مراكز معاينه فنی خودروی نيازمند معاينه!/پلیس مقابله می‌کند یا مسامحه؟

کارت یا برگه معاینه فنی خودروها،گواهی ای محسوب می شود که موید سلامت خودرو و استاندارد بودن میزان آلایندگی آن است،اما تجربه های پیشین نشان می دهد آنچنان که باید در فرایند رسیدگی روزمره پلیس مورد توجه قرار نمی گیرد.

مراكز معاينه فنی خودروی نيازمند معاينه!/پلیس مقابله می‌کند یا مسامحه؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،برگه یا کارت معاینه فنی،گواهی ای محسوب می شود که به نوعی موید استاندارد بودن آلایندگی خودرو در عرصه زیست محیطی است.

هر از چند گاهی با تشدید آلودگی ها در کلانشهرهایی همچون تهران،موضوع معاینه فنی نیز داغ می شود و به همان میزان نیز پیام های هشدار و اولتیماتوم ها از مراجع ذیربط مبنی بر  برخورد با رانندگان و خودروهایی که فاقد این برگه هستندنیز با شدت هر چه بیشتری در رسانه ها مطرح می شود اما پس از مدتی با رفع آلایندگی ها،وزش باد،بارش باران و فاصله گرفتن از زمستان و پدیده اینورژن،حساسیت ها نسبت به برگه معاینه فنی نیز کاهش می یابد.

به تعبیری می توان گفت رسیدگی به برگه معاینه فنی بیشتر شبیه به طرح های مقطعی است تا دائمی و شاید همین مسامحه ها عامل فقدان برگه معاینه فنی در برخی از خودروها است،خودروهایی که کم نیز نیستند و طبق آمار منتشر شده در جراید و رسانه ها،در حال حاضر قریب به 2 میلیون خودرو فاقد کارت معاینه فنی است.

طی روزهای گذشته،طرح تشدید برخورد پلیس با متخلفان معاینه فنی در 170 نقطه از شهر تهران کلید خورد و همین امر کافی بود تا مراجعه مالکان و رانندگان خودروها به مراکز معاینه فنی 5 برابر شود.

طبق اعلام ستاد مرکزی معاینه فنی خودروها،در طول 9 ماه گذشته میزان مراجعه به مراکز مذکور به روزی 1 هزار نفر می رسید اما در حال حاضر این عدد و رقم به 5 هزار مراجعه در روز افزایش یافته است.

آمار فوق نشان دهنده نقش نظارتی در ترغیب و مجاب کردن عموم جامعه به اخذ برگه معاینه فنی و رسیدگی به سلامت خودرو موثر است،به عبارت دیگر رشد جهنده این عدد و رقم موید واقعیتی تلخ نیز است و آن اینکه موضوع آلایندگی  خودروها برای برخی از مالکان ،آنچنان که باید در اولویت نیست که اگر بود پیش از هشدار و اولتیماتوم این امر خطیر پیگیری و عملیاتی می شد.

با همه این اوصاف،فرهنگ سازی همواره دیربازده است و برا ی تحقق اهداف مورد نظر چاره ای جز اتخاذ اقدامات تنبیهی و قهریه نیست.

در چنین شرایطی باید ساز و کاری اندیشیده شود که در رسیدگی روزانه و روزمره ای که از سوی پلیس اعمال می شود اخذ و ارائه برگه معاینه فنی، نه به عنوان یک طرح مقطعی،بلکه به عنوان رویکردی دائمی در اولویت قرار گیرد.

اگر اخذ برگه معاینه فنی قانون است که هست،چرا باید در جرای آن بصورت فصلی و به عبارت دیگر مقطعی برخورد شود.

عدم کنترل برگه معاینه فنی و در اولویت قرار نداشتن این گواهی در فرآیند رسیدگی به مدارک خودرو،باعث ایجاد این ذهنیت شده که تاکید بر لزوم اخذ معاینه فنی قانونی مقطعی است  و برای برخی به غلط به این شکل  تداعی شده که بود و نبود آن از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

در قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی(مصوب اسفندماه سال1389)و آیین نامه اجرایی معاینه فنی(مصوب سال 1382 هیات وزیران)به صراحت عنوان شده که باید حرکت خودروی فاقد معاینه فنی متوقف شود.

به عبارتی،پلیس راهنمایی و رانندگی باید به عنوان یک تخلف،نسبت به خودروهایی که فاقد برگه مذکور است با جدیت اقدام کند مضافا بر اینکه در قانون قیدی مبنی بر مقطعی یا فصلی بودن اجرای این قانون وجود ندارد.

در چنین شرایطی می طلبد با اتخاذ چارچوبی و مکانیزمی موثر و توانمند،رسیدگی مستمر و جدی بر روی خودروها اعمال شود که بطور یقین با وجود حرف و حدیث هایی که در خصوص برخی از مراکز معاینه فنی و فرآیند صدور آن وجود دارد اما باز هم نقش موثر و تاثیرگذاری در پیشگیری از تشدید آلودگی ناشی از تردد خودروها در کلانشهرهایی همچون پایتخت ایفا می کند.

طبق اظهارات سعید متصدی،معاون سازمان حفاظت محیط زیست،سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی،از ابزارها و راهکار های توانمندی است که با رصد الکترونیکی خودروها،برگه های معاینه فنی آنها و مراکز صدور آن محرز و مشخص می شود و فقدان این برگه یا گواهی،بدون رسیدگیِ میدانی و حضور فیزیکی پلیس نیز محقق می شود.

در طی این فرآیند در صورت عدم برخورداری خودروها از برگه معاینه فنی،جریمه تعیین شده بر روی چنین اتومبیل هایی اِعمال و قبض جریمه مرتبط با آن نیز صادر می شود.

بطور یقین در صورت تحقق این امر گام مثبت و سازنده ای برای حفظ هوای پاک برداشته خواهد شد،امری که گذر زمان ضریب توفیقات و ناتوفیقات آن را محرز خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار