همدان؛

خانواده ها سختی ها را یکی پس از دیگری به جان می خرند

وقتی ما زندگی انسانی را به ذهن می‏آوریم، رنج‏ها و مشکلات سهم بزرگی از زندگی را در برمی‏ گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ در این بین برخی با فائق آمدن بر مشکلات پیروز می‏شوند و برخی در مقابل آنها سر تسلیم فرود می‏آورند، باید گفت خانواده، کوچک ‏ترین و در عین حال، مهم‏ترین و بنیادی‌ترین نهاد اجتماعی است که تأثیری مستقیم بر تمام شئونات اجتماعی و فرهنگی جامعه دارد ومیتواند نقش مهمی در پیدایش یا پیشگیری آسیب های اجتماعی داشته باشد.

اما موضوع مهم دیگری هم که وجود دارد دغدغه ها وسختی هایی است که در خانواده ها وجود دارد، خیلی موجب خوشحالی است که دغدغه آدم خانواده باشد و چقدر خوب است که در تمام دنیا خانواده زنده است حتی اگر شکل و فرمش تغییر یافته است، همین که مفهوم خانواده با اهمیت است خودش دنیایی می ارزد چرا که اگر خانواده وجود نداشت انسان ها چه  فشاری را باید تحمل می کردند و حتما تنهایی ومشکلات دمار از روزگارشان در می آورد.

به همین دلیل بر آن شدم که خانواده و سختی های آن را مورد بررسی قرار دهم.

به دانشگاه بوعلی سینا همدان رفتم و با یکی از دانشجویان هم صحبت شدم، رضا حسنی یکی ازدانشجویان رشته جامعه شناسی است که در این باره میگوید:خانواده های امروزاین روزها درگیر تامین معیشت شان هستند وسوالی اینجا مطرح می شود که پدر ومادرچقدر مهارت فکر کردن به مسائل تربیتی،سبک زندگی والگوهای تربیتی دارند.

اوبا ابراز ناراحتی ادامه داد: خانواده های ایرانی این روزها در یک مسابقه بزرگ مادی وتامین معیشت و آینده فرزندانشان در گیر شده اند ودیگر مسائل دیگر فرزندان وخانواده را در نظر ندارند در صورتی که مسئولیت پدر ومادر در خانواده چارچوبی دارد که متاسفانه بدلیل مشکلات سخت اقتصادی  از این چارچوب خارج شده است.

این دانشجو گفت:این موضوع موجب شده که خانواده ها  برای تامین معیشت فرزندانشان فقط به خواسته های آنان خود توجه داشته باشند واز تفکر واندیشه های فرهنگی واجتماعی دور بمانند.

حسنی میگوید: این روزها خانواده ها برای بدست آوردن خواسته هایشان  خیلی مسائل دیگر را در نظر نمیگیرند که این خود موجب آسیب زدن به خانواده وحتی جامعه خواهد شد.

او ادامه داد: باید به این فکر افتاد که چگونه میتوان جلوی مشکلاتی که در جامعه برای خانوداه ها وجود دارد گرفت که مطالعات زیادی باید در اینباره باید انجام شود.


 به سراغ یکی دیگر از شهروندان همدانی رفتم وبا او نیز به گفتگو نشستم.

آقای محمود شعبانی که یکی از کارمندان این شهر است نظر خود را اینگونه بیان میکند، خانواده به عنوان کلیدی ترین واحد اجتماعی است  که سعی میکند نقش خود را به خوبی هرچه تمام تر در حمایت این نهاد بخصوص فرزندان ایفا کند واز هیچ تلاشی فرو گذار نمی ماند .

او میگوید:در ایران امروز هم خانواده ها تمام تلاشش را می کند تا فرزندان بهترین زندگی را داشته باشند و تمام مشکلات ومشقت های زندگی را متحمل میشوند .

شعبانی که پدر دو فرزند است در ادامه گفت :من یک کارمند معمولی هستم که برای راحتی همسر وفرزندانم به سختی کار میکنم وحتی بعد از ظهر ها هم کارهای فنی انجام میدهم تا بتوانم معیشت فرزندانم را فراهم کنم وشرمنده آن ها نباشم اما هر چه بیشتر تلاش میکنم بازهم نمی توانم نیاز های آنان را انطور که باید برآورده کنم.

او با اشاره که خانواده نقش مهمی در تربیت فرزندان وتامین معیشت آنان دارند گفت:خانواده هایی که سرمایه بیشتری دارند بهتر میتوانند فرزندان خود را حمایت کنند وباید بگویم خانواده های که سرمایه اقتصادی،فرهنگی واجتماعی بیشتری دارند بهتر میتوانند  در قدم گذاشتن مسیر زندگی وهدایت آنان موفق تر باشند.

این پدر خانواده ادامه داد:البته دولت را نباید نادیده گرفت چرا که نقش مهمی در آینده نسل فردا برای جامعه بهتر وسالم تر دارد وباید با سروسامان دادن وبهتر کردن اوضاع سخت اقتصادی و دسترسی آسان خانواده ها برای بهره گیری از سرمایه های فرهنگی واجتماعی تضمینی برای جامعه سالم وبا فرهنگ باشد.

با توجه به نظرات همشهریان به سراغ اقای بلالی  یکی ازجامعه شناسان دانشگاه بوعلی سینا رفتم وبا اونیز به گفتگو نشستم.

مهارت در سبک زندگی والگوهای تربیتی مهمترین وظیفه خانواده ها

وی باتاکید بر سخنان همشهریان ودر خصوص اینکه خانواده ها تا چه اندازه مسئول تضمین آینده فرزندان خود هستند گفت:پدر ومادر مسئولیت سنگینی نسبت به فرزندان خود بر دوش دارند بطوری که همه سختی های زتدگی را به یکی پس از دیگری به جان به دوش میکشد تا بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

وی افزود:دوران نوجوانی دوره بسیار حساسی است چرا که بخش عمده ی شخصیت افراد در این دوران شکل میگیرد واگر در این مدت زمان کوتاهی در حق کودکان ونوجوانان شود خسارات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: هرانداره که نوجوانان به دوران جوانی نزدیک تر میشوند نقش پدر ومادران از حالت نظارتی تام به نقش مشورتی و کمکی تغییر خواهد یافت و پدر ومار هم باید در این راستا نقش خود را نشان دهند.

این کارشناس جامعه شناسی با بیان این مطلب که جوانان دوست دارند روی پای خود بایستند تاکید کرد: پدر ومادر نیز باید در این باره با فرزند خود هم فکر باشند وبرای رسیدن به این موضوع به فرزند جوان خود کمک کنند تا بتوانند مستقل شوند اما باید گفت برای بدست آوردن این استقلال جویی نباید آسیبی به فرزند جوان وارد شود.

بلالی با اشاره به مشکلات اجتماعی وفرهنگی بخصوص اقتصادی که هم اکنون در جامعه وجود دارد تصریح کرد: این مشکلات موجب شده که پدر ومادرنتوانند بشکل کامل نقش خود را ایفا کنند.

وی افزود: ضعف در تامین مالی خانواده موجب شده که والدین بخصوص پدر نتوانند اقتدار پدری خود را ایفا کنند همچنین باید گفت تغییراتی که در اجتماع رخ داده با اندیشه های سنتی فاصله زیادی ایجاد کرده است و نسل قدیم تفاوت های زیادی نسبت به نسل امروزدارند چرا که تکنولوژی ها و اندیشه های جدید امروزی نقش والدین را کمرنگ تر کرده است حتی در خیلی موارد ان را به چالش کشیده است. 

بلالی با اشاره به تاثیردغدغه برای تامین معیشت خانواده ها در سبک زندگی والگوهای تربیتی ادامه داد:دغدغه های تامین معیشتی که امروزه خانواده ها را در بر گرفته موجب شده است که خانواده ها کمتر فرصت فکر کردن به مهارت در سبک زندگی والگوهای تربیتی داشته باشند،البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که والدین به روز وهمراه با تغییرات تکنولوژیک مهارت های تفکر وسبک زندگی بهتری نسبت به نسلهای قدیمی تردارند واز ظرفیت های آن به نفع بهبود سبک زندگی خود وخانواده بهرمند هستند.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه ایا خانواده هایی که سرمایه فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی بیشتری دارند میتوانند حامی خوبی برای فرزندان خود برای قدم گذاشتن در مسیرزندگی باشند افزود:مدیریت در نظم واقتدارخانواده ها به دارابودن این سرمایه ها بستگی ندارد چرا که عوامل بسیار زیادی در مدیریت بیهینه ی خانواده ها وجود دارد که نمی توان آن را فقط به اینگونه سرمایه ها برشمرد هر چند که نقش این سرمایه ها در ترکیب و نحوه ی مدیریت آن ها ونیز پیوند به سایر ویزگی های خانوادگی نیز مهم است. 

بلالی جامعه شناس دانشگاه بوعلی سینا همچنین به نقش دولت در خصوص حمایت از فرزندان بخصوص فرزندانی که فارغ التحصیل دانشگاه ها و جویای کاردر خانواده ها اشاره وبیان کرد: بخش عمده ی مشکلات جوانان به بی تدبیری  دولت در این حوزه و حوزه های مشابه مربوط می شود چرا که اگر بخواهیم مثالی در این باره بیاوریم میتوان گفت تولید فارغ التحصیل بدون برنامه مانند تولیدبی برنامه خودرو است که تبعات اجتماعی واقتصادی جبران ناپذیری بر جوانان گذاشته است.

با مشکلاتی که امروزه برای کارکرد  خانواده ها به وجود آمده است به نظر میرسد که هنوز این تعریف به قوت خود باقی است که خانواده ها در اجتماعی کردن فرزندان وبرآورده کردن برخی نیازهای بنیادی دیگرمسئولیت اصلی را به عهده دارند،این روزها وظیفه اصلی خانواده ا حمایت مالی از فرزندان شده است ومحبت واموزش مهارت در سبک زندگی والگوهای تربیتی در درجه بعدی اهمیت قرار دارد که برای رفع این دغدغه ی مهم نیاز به بازنگری کارشناسان ومسئولین مربوطه است.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: همدان ، خانواده ، سختی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.