شده است و در بین ده‌هزار نامزد از 177 کشور برگزیده نهایی شد و این جایزه به شرکت آب و فاضلاب تهران اعطا شد. 

وی افزود: در اختتامیه این جشنواره قرار است، رسانه‌های برتر که در زمینه ترویج فرهنگ مصرف درست آب فعالیت موثری داشته‌اند، تجلیل شوند و این جشنواره به عنوان یکی از مردمی‌ترین جشنواره‌ها در عرصه فرهنگ و هنر کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هیچ اثر فیزیکی پذیرفته نخواهد شد،گفت: این جشنواره موبایلی است و پذیرش آثار فقط از طریق‌ روش‌های اعلام شده انجام خواهد شد.

شفق با اشاره به تکنولوژی‌های مدرن در شرکت آب و فاضلاب گفت: استفاده از این تکنولوژی‌ها موجب برگزیده شدن شرکت آب و فاضلاب تهران در میان 177 کشور جهان شده است.

ساعد نیک‌ذات یکی از اعضای هیات داوران بخش عکس گفت: من همیشه می‌گویم باید به فرمول یک p به معنای پولوتیک و سیاست اضافه کنیم. وقتی دریاچه ارومیه بسته می‌شود یا زاینده رود آب ندارد، بحث سیاست در کار است. باید کمپین‌های مردمی با حضور هنرمندان و ورزشکاران تشکیل شود تا فرهنگسازی بیشتری در این زمینه انجام شود.

شفق در ادامه با اشاره به فرصت بهره‌گیری از خانه هنرمندان و همکاری مدیرعامل آن با این جشنواره گفت: وجود آقای رجبی‌معمار در خانه هنرمندان فرصتی برای توجه بیشتر به حوزه هنر کشور است. وی می‌تواند فرصت استفاده از ظرفیت خانه هنرمندان را برای این جشنواره استفاده کند. 

در پایان مراسم از دو هنرمند فعال در حوزه بحران آب در جشنواره گزارش یک نگرانی تجلیل شد که گوهر خیراندیش در این مراسم پس از دریافت هدایای خود گفت: امیدوارم مسئله آب و بحران آن جدی‌تر گرفته شود. امیدوارم همه دست به دست هم دهیم و آب را پاس بداریم.

همچنین داریوش فرهنگ پس از اعطای هدایا به علی‌رضا زرین دست فیلمبردار سینما گفت: وقتی اولین فیلم خود را که نامش طلسم بود می‌ساختم، فیلمبردار به من خیلی کمک کرد و آن فیلمبردار کسی نبود جز علیرضا زرین دوست. فیلمبردار یک چشمش را می‌بندد که چیزی را نبیند و یک چشمش را باز می‌گذارد، همه چیز را ببیند. من به علیرضا گفتم تو به جای زرین دست، زرین چشم هستی.

زرین دست پس از تشکر از این تقدیر گفت: امیدوارم کسانی هم که شایستگی این تقدیر را دارند مورد تجلیل واقع شوند.

شفق نیز بیان کرد: وقتی در فیلم فریاد آقای کیمیایی حضور داشتم، با یکی از بهترین فیلمبرداران کشور که علیرضا زرین دست بود آشنا شدم. ایشان هم زرین دست، هم زرین چشم هستند و هم خودشان زرین هستند.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار