حسین علیزاده در نشست خبری دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان:

نسبت به جشنواره دولتی موسیقی فجر، موضع‌گیری ندارم

جشنواره موسیقی جوان، جشنواره‌ای است که یک سال بر روی آن کار می‌شود و در رابطه با موسیقی فجر که جشنواره‌ای دولتی است، من موضع‌گیری ندارم

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، با حضور حسین علیزاده، محمدرضا درویشی، آذین موحد، هومن اسدی و علی ترابی در تالار وحدت برگزار شد.

در این نشست حسین علیزاده در رابطه با جشنواره موسیقی جوان بیان کرد: خوشبختانه جشنواره موسیقی جوان جایگاه خوبی دارد و یک جشنواره معنوی است. برای برگزاری هر دوره آن تقریبا از یک سال گذشته، جلسات متعددی برگزار می‌شود و در رابطه با کمبودها و نواقص دوره‌های گذشته تجدید نظرات صورت می‌گیرد و همچنین از هومن اسدی به سبب حوصله‌ای که به خرج داد سپاسگزارم؛ زیرا به علت حجم کاری بالا وی قصد استعفا داشت اما باز هم از این امر منصرف شد و در سمت خود باقی ماند.

وی ادامه داد: در رابطه با رسانه‌ای نکردن اخبار جشنواره عمدی وجود داشته. برای اینکه بتوانیم فرصت کافی برای آمادگی جشنواره داشته باشیم. فراخوانی 30 صفحه‌ای پس از جلسات متعدد آماده کردیم که برای شرکت کنندگان منتشر خواهد شد.

وی افزود: واقعا این جشنواره در ایران زنده است و جنبه معنوی آن برای شرکت‌کنندگان اهمیت بالایی دارد. زیرا می‌توانند این مسیر را ادامه دهند و در آینده به عنوان برترین‌ها شناخته شوند؛ اما اگر بخواهیم از طریق این جشنواره، انجمن موسیقی استعدادیابی جوانان کشور را تشکیل دهیم امکان‌پذیر نیست؛ زیرا تعداد زیادی از جوانان ما این روزها مشغول فعالیت در عرصه موسیقی نواحی، ملی و کلاسیک هستند.

وی افزود: جشنواره جوان چون جشنواره نمایشی نیست؛ دغدغه کیفی موسیقی را دارد. لزومی به اعمال تبلیغات ندارد و آنچه را که در توانش باشد انجام می‌دهد. 

علیزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: قطعا هم‌نوازی می‌تواند بخش مهم جشنواره باشد و اگر جشنواره مانند یک دانشگاه عمل کند با تفکری درست می‌توانیم، به گروه‌‌نوازی دست پیدا کنیم. ما در این دوره از جشنواره درک ردیف از حفظ آن را بالاتر می‌دانیم؛ زیرا کسی که حفظ می‌کند می‌تواند به خوبی اجرا کند. اما اگر درک از ردیف و نحوه خلاقیت آن داشته باشد، می‌تواند در زمینه آهنگسازی و بداهه‌نوازی فعال‌تر باشد تا ما آهنگسازان بیشتری را داشته باشیم.

وی افزود: مسئله آواز هم بسیار جدی است؛ زیرا یکی از ارکان موسیقی ما موسیقی آوازی است که در این بخش، موسیقی ما تنوع گسترده‌تری دارد. در کشور‌های پیشرفته موسیقیِ ساز و آواز به صورت جداگانه فعالیت می‌کنند. موسیقی سازی ما رپرتوار وسیع‌تری دارد اما موسیقی آوازیمان بسیار فقیر است. اگر بتوانیم در رابطه با موسیقی آوازی‌مان و ردیف‌ها به اشتراکاتی برسیم و اختلافات خواننده‌ها برطرف شود، می‌توانیم در زمینه موسیقی آوازی هم فعالیت بیشتری را  داشته باشیم.

علیزاده در ادامه در رابطه با عدم حضور خود در جشنواره موسیقی فجر و حضورش در جشنواره موسیقی جوان عنوان کرد: جشنواره موسیقی جوان، جشنواره‌ای است که یک سال بر روی آن کار می‌شود  و در رابطه با موسیقی فجر که جشنواره‌ای دولتی است، من موضع‌گیری ندارم؛ اما اگر دولت اهمیت به موسیقی را بالا ببرد، ما مرزی بین دولت و ملت قائل نمی‌شویم. حتی گاهی اوقات برخی از مسئولین با موسیقی به صورت توهین‌آمیز برخورد می‌کنند. ما و مردم خوشحال می‌شویم که دولتی فرهنگی،‌ فراگیر و فرهنگ دوست داشته باشیم و من اگر نقصانی را که وجود دارد می‌گویم، تنها از روی دلسوزی است.

در ادامه محمدرضا درویشی پژوهشگر موسیقی در رابطه با اضافه شدن بخش نواحی به این جشنواره بیان کرد: به عنوان کسی که دخل و تصرفی در بخش موسیقی نواحی ایران دارد، در رابطه با اضافه شدن این بخش می‌گویم صرف نظر از اینکه عنوان جشنواره برای چنین
گردهمایی‌هایی چقدر درست است و با فرض درست بودن، جشنواره موسیقی را می‌توانیم مهمترین گردهمایی در موسیقی بدانیم. 

وی ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان، جشنواره‌ای معمولی نیست و یک نوع سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده به شمار می‌آید و همچنین می‌تواند تشبیهی برای جوانان شرکت‌کننده باشد. 

وی ادامه داد: این جشنواره قصد پرداخت به باطن موسیقی را دارد و اگر قرار باشد موسیقی نواحی را در بخش‌های گروه‌نوازی هم داشته باشیم، این امکان مقدور نیست؛ زیرا گروه نوازی برگرفته از موسیقی غربی است و در فرهنگ موسیقی نواحی ما وجود نداشته است.

وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: جشنواره موسیقی فجر یک جشنواره محترم سیاسی است و جشنواره‌ موسیقی جوان یک جشنواره فرهنگی است.

در ادامه آذین موحد بیان کرد: این دوره از جشنواره دستگاه‌های ایرانی، کلاسیک و نواحی حضور خواهند داشت و بیست بخش زیر مجموعه در این سه حوزه وجود دارد، بخش ویژه‌ای که به جشنواره اضافه شده است بخش دستکاری است که در آن باید تمامی ردیف‌های آوازی رعایت شود و همچنین بداهه‌نوازی در آن بخش قابل اهمیت است.

وی گفت: رنج سنی که برای آن در نظر گرفته‌ایم از  15 تا 18 ، 19 تا 23 ،24 تا 29 سال است. البته لازم به ذکر است در صورتی که متقاضی کمتر از پانزده سال رپرتواری داشته باشد و آمادگی و توانایی لازم را داشته باشد، آثارش بررسی و در جشنواره حضور خواهد داشت. فراخوان این جشنواره تا 15 تیر ماه و زمان اصلی برگزاری آن شهریور ماه است و کسانی که تمایل به حضور در بخش نواحی دارند، از 15 اردیبهشت ماه می‌توانند اعلام حضور کنند تا بتوانیم برنامه‌ریزی‌های لازم را برایشان انجام دهیم.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.