ایران زمین/ 28

درخشش سنگ نوشته صفوی بر بام ایران

کتیبه سنگی «رخ» یکی از آثار تاریخی مهم استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

سنگ نوشته صفوی بر بام ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سال‌های اخیر شاهد گسترش فرهنگ گردشگری در کشور بوده‌ایم و در این میان علاقه‌مندی به سفر‌های خارج از کشور نیز بیش از پیش افزایش یافته است. این موضوع اگر‌چه از دیدگاه جهانگردی و کسب تجربه و اطلاعات امری پسندیده است اما این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم کشورمان شناخت کافی نسبت به مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری تعداد زیادی از شهرهای ایران ندارند. 
  
در حالی که اگر هزینه‌های سفرهای خارجی در داخل ایران که تاریخ و تمدنی کهن و طبیعی کم‌نظیر دارد، ‌صرف شود اثرات مثبت چشمگیری در زمینه‌های مختلف از جمله هتلداری، صنایع دستی،‌ حمل و نقل و غیره خواهد داشت که در مجموع موجب رونق اقتصادی کشور و اشتغال‌زایی می‌شود. 
  
در ایران‌زمین، قصد داریم تا هر هفته با معرفی یکی از جاذبه‌های سرزمین‌مان اطلاعاتی در‌جهت آشنایی بیشتر با مناطق گردشگری ارائه کنیم. 

استان چهارمحال و بختیاری مرتفع‌ترین استان کشورمان است و از این رو آن را «بام ایران» می‌نامند.

نام این استان برگفته از دو بخش چهار محال و بختیاری است که چهار محال به چهار ناحیه لار، کیار، میزدج و گندمان اشاره دارد و منطقه بختیاری نیز از گذشته تاکنون محل کوچ ایل بزرگ بختیاری بوده است.

 استان چهار محال و بختیاری به دلیل وجود جاذبه‌های طبیعی خود مقصد بسیاری از گردشگران و مسافران است؛ اما این استان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی از پیشینه تاریخی غنی نیز برخوردار بوده تا جایی که حفاری‌های صورت گرفته بر روی تپه‌های باستانی و آثار شهر قدیمی هفشجان، از تاریخ 9 هزار ساله چهار محال و بختیاری حکایت دارد.

کتیبه سنگی «رخ» از آثار سنگی مهم استان چهار محال و بختیاری و مربوط به  دوران اسلامی است. این کتیبه در دامنه شمالی گردنه رخ در نزدیکی فرخ شهر واقع شده و همواره مورد توجه علاقه‌مندان قرار داشته است.

طبق منابع تاریخی، شاه عباس دوم قصد شکافتن کوه کارکنان در کوهرنگ جهت  اتصال سرچشمه کاروان به سرچشمه زاینده رود را داشت. وی در سال 1602 هجری قمری سفری برای بازدید از روند پیشرفت کار به این منطقه داشته. هنگام عبور از راه باستانی اصفهان- خوزستان، دستور داده  اشعار این کتیبه را که در مدح او سروده شده بود، بر روی تخته سنگی حک کنند.

توجه بیشتر و تلاش برای آشنایی مردم با آثار تاریخی در کنار طبیعت بکر و تالاب‌های زیبای چهار محال و بختیاری، می‌تواند این استان را به یکی از قطب‌های گردشگری کشورمان مبدل کند.



گزارش از: زهرا علی اکبرلو


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار