باید زمینه‌ها برای رشد و بالیدن ادبیات انقلاب اسلامی فراهم شود

هنوز ادبیات انقلاب اسلامی در حال تعریف خودش است؛ دوره این تعریف‌ها باید تمام شود تا نوبت منتقدان ‌شود كه بنشینند و آن را دسته‌بندی کنند.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ كمال شفیعی، شاعر، نویسنده و فعال ادبی كه سال‌های سال در كنار مرحوم امیرحسین فردی در مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری فعالیت كرده است، گفت: وقتی مرحوم فردی به حوزه هنری آمدند، با آن نگاه وسیعی كه داشتند، كارهای شگفتی انجام دادند. یكی از آن كارها راه‌اندازی جشنواره داستان انقلاب اسلامی بود كه بعد از گذشت 8 دوره از آن جریان خوبی را رقم زده است.

وی توضیح داد: هر انقلابی اگر به اندازه انقلاب اسلامی ایران بزرگ باشد، باید بتواند خودش را در قالب هنر تعریف كند و هنگامی كه هنر به تعریف انقلاب می‌پردازد، یك سری از مؤلفه‌ها را ارائه می‌دهد كه شاید بهترین نوع مؤلفه‌سازی و شاخصه‌سازی از آن انقلاب باشد.

شفیعی اظهار كرد: وقتی شما به ادبیات پس از انقلاب فرانسه یا ادبیات پس از انقلاب روسیه نگاه می‌كنید، می‌بینید آثاری خلق شد و چندین سال است كه از آن ها گذشته و تعاریف و تئوری‌های آن‌ها استخراج شده و ادبیات انقلاب فرانسه یا روسیه نام گرفت؛ ادبیات انقلاب اسلامی هم قطعا بعد از گذشت زمان مناسبی به این مرحله می‌رسد و كاشناسان و نظریه‌پردازان مولفه‌های آن را بیرون خواهند كشید و برای آن تئوری‌سازی خواهند كرد.

وی افزود: البته باید بدانیم كه علی‌رغم اینكه حدود چهار دهه از انقلاب اسلامی می‌گذرد، اما انقلاب ما هنوز انقلاب جوانی است. انقلاب ما در بین انقلاب‌های دیگر كشورهای جهان، جوان‌ترین انقلاب است. به همین خاطر من فكر می‌كنم هنوز ادبیات انقلاب اسلامی در حال تعریف خودش است؛ دوره این تعریف‌ها باید تمام شود تا نوبت منتقدان ‌شود كه بنشینند و از آثار این هنر، تئوری‌ها و مؤلفه‌ها را بیرون بكشند و دسته‌بندی ‌كنند.

این شاعر و نویسنده با بیان اینكه باید زمینه‌ها برای رشد و بالیدن ادبیات انقلاب اسلامی فراهم شود، افزود: ما چند سال بعد از برگزاری جشنواره داستان انقلاب جشنواره شعر انقلاب اسلامی را هم شكل دادیم؛ یكی از دغدغه‌های من به عنوان كسی كه طرح جشنواره شعر انقلاب را نوشته و تحویل آقای فردی دادم، آن بود كه این جشنواره راه بیفتد تا بستری باشد برای تعریف ادبیات و شعر انقلاب اسلامی. این بستر پیش‌تر در قالب جشنواره داستان انقلاب اسلامی شكل گرفته بود و جشنواره شعر انقلاب اسلامی هم قرار بود در آن راستا حركت ‌كند. 

وی گفت: البته هنوز جشنواره داستان انقلاب هم كه قدمت بیشتری نسبت به جشنواره شعر انقلاب دارد، نهال جوانی است؛ اگر چه حدود یك دهه از عمرش می‌گذرد، اما یك دهه در حوزه ادبیات هنوز چیزی نیست. این جشنواره هنوز دارد سال‌های انقلاب را تعریف می‌كند، اما ما خیلی وقایع را بعد از انقلاب اسلامی داشتیم كه می‌توانند دست‌مایه‌های خوبی برای خلق اثر باشند و هنوز مورد پرداخت قرار نگرفته اند.

شفیعی در پایان تاكید كرد: ما باید منتظر بمانیم و ببینیم ادبیات انقلاب اسلامی تا كجا پیش می‌رود؛ هنوز این ادبیات در حال زایایی است. این زایایی باید ادامه پیدا كند و وقتی به اوج آن رسیدیم، منتقدان و نظریه‌پردازان بر اساس مؤلفه‌های آن دوران اوج‌ به دسته‌بندی و تئوریزه كردن این ادبیات می‌پردازند؛ به عبارت دیگر در واقع ادبیات انقلاب اسلامی دارای ستاره‌ها و جرقه‌ها و اتفاقاتی است، اما هنوز این اتفاق‌ها تمامیت ادبیات انقلاب نیست.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار