عراقچی اعلام کرد

اتخاذ تصمیماتی پیرامون رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای در روزهای آخر مذاکره با 1+5

معاون وزیر خارجه بر گسترش همکارهای اقتصادی در شرایط پسابرجام تاکید کرد.

اتخاذ تصمیماتی پیرامون رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای در روزهای آخر مذاکره با 1+5
به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "سیدعباس عراقچی" که امروز در جمع صاحبان صنایع هوانوردی در اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ در تهران سخن می‌گفت٬ افزود: سیاست ایران و وزارت امور خارجه بر این مبنا استوار شده است که بتواند اعتماد بین‌المللی را حل و تنش‌‌ها را با استفاده از فرصت‌هایی که برجام در اختیار قرار داده است٬ کاهش دهد.
 
وی از کشورهای منطقه و جهان دعوت کرد از فرصت پیش آمده برای همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های مختلف استفاده کنند.
 
عراقچی با اعلام اینکه در روزهای آخر مذاکرات هسته ایران با کشورهای ۵+۱ درباره رفع تحریم‌ها در زمینه‌های غیر هسته‌‌ای از جمله اقتصادی تصمیماتی اتخاذ شده است٬ گفت: یکی از فرصت‌های ایجاد شده در این زمینه موضوع همکاری‌های هوانوردی و صدور مجوزهای لازم برای فروش هواپیماهای مسافربری و تجاری به ایران است.
 
وی اضافه کرد: با توجه به این امر مهم٬ نگاه جامعه جهانی به ایران عوض شده و معادلات نشان می‌دهد که جهان در پی استفاده از این فرصت‌ها است.
 
بنابر اعلام ستاد خبری اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ معاون وزیر امور خارجه این اجلاس را مهم توصیف کرد و خطاب به شرکت‌کنندگان گفت: وظیفه شما تنها بحث درباره موضوعات تجاری نیست بلکه با گسترش همکاری‌های اقتصادی که بخشی از آن در این اجلاس رقم خواهد خورد٬ می‌توانید کمک شایانی به صلح جهانی کنید.
 
عراقچی تاکید کرد: وزارت امور خارجه ایران آماده است همه موانع سیاسی را از میان بردارد تا کشورها بتوانند به راحتی وارد همکارهای اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران شوند.
 
وی در در ادامه سخنانش در تهران به موضوع تغییر نگاه جهان به ایران در برهه پس از برجام اشاره کرد و گفت: در دوران تحریم بیش از ۶ قطعنامه از سوی شورای امنیت علیه ایران صادر شد که ایران را تهدیدی برای جهان قلمداد می‌کرد اما با صدور قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا همه قطعنامه‌ های پیشین لغو و ایران نه تنها از قالب تهدید خارج شد بلکه نگاه جهان به طور بنیادین نسبت به ایران و برنامه‌های آن تعییر کرد.
 
عراقچی افزود: در قطعنامه قبلی ایران یک تهدید و همکاری با آن ممنوع بود اما در شرایط کنونی و پس از برجام شورای امنیت کشورها را به همکاری با برنامه هسته‌ای ایران دعوت می‌کند که این نشانگر «تغییر نگاه به ایران به عنوان یک تهدید به نگاه به ایران به عنوان یک فرصت است.»
 
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به لغو ۱۲ قطعنامه شورای حکام آژانش انرژی اتمی علیه ایران گفت: قطعنامه جدید این آژانس ضمن لغو قطعنامه قبلی با ادبیاتی مثبت به ایران نگاه می‌کند و موضوع هسته‌یی کشورمان را عادی می‌داند و همکاری با برنامه‌های ایران را تشویق می‌کند.
 
معاون حقوقی و امور بین‌‌الملل وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه تغییر نگاه بین‌المللی به ایران از تهدید به فرصت یک ادعا نیست تصریح کرد: ایران هم اینک به عنوان شریک مهم در مبارزه با تروریسم و گروه‌هایی داعش و القاعده و النصره به‌شمار می‌آید و کسانی که ایران را به جلسات مذاکرات درباره سوریه دعوت نمی‌کردند اعتراف می‌کنند که بدون حضور ایران راه‌حلی برای مبارزه با تروریسم وجود ندارد.
 
عراقچی تغییر نگاه جهان به ایران را محصول سیاست‌های خردمندانه مقامات ایرانی دانست و تاکید کرد: این سیاست در سال‌های آینده ادامه خواهد یافت.
 
وی در پایان گفت: سیاست ما در راستای اعتمادسازی شفاف‌سازی و حرکت در مسیر ایجاد فضای مساعد سیاسی اقتصادی و تجاری برای ارتباط بهتر با جهان و همچنین ایجاد ثبات٬ آرامش و صلح در منطقه و جهان به عنوان یک عامل کلیدی است.
 
گفتنی است؛ اجلاس هوانوردی ایران امروز به کار خود پایان می‌دهد.

انتهای پیام/
برچسب ها: عراقچی ، ایران ، مذاکرات ، تحریم ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار