وقتی کودک حاضر جواب می‌شود

حاضر جوابی و گفتن کلمه (نمی‌خواهم) توسط کودک به والدینش همیشه به دلیل گستاخی او نیست.

مجتبی کاشانی روانشناس تربیتی در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: کودک با آغاز دو سالگی در خود حس خود مختاری و استقلال کرده و در این شرایط در مقابل خواسته والدین خود حاضر جواب بوده که این رفتار او ناشی از خستگی در رسیدن به هدفش است.

وی در ادامه گفت: معمولا (نمی‌خواهم) و یا (نمی‌توانم) از این کودکان در مقابل خواسته و انتظارات والدین شنیده شده و باید توجه داشت که کودک قصد گستاخی و لجبازی با پدر و مادر خود را نداشته و این کار او فقط به خاطر دستیابی به خود مختاریش است.

کاشانی افزود: والدین در هنگام این برخوردهای فرزندانشان باید از او بخواهند تا اگر نظری مخالف با شما را نیز دارد، آن را به صورت مودبانه بیان کرده مثلا به جای گفتن کلمه نمی‌خواهم، بگوید من با نظر شما موافق نیستم و یا خواسته و انتظار دیگری را از شما دارم.

این روانشناس تربیتی در پایان خاطر نشان کرد: به فرزندتان بیاموزید که اگر عقیده و نظر خود را با حاضر جوابی بگوید، دیگر مثل قبل او را دوست نداشته و باعث کاهش ارزشش نزد شما خواهد شد همچنین هنگامی که طبق خواسته شما، انتظارش را بیان کرد حتی اگر برخلاف میلتان بود آن را نیز تا حد ممکن پذیرفته و مورد تشویق قرار دهید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار