5 گام تا ایمن سازی شبکه بی سیم خانگی

با توجه به احتمال سوء استفاده از شبکه بی سیم خانگی ، پلیس فتای شرق استان تهران ، 5 راهكار برای امن كردن این شبكه پیشنهاد می کند .

5 گام تا ایمن سازی شبکه بی سیم خانگیبه گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مشکلاتی که ممکن است شماهم با آن مواجه شده باشید سوء استفاده از شبکه بی سیم خانگی است که با چند راه کار ساده می توان از جلوی این نفوذ را گرفت.

گام اول : به router( مسیر یاب) بی سیم خود log in کنید:

اگر تا کنون به روتر بی سیم خود log in نکرده اید، مدل روتر خود را جستجو کنید و آدرس IP و رمز ورود و نام کاربری آن را پیدا کنید و سپس log in کنید.  احتمالاً اگر به این قسمت نگاه کنید، می بینید که IP پیش فرض 192.168.1.1 و نام کاربری پیش فرض admin و رمز عبور blank (خالی) تعریف شده است.

در ابتدا کارهای زیر را انجام دهید:

مرور گر internet explorer خود را باز کنید و در قسمت آدرس 192.168.1.1 را وارد کنید؛ سپس یک رمز عبور جدید و نام کاربری جدید برای خود ایجاد کنید. 

گام دوم: MAC filtering را فعال کنید:

این کار ساده ترین و راحت ترین کاری است که شما می توانید انجام دهید تا اجازه ورود به شبکه وایر لس خود را به مزاحمین و افراد غریبه ندهید. اگر چه این کار از ضریب امنیتی پایینی برخوردار است. شما می توانید یک لیست از آدرس های مجاز MAC address تهیه کنید و پس از آن تنها MAC address هایی که شما مشخصا در این لیست قرار داده اید ، قادر به استفاده از شبکه وایر لس شما هستند. 

گام سوم : رمز گذاری را فعال کنید :

بسیار مهم است که روی شبکه خود رمز گذاری کنید. این کار نه تنها باعث می شود که مزاحمین و سوء استفاده کنندگان نتوانند از شبکه وایر لس شما استفاده کنند، بلکه باعث می شود که جاسوسان نتوانند از شبکه وایر لس شما و ترافیک آن بهره برداری کنند. دو نوع مهم از انواع رمز گذاری وایر لس در لیست زیر آورده شده است. لطفاً دقت کنید که هر رمز گذاری فعال شده بر روی روتر وایر لس باید روی هر قطعه وایر لس دیگری که نیاز به اتصال به اینترنت را دارد، فعال شود.

1 ) WEP: این شیوه رمز گذاری جزء متداول ترین و رایج ترین رمز گذاری ها روی روتر های وایر لس است .لطفا دقت کنید که این رمز گذاری می تواند توسط هکر های حرفه ای در زمان حدود 2 دقیقه شکسته شود اما می تواند شبکه وایر لس شما را در برابر همسایگان و رهگذران حفظ کند.

2 ) WPA2: این شیوه نیز بسیار متداول است و اغلب در روتر های جدید وایرلس فعال می شود. WPA2 امن تر از WEP است و تا کنون در معرض خطر قرار نگرفته اما قابل دسترسی برای برخی از انواع قدیمی تر قطعات وایر لس نیست.

انتخاب بین WEP ,WPA2 , MAC filtering :

WPA2 امن ترین متد برای حفاظت از شبکه وایر لس در مقابل مزاحمین است اما اگر شما قطعات الکترونیکی قدیمی دارید که WPA2 را ساپورت نمی کنند، از WEP استفاده کنید. اگر چگونگی رمز گذاری را نمیدانید MAC filtering امنیت کمی دارد اما ساده ترین روش نصب را دارد و می توانید از آن استفاده کنید. 

گام چهارم : نمایش SSID را غیر فعال کنید :

این بخش (SSID) تعیین می کند که افراد دیگر سیگنال های شبکه وایرلس شما را بتوانند ببینند یا خیر. با غیر فعال کردن این بخش، شبکه وایر لس شما برای افراد غریبه غیر قابل رؤیت خواهد شد اما این کار از شما در برابر هکر ها محافظت نمی کند و البته ممکن است، باعث شود که قطعات الکترونیکی شما به شبکه وایر لس سخت تر وصل شود. بنابراین باید روش کار آن را بدانید اما همیشه سعی کنید از رمز گذاری استفاده کنید و هیچ گاه به اینکه فقط SSID را غیر قابل روئیت کنید، اکتفا نکنید. 

گام پنجم : نرم افزار who is on my wifi را نصب کنید :

با نصب این نرم افزار روی دسکتاپ خود این نرم افزار با یک موتور ردیابی از طریق scan شبکه وایرلس شما به صورت دقیقه ای نشان می دهد که آیا افراد غریبه روی شبکه وایر لس شما نفوذ دارند یا خیر. این کار نیز می تواند تا حدودی شما را از وجود افراد غریبه با خبر کند. 

منبع:  پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۴
خیلی خوب بود لطفا بازم از این جور خبرها بزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۴
ممنون
خب چجوري فعال كنيم؟