تامین نیروی انسانی مهمترین ماموریت حوزه آموزش

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت:یکی از مهمترین مأموریت‌های حوزه آموزش در کشور تربیت نیروی انسانی و تأمین منابع است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت در هفدهمین جشنواره ابن سینا با تاکید بر اهمیت بحث توسعه سرمایه انسانی بیان کرد: مهمترین عامل توسعه کشور توجه به سرمایه انسانی است که نقش دانشگاه علوم پزشکی در این راستا بسیار حائز اهمیت است. بین سالهای 2005 تا 2010 جایگاه توسعه آموزشی کشور 15 سطح ارتقاء پیدا کرده که این میزان یک رکورد در توسعه نیروی انسانی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این رشد به دلیل زیاد بودن جوانان کشور و توسعه آموزش عالی در کشور بوده است.

لاریجانی عنوان کرد: پس از انقلاب اسلامی در حوزه توسعه آموزش عالی با رشد 30 برابری روبه رو بوده‌ایم که در این پدیده استادان ما نقش کمی نداشته‌اند، همچنین این روند باعث شده است تا نیازهای کشور تا حد زیادی تعدیل شود.

وی با بیان اینکه جوانان ما دوست دارند به مدارج علمی برسند گفت: در 25سال گذشته انتظار تحصیل از 8.4 به 14 سال رسیده است. بنابراین پاسخ به مطالبه اجتماعی امری جدی است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود 2هزار موسسه آموزش عالی دولتی و غیر دولتی داریم، وزارت بهداشت در این توسعه نقش 3 درصدی داشته است. همچنین اکنون حدود 60 دانشگاه علوم پزشکی، 180 هزار دانشجو و 18 هزار عضو هیئت علمی داریم .این بدین معناست که دانشجویان درآینده افرادی می‌شوند که بازوی سلامت کشور به حساب می‌آیند.

وی اضافه کرد: کشور ما به همت استاتید و دانشجوان از نظر تولید علمی در دنیا رتبه 17 را دارد جالب است که در سال 2002 تا 2012 با رشد علمی 600 برابری مواجه بوده‌ایم که این روند نسبتاً تند به حساب می‌آید، همچنین حوزه پزشکی مؤثرتر از حوزه‌ علوم رشد کرده است.

لاریجانی با اشاره به این که یکی از مأموریت‌های حوزه آموزش در کشور تربیت نیروی انسانی و تأمین منابع است اذعان کرد: در سه دهه اخیر این حوزه پیشرفت خوبی داشته است. به عبارت دیگر نیروی انسانی را در تمام سطوح کشور ارتقاء داده‌ایم البته ناگفته نماند چالش‌هایی هم وجود دارد. باعث افتخار است که رتبه اول منطقه‌ از نظر تربیت نیروی انسانی را داریم. یکی از اقدامات اخیر توسعه‌ آموزش عالی، در قالب آمایش سرزمین است. بدین ترتیب باید نیازهای کشور را در مناطق جستجو کرد.

وی در پایان بیان کرد: گفتنی است که بیشترین دانشجویان خارجی در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران هستند، علاوه بر این با وجود این که متوسط مدیریت دانشگاه‌ها در کشور سه و نیم سال است، این مرکز مدیریت با ثباتی داشته است. نهایی کردن نقش های مرجعیت علمی، ساماندهی نظام نوآورانه و رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم از جمله مأموریت‌هایی است که پیش رو داریم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار