«سینمای پهلوی» و «بالا می‌رویم» از شبکه مستند/ پخش تصاویر آرشیوی دیده نشده از سال 57

مستندات بکر و تازه‌ای چون «سینمای پهلوی» و «بالا می‌رویم» محصول شبکه مستند که در ایام دهه فجر روی آنتن این شبکه قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های دهه مبارک فجر شبکه مستند، امروز با حضور امیر تاجیک مدیر شبکه مستند، ابوالقاسم ناصری مدیر گروه تولید، مریم مومن‌زاده کارگردان و مختار هوشنگی مدیر تامین و پخش شبکه برگزار شد.

در ابتدای این نشست ابوالقاسم ناصری گفت: باید به مناسبت‌های ملی، دینی و انقلابی بخصوص دهه فجر توجه کنیم و به جای اینکه کارهای انبوهی بسازیم، کارهایی تولید کنیم که نو و بکر باشد.

وی افزود: مستند آماده پخشی را داریم در مورد چگونگی تغییر پرچم کشورمان به دستور امام خمینی (ره) بعد از پیروزی انقلاب، که به دنبال آن تمامی آثار پهلوی از پرچم سابق پاک شد و برای ثبت پرچم جمهوری اسلامی رخ داده بود را مدنظر قرار دادیم.

ناصری در ادامه در خصوص فعالیت افراد موثر در رادیو و تلویزیون در انقلاب اسلامی تصریح کرد: کارکنان رادیو و تلویزیون و نقش آن‌ها در جریان انقلاب اسلامی، موضوع دیگری بود که به آن پرداختیم و سعی کردیم به سراغ مستندترین و مهمترین افرادی برویم که در آن روزهای انقلاب نقش موثر و ویژه‌ای داشتند.

وی در خصوص پخش مستندی پیرامون سرود ملی کشورمان ادامه داد: سرود ملی کشورمان یکی از موضوعاتی بود که بعد از انقلاب 58 تغییر کرد؛ اما بعد از چند سال یعنی در سال 69 سرود دیگری نگارش شد که تا به امروز بخشی از هویت ملی را تشکیل می‌دهد. برای ما تاریخ مهم نیست؛ تاریخ تنها وسیله‌ای برای بیان یکسری رویدادها است. هدف ما از این تولیدات، تقویت وحدت ملی است و به موضوعاتی پرداختیم که نمادی از همبستگی ملی محسوب می‌شوند.

ناصری در ادامه در مورد پخش مستند «سینمای پهلوی» اینگونه توضیح داد: این مستند سال 57 بعد از تحولات انقلاب ساخته شد. زمانی که رژیم پهلوی به شدت احساس خطر می‌کرد و برای اینکه از نابسامانی‌ها دوری می‌کرد، یک گروه فرانسوی را به ایران دعوت کرد تا مستندی از زندگی فرح دیبا که شخصیتی معقول و فرهنگی بین مردم داشت، تهیه کند.

وی ادامه داد: رژیم پهلوی در نظر داشت با پخش این مستند اذهان عمومی را به سمت خود جلب کند؛ اما بعد از پخش تاثیر منفی بیشتر از نتایج مثبت آن بود و این اشتباه رژیم شاهنشاهی را عصبانی‌ کرد.

مدیر گروه شبکه مستند در خصوص پخش مستنداتی در جشنواره فجر بیان کرد: از آنجا که مدیر شبکه مستند یکی از داوران بخش مستند جشنواره فیلم فجر است، ما در این شبکه بخش‌هایی از جشنواره فجر را که به مستندهایی اختصاص خواهیم داد و هر روز در قالب گزارش پخش خواهیم کرد.

در ادامه این نشست مریم مومن‌زاده کارگردان مستندساز اظهار کرد: روزی که به شبکه مستند آمدم، فکر نمی‌کردم چنین عملکرد دقیق و درستی را از مسئولان شاهد باشم و بسیار از امیر تاجیک مدیر شبکه مستند به دلیل تمام حمایت‌هایی که برای تولید این اثر کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی افزود: دهه فجر بخشی از تاریخ معاصر ماست و ما بیشتر به بحث جشن ملی تمرکز کردیم. ساختار جشن به این گونه است که خیلی به مسائل چالشی ورود نمی‌کنیم. به همین خاطر باید مباحثی را برجسته می‌کردیم که خیلی تخصصی نبوده و برای همه معنا داشته باشد و از طرفی ملی بودن آن حفظ شود. ما برای ساخت این مستند از تصاویر آرشیوی استفاده کردیم که باز هم اگر حمایت‌های مدیر شبکه نبود این امر محقق نمی‌شد.

در ادامه مختار هوشنگی ادامه داد: ما به مناسبت دهه فجر 38 عنوان برنامه آماده کردیم که از 5 تا 30 دقیقه است و اغلب این آثار بدون تدوین و سانسور روی آنتن می‌رود.

وی اظهار داشت: کنداکتور مهندسی شده‌ای تنظیم کردیم و برنامه‌ها را در ساعت‌هایی چون 8، 12:30، 17 و 19 روی آنتن خواهیم برد. چند مستند فاخر هم به عنوان شگفتانه در نظر داریم که علاوه بر نمایش در ساعات خاص، بازپخش‌های آن هم در زمان‌های مناسب انجام می‌شود.

گفتنی است؛ مستند «بالا می‌رویم» در سه بخش تولید شده که بخش اول آن مربوط به پرچم با نام «نشان ملی»، بخش مبارزات مردم در سازمان صدا و سیما با نام «جام جم فصلی دیگر» و سرود ملی نیز با نام «آوای ملی» تدارک دیده شده که 70 درصد این مجموعه تولیدی و 30 درصد تصاویر آرشیوی است.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.