سلول های بنیادی قابلیت تولید انواع سلول ها را دارند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان تحقیق گفت:در زمینه تبدیل سلول های پوستی به بافت عصبی آغاز شده است، این فرآیند در طب ترمیمی برای عمل پیوند کاربرد فراوانی دارد.

دکتر حسین بهاروند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه سلول های بنیادی قابلیت تولید انواع سلول ها را دارند افزود: این سلول ها دارای دو منشا جنینی و سلول های بنیادی بزرگسالان هستند.

وی ادامه داد:‌سلول های پرتوان همان سلول بنیادی هستند که دارای قابلیت تقسیم بسیار بالایی هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان در خصوص مطالعاتی که در زمینه سلول های بنیادی صورت می گیرد گفت:‌این سلول ها از سلول های خونی و از سلول های اسپرم و شبیه تخمک ساخته شده اند که دارای قابلیت لقاح بوده و تا مرحله بلاستوسیست که مرحله از تشکیل جنین است پیش رفته است.

بهاروند اظهارداشت:‌با تزریق سلول های اسپرم ساز تولید شده از سلول های بنیادی به داخل سلول های مولد اسپرم افراد نابارور قابلیت تولید جنین ایجاد می شود.

*سازه های نانو ،هویت سلولهای عصبی را مشخص می کند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه سازه های نانو توانایی تشخیص، هویت سلول های عصبی را دارند گفت:‌سازه های نانو، موجب افزایش سلول های اکتودرم دربافت عصبی می شوند.

وی افزود:‌سلول های عصبی تولید شده در محیط آزمایشگاهی نیز از عوامل موثر در تعیین هویت سلول هستند.

*سلول های پوستی توانایی ساخت سلول های عصبی را دارند

دکتر بهاروند گفت:‌بادستکاری سلول های بنیادی در محیط آزمایشگاه و برگرداندن این سلول ها به دوران جنینی ژن موجود در این سلول ها موجب فرآیند عصب زایی می شود.

وی ادامه داد:‌سلول های پوستی بدون برگرداندن به دوران جنینی به سلول عصبی و سلول عضله قلبی تبدیل می شوند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان خاطر نشان کرد:‌برای عمل پیوند در طب ترمیمی می توان از سلول های پوستی استفاده کرد تحقیق در این زمینه در ابتدای کار است./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار