باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

پاکسازی استان " لاذقیه " چرخیدن چرخ اقتصاد سوریه + نقشه و جزئیات

پاکسازی استان " لاذقیه " می‌تواند دوباره باعث رونق اقتصادی سوریه شود.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استان " لاذقیه " پنجمین استان بزرگ سوریه و یکی از استان‌های مهم و استراتژیک این کشور است که در همان روزهای ابتدایی مورد هجوم تروریست‌های تکفیری قرار گرفت و در این حملات که نیروهای " ارتش " و " دفاع وطنی " سوریه به مقاومت پرداختند درگیری‌های شدیدی رخ داد و اکنون نیز نیروهای سوری در حال انجام عملیات‌هایی برای پاکسازی این استان هستند.




** موقعیت جغرافیایی استان " لاذقیه "

استان " لاذقیه " در غرب کشور سوریه و در کنار سواحل دریایی مدیترانه قرار دارد و از سمت جنوب نیز به استان " طرطوس "، از شرق به استان " درعا "، از شمال‌شرقی به استان " ادلب " دسترسی دارد و از سمت شمال نیز دارای مرز مشترک با کشور ترکیه می‌باشد. استان " لاذقیه " بیش از 2 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و جمعیتی بیش از 1 میلیون نفر را در خود جای داده و در میان 13 استان سوریه " لاذقیه " دومین شهری است که اکثر جمعیت آن را علویان تشکیل می‌دهند. این استان به 4 بخش " اللاذقیه "، " جبلة "، " الحفة " و " القرداحة " تقسیم شده که در هر منطقه شهرها و روستاهای زیادی وجود دارد.






پاکسازی استان

پاکسازی استان





" لاذقیه " 5 استان بزرگ سوریه بعد " دمشق "، " حلب "، " حمص " و " درعا " است که در بخش شرقی دریایی مدیترانه و در یک شبه‌جزیره واقع شده واز پایتخت سوریه یعنی شهر " دمشق " بیش از 300 کیلومتر فاصله دارد. به خاطر نزدیکی این استان به آب‌های آزاد زمینه‌های خوبی برای تجارت در " لاذقیه " وجود دارد و از همین رو مراکز مهم تجاری مانند بنادر بزرگ و خطوط ریلی در سطح استان گسترده شده و استان " لاذقیه " را به بزرگترین مرکز تجارت سوریه تبدیل کرده است.




** " لاذقیه " نبض اقتصادی سوریه

دلیل اهمیت استان " لاذقیه " به خاطر وجود دو عامل می‌باشد که باعث شده تا تروریست‌های تکفیری از همان روزهای نخست اشغال سوریه درصدد تصرف این استان دربیایند؛ اولین اینکه این استان دارای مرز مشترک با کشور ترکیه است و چون تروریست‌ها برای ادامه تجاوزگری‌های خود نیاز به پشتیبانی ترکیه داشتند می‌خواستند به هر روش ممکن این استان را اشغال کنند تا هم بتوانند برای پیش‌روی‌های خود از حمایت لوجستیکی ترکیه برخوردار باشند و هم در صورت بروز مشکل به سمت مرزهای این کشور عقب‌نشینی نمایند، دوم دلیل این است که چون " لاذقیه " یکی از مراکز مهم اقتصادی سوریه می‌باشد تروریست‌های تکفیری با اشغال این استان می‌توانستند با دست آوردن حجم زیادی از کالاهایی که برای صادرات در شهرهای این استان وجود دارد و همچنین ایجاد یک مسیر مواصلاتی برای خروج این کالاها چه به صورت زمینی و چه به صورت دریایی درآمدهای لازم برای خرید تجهیزات و ادوات پیشرفته جنگی را برای خود فراهم آورند.




** اشغال " لاذقیه "

تروریست‌های تکفیری از همان روزهای نخست برای تصرف برخی از استان‌های راهبردی و مهم سوریه دست به کار شدند که یکی از آنها استان " لاذقیه " بود و چون این استان از مراکز مهم اقتصادی کشور سوریه به حساب می‌آمد و میزان زیادی از کالاهای صادراتی این کشور را در خود جای داده و چون از نظر موقعیت جغرافیایی و محل قرارگیری یکی از شاهراه‌های این کشور می‌باشد اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند و از آنجایی که تروریست‌ها نیز نیاز شدیدی به پشتیبانی لوجستیکی و مالی را احساس می‌کردند عملیات‌هایی را برای تصرف این استان آغاز کردند ولی در این " لاذقیه " نیز مانند سایر استان‌های سوریه مردم در برابر تروریست‌ها مقاومت کردند و مانع از ورود تروریست‌ها شدند.


تروریست‌های تکفیری که این مقاومت را مانعی جدی بر سر راه خود دیدند مجبور شدند تا شهر به شهر همه را محاصره کنند و بعد از خارج شهر تمام نقاط را زیر گلوله‌باران خمپاره‌های خود بگیرند و مردم شهرها را به خاک و خون بکشانند و ویرانی به جای بگذارند تا بتوانند مقاومت مردم را بشکنند تا بتوانند به هدف خود یعنی تسلط کامل بر استان " لاذقیه " دست پیدا کنند ولی در این زمینه نیز با شکست مواجه شدند و ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه با تمام توان خود از شهرها دفاع می‌کردند و تروریست‌ها را به هلاکت می‌رساندند.





پاکسازی استان





** جنایات تروریست‌ها در " لاذقیه "

از همان روز اول تروریست‌ها در سوریه که اهداف خود را در حال شکست می‌دیدند و با مقاومت مردم سوریه مواجه شدند شهرها را به محاصره خود درمی‌آوردند و اقدام به گلوله‌باران این شهرها با خمپاره می‌کردند تا بتوانند مردم را به وحشت انداخته و مقاومت آنها را در هم بشکند و شهر را به تصرف خود درآورند. همین کار تروریست‌ها باعث می‌شد تا شهر زیر باران گلوله‌های خمپاره به تلی از خاک تبدیل شود و خانه‌ها خراب شده و تعداد زیادی از مردم شهر بی‌خانمان گردند اما با این همه باز هم به سختی می‌توانست شهرها را به تصرف خود درآورد اما این پایان جنایات تروریست‌ها نبود.


تروریست‌های تکفیری علاوه بر ویرانی خانه و آواره کردن مردم پس از تصرف شهر نیز جنایت‌هایی را علیه مردم انجام می‌دانند مانند ربودن ساکنین شهر و فروختن آنها به عنوان برده یا گردن زدن اهالی شهر جلوی چشم کودکان و سایر اهالی برای ایجاد رعب و وحشت در آنها؛ اما بدترین جنایت تروریست‌های تکفیری استفاده از ساکنین شهر به عنوان سپری انسانی در برابر پیش‌روی‌های ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه است که این کار را نه تنها در استان " لاذقیه " بلکه در تمام سوریه استفاده کردند تا مانع از سقوط مواضع خود شوند و به همین خاطر هم پیش‌روی و بازپس‌گیری مناطق اشغالی به کندی صورت می‌گیرد.




پاکسازی استان

پاکسازی استان

پاکسازی استان

پاکسازی استان




** پاکسازی استان " لاذقیه " راه افتادن چرخ اقتصادی سوریه

ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه بعد از این که توانستند تروریست‌های تکفیری را که به سمت شهر " دمشق " حرکت کرده بودند زمین‌گیر کنند و آنها را به عقب برانند شروع به بازپس‌گیری مناطق از دست تروریست‌ها کردند که همین امر باعث شد که تروریست‌ها به سمت استان‌های شمالی سوریه بگریزند و نیروهای سوری نیز آنها را تا این استان‌ها تعقیب کردند و با آنها به شدت درگیر شدند.


نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه که اهمیت استان " لاذقیه " را می‌دانستند و متوجه این امر بودند که این استان قلب اقتصادی سوریه است مقدمات آزادسازی آن را فراهم کردند و بعد از تجدید قوا و مجهز شدن به سلاح‌های جدید با کمک نیروهای روسی شروع به پاکسازی " لاذقیه " کردند و تا کنون توانستند صدها کیلومتر از این استان را بازپس‌بگیرند و با آزادسازی کامل " لاذقیه " روح دوباره‌ای در کالبد اقتصاد سوریه دمیده می‌شود.




پاکسازی استان




** ارتفاعات " جبل النوبه " نبض ریف شمالی " لاذقیه "

یکی از مناطق مهم و راهبردی در ریف شمالی " لاذقیه " ارتفاعات " جبل النوبه " است که اهمیت این ارتفاعات هم به این دلیل است که ریف شمالی " لاذقیه " را به ریف غربی این استان متصل می‌کند. این ارتفاعات در منطقه‌ای قرار گرفته که به جاده " لاذقیه - حلب " از یک طرف و از طرف دگیر به ارتفاعات " برج القصب " مشرف است که همین امر اهمیت ویژه‌ای به این ارتفاعات می‌دهد.


اهمیت این منطقه به حدی زیاد بود که تروریست‌های تکفیری به هیچ وجه نمی‌خواستند تسلط خود از این منطقه را از دست بدهند و نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه هم که این اهمیت را می‌دانستند برای بازپس‌گیری آن اقدام کردند اما با مقاومت شدید تروریست‌ها مواجه شدند و به همین خاطر مجبور شدند که مدتی این ارتفاعات را محاصره کنند و بعد از گلوله‌باران مواضع تروریست‌ها توانستند این منطقه را اشغال کنند.




پاکسازی استان





** شهر " ربیعه " تثبیت مواضع نیروهای سوری در " لاذقیه "

شهر " ربیعه " شهری مهم و راهبردی و استراتژیک در در ریف شمالی استان " لاذقیه " است که نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه توانستند بعد از انجام عملیات‌های متعدد این منطقه را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کنند و کنترل کامل این شهر را به دست خود گرفتند. دلیل اهمیت این شهر هم نزدیکی آن با مرز ترکیه و هم نزدیکی به ارتفاعات " جبل الترکمان " که مشرف به مرزهای ترکیه است؛ می‌باشد که باعث شد تا هم برای نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه حائز اهمیت باشد و هم برای تروریست‌ها و حامی آنها یعنی کشور ترکیه که می‌خواهستند با حفظ این شهر نیروهای سوری را با شکست روبه رو کنند.




پاکسازی استان





ارتفاعات " جبل الترکمان " همان محلی است که جنگنده‌های ترکیه با ورود به خاک سوریه یک فروند جنگنده " سوخو 24 " نیروی‌هوایی روسیه را به بهانه ورود به حریم هوایی ترکیه مورد اصابت قرار دادند. دلیل دیگر اهمیت این منطقه این است که دولت ترکیه می‌خواهد این منطقه را به عنوان یک منطقه حائل اعلام کند و آن را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد.




پاکسازی استان





ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه با تقسیم شدن به چند دسته و حرکت در چندین محور تاکنون توانستند شهرها و روستاهای زیادی را در ریف شمالی و شمال‌شرقی استان " لاذقیه " را آزاد کنند و در حال حاضر این نیروها توانسته‌اند بخش‌های مهم و استراتژیکی مانند بخشی از بزرگراه " لاذقیه - حلب " را آزاد کرده و همچنین طی چند روز گذشته نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه با بازپس‌گیری مناطق اشغالی در مرز مشترک با ترکیه علاوه بر این که توانستند دومین مخقیگاه تروریست‌ها را از بین ببرند توانستند با آزادسازی " جبل‌ الترکمان " بر روستاهای مرزی ترکیه که محلی امن برای تروریست‌های تکفیری شده را در تیررس خود قرار دهند و مقدمات را برای آزادسازی شهر " لاذقیه " و پس از آن پاکسازی کامل استان " لاذقیه " که نبض اقتصادی سوریه است را فراهم کنند.





گزارش از امین ملکیان

انتهای پیام/



برچسب ها: لاذقیه ، سوریه ، آزادسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار