برخورد صحیح در برابر لجبازی کودک چیست؟

در مقابل لجبازی‌های کودکان نباید رفتاری خشن داشت.

مرتضی مشایخی، کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی در گفت‌و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه در برخورد با لجبازی کودکان باید به شرایط سنی و سلامت آنان توجه کرد، افزود: تا زمانی که رفتار لجبازی در کودکان بیش از حد و آسیب زا نباشد، رفتاری کاملا طبیعی است و در صورتی که لجبازی همراه با رفتارهای شدید و طولانی از قبیل فریاد‌ها و گریه‌هایی که به کبودی لب منتهی شوند و یا همراه با کتک زدن باشند باید با مراجعه به روانپزشک اقدامات ضروری انجام گیرد. 

این کار‌شناس گفت: در برخورد با لجبازی‌هایی که حالت طبیعی دارند نیز باید به چند نکته توجه کرد تا به طور کاملاً صحیحی این رفتار منفی کودک مهار شود. 

وی ادامه داد: اولین نکته حفظ آرامش است یعنی به هی وجه در برخورد با کودک لجبازی حساسیت و عصبانیت نشان داده نشود زیرا باعث تشدید لجبازی و آموزش غلط به کودک می‌شود و نکته دوم اینکه باید در این برخورد‌ها، ثابت قدم بود و در واقع در مقابل خواسته نابجای کودک نباید کوتاه آمد. 

مشایخی با اشاره به اینکه در اینگونه برخورد‌ها تعادل و نظم و قانون روشنی در مقابل کودکان باید داشت، گفت: نباید رفتار پدر یا مادر و یا اطرافیان با این لجبازی‌ها متفاوت باشد تا کودک گیج نشود و به روشنی بیابد که لجبازی کردن هیچ موفقیت و نتیجهٔ لذت بخشی را برایش به همراه ندارد تا از ادامه و تکرار این رفتار منصرف شود. 

وی در بخش پایانی با بیان اینکه در صورت ادامه لجبازی باید واکنش خاموش (عدم برخورد واکنش‌های کلامی و غیر کلامی و...) را در پیش گرفت، افزود: گاهی نیز لجبازی‌های کودکان نشانهٔ عدم رفع نیازهای طبیعی‌شان (تشنگی، گشنگی و...) و یا قرار گرفتن در شرایط سخت است که باید فوراً اقدام به رفع این نیاز‌ها و دشواری‌های کودک کرد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار