یاسوج؛

بهره برداری از ایستگاه پمپاژ آب لنده پس از 13 سال

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لنده گفت: ایستگاه پمپاژ دشت آبلش لنده پس از 13 سال وقفه و مشکلات عدیده‌ آن با حضور مسئولان کشوری افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.


  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از یاسوج؛ مختار مشهدی‌زاده اظهار کرد: کشاورزان این شهرستان به دلایل مختلفی از جمله ضعف در بنیه مالی و ناتوانی در استفاده از مزارع کشاورزی نتوانستند بهره لازم را این شغل ببرند.

وی افزود: این کشاورزان در استفاده از اصول علم کشاورزی در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت ضعیف بوده و نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی لازم در خصوص استفاده از علم نوین کشاورزی و جایگزین سیستم مکانیزاسیون کشاورزی به جای سیستم سنتی می‌باشند.

مشهدی‌زاده با اشاره به مرحله داشت در کشاورزی افزود: مراحل آموزش به کشاورزان با جدیت در حال پیگیری بوده و هست، اما آنچه کشاورزان را با مشکل رو‌به‌رو ساخته عدم توانایی در دریافت تسهیلات گران‌قیمت بوده که عودت این تسهیلات را به همراه داشته است.

مشهدی‌زاده یادآور شد: استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کشاورزی موجود همراه با سرمایه‌گذاری و استفاده بهینه از آب و تبدیل اراضی دیم به آبی و منتفع نمودن کشاورزان از تسهیلات ارزان قیمت عاملی در جهت رشد تولید محصولات کشاورزی خواهد بود.

وی افزود: در طی یکسال گذشته بیش از 260 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان لنده تحت آبیاری تحت فشار قرار گرفته، در حالی که در سنوات گذشته به دلیل هزینه‌های گزافی که بر عهده کشاورزان بوده استقبالی از آن نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لنده خاطر نشان کرد: دولت با ارائه تسهیلات و پرداخت 85 درصد آن در زمینه آبیاری قطره‌ای و تحت فشار توانسته کمک قابل توجهی به کشاورزان داشته و آنها را به کشاورزی مدرت ترغیب کند.

مشهدی‌زاده در ادامه با اشاره به پروژه ایستگاه پمپاژ دشت آبلش گفت: این پروژه در سال 82 کلنگ‌زنی شد ولی بنا به دلایلی در سال 84 متوقف و تا سال 92 به فراموشی سپرده شد.

وی افزود: گذر زمان باعث مستهلک شدن دستگاه‌های موجود از جمله موتورخانه شده بود که در سال جاری با اختصاص بیش از 750 میلیون ریال اعتبار، تجهیز و نوسازی ایستگاه در دستور کار قرار گرفت و به اتمام رسیده است.

مشهدی‌زاده در ادامه به وضعیت قنات 250 ساله لنده اشاره کرد و گفت: این قنات که نمادی از قدمت و تاریخ این شهرستان نیز به حساب می‌آمده در سنوات گذشته مورد بی‌مهری واقع شد و در سال 94 با اعتباری بالغ بر 350 میلیون ریال توانستیم کانالی به طول 130 متر احداث و این قنات قدیمی را ساماندهی کنیم.

وی در ادامه به وضعیت مزارع کشاورزی اشاره و افزود: نبود جاده بین مزارع یکی از مشکلات عدیده کشاورزان بوده که در سال 94 برای اولین‌بار این پروژه اجرایی شد و 400 هکتار از اراضی کشاورزی به چرخه تولید برگشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لنده در ادامه با اشاره به ساماندهی بیش از 200 هکتار از اراضی کشاورزی موگر با اعتبار بالغ بر یک‌میلیارد ریال گفت: ساماندهی باغات و اراضی کشاورزی دلی خیارکال با اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال در دستور کار قرار گرفته است.

مشهدی‌زاده در پایان یادآور شد: با بهره‌برداری از ایستگاه پمپاژ دشت آبلش که بیش از 76 میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده بیش از 300 نفر در قالب 120 خانوار به صورت مستقیم استفاده خواهند کرد.

انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.