مشهد؛

رونمایی از قصبه عمیق ترین و مهندسی سازترین قنات جهان

کارگردان مستند قنات قصبه گناباد گفت: با توجه به اوج مهندسی حفر درقنات قصبه وپیچیدگی های فراوان آن، تمرکز مستند نیز بر همین موضوع بوده است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از مشهد ،توکلی فر در مراسم رونمایی از این مستند با اشاره به اینکه ساخت مستند قنات قصبه ۳ سال طول کشید، گفت: در ابتدای ساخت مستند قنات، به مدت یک سال زوایای حفر قنات قصبه گناباد و تفاوت آن با سایر قنوات بررسی و سخت کوشی و خلاقیت ۲ ویژگی بارز قنات قصبه شناخته شد.

ابوترابی معاون سیمای صدا و سیما استان خراسان رضوی در خصوص مستند قنات قصبه گفت: امیدواریم با توجه به وجود هنرمندان فرهیخته در شهرستان گناباد شاهد تعامل بیشتر با صدا و سیما در خصوص معرفی پتانسیل های این شهرستان باشیم.

فرماندارگناباد نیز گفت: عظمت و بزرگی این سازه دست ساز بشر در زمانی که تکنولوژی امروزی وجود نداشته کاری خارق العاده است و به خاطر وجود ان در زیر زمین برای آحاد جامعه کمتر شناخته شده است.

نبی پور افزود: وظیفه ما و تمامی مردم و مسولین حفظ و نگهداری این میراث گرانبها و وظیفه صدا و سیما معرفی ان به نسل جدید است.

فرماندار گناباد با انتقاد از بی توجهی مردم به ارزش عظیم معنوی قنات گفت: برخی مواقع کوتاهی ما و ضعف فرهنگی و عدم درک واقعی مردم از اهمیت قنات باعث مشکلاتی برای قنوات شده است.

وی ساخت مستند را کاری ارزشمند دانست و گفت: ساخت مستند در راستای ارزش گذاری و شناسایی قنات است که متاسفانه تا کنون مغفول مانده است.

نبی پور افزود: در بازه ای که قنات قصبه روند اجرایی ثبت جهانی را طی می کند برخی افراد موافق و برخی مخالف ثبت آن هستند در حالی که یکی از پایه های توسعه شهرستان گناباد گردشگری است که با ساخت این مستند و معرفی قنات به جهانیان صنعت گردشگری رونق خواهد یافت و ثبت جهانی قنات بستر توسعه شهرستان را فراهم می کند.

فرماندار گناباد گفت: در حال حاضر تابلو های ممنوعیت شتشو در اطراف قنات قصبه بیشتر از معرفی این اثر مهم است که این یک معضل به شمار می رود.

نگار سرتیب زاده، سرپرست دفتر ثبت جهانی قنات قصبه در خصوص هدف از ساخت مستند قنات قصبه گفت: قنات قصبه به عنوان عمیق ترین و مهندسی سازترین قنات جهان، یکی از آثار ملی واجد الشرایط برای ثبت جهانی است و هدف از ساخت مستند افزایش آگاهی مردم از قنات قصبه و تلاش در جهت حفظ آن و توسعه پایدار گردشگری در گناباد است.

فیلم مستند قنات قصبه گناباد به درخواست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و با همکاری فرمانداری، شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد تولید شده است. مدت زمان این مستند ۷۰ دقیقه بوده و برخی از هنرمندان گنابادی نیز در این مستند نقش آفرینی کرده اند.

مستند قنات قصبه گناباد تلاش مجموعه میراث فرهنگی و آقای توکلی فر کارگردان این مستند ساخته شده است و این یک اقدام ارزشمند در معرفی یک اثر تاریخی به شمار می رود.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.