رویترز: تولید واکسن زیکا با مشکلات فراوانی همراه است

تولید واکسن موثر و بی‌خطر برای ویروس زیکا، یکی از بزرگترین چالش‌های پیش‌روی دانشمندان و داروسازان است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، بار دیگر جهان در شرایطی قرار گرفت که تلاش بی‌وقفه دانشمندان و داروسازان برای تولید سریع یک واکسن اجتناب ناپذیر شد. کمتر کسی تا چند هفته پیش درباره بیماری ویروسی «زیکا» شنیده و یا در مورد آن نگران شده بود.

از نظر تئوری، ساخت واکسنی که بتواند انسان‌ها را در برابر ویروس زیکا ایمن سازد مشکل به نظر نمی‌رسد؛ اما در عمل، تولید واکسن بی‌خطر، موثر و قابل حمل که بتواند زنان و دختران در معرض خطر را ایمن سازد آسان نیست. این ویروس در سراسر آمریکا انتشار گسترده‌ای یافته است و خطر انتشار آن به سراسر جهان جدی است.

در خصوص موانع این کار می‌توان گفت برای بیماری زیکا تنها 30 پروژه تحقیقاتی ثبت شده است. این در حالی است که در مورد ابولا و تب دنگو به ترتیب 1043 و 2551 برنامه تحقیقاتی در جریان است. با این وجود موسسه ملی بهداشت آمریکا و انجمن بهداشت عمومی کانادا کار بر روی داوطلبانی که به زیکا مبتلا هستند را شروع کرده‌اند.

«گاری کوبینجر،» یک پژوهشگر کانادایی در این خصوص به رویترز گفت: به عقیده من نمونه آزمایشی واکسن زیکا را می‌توانیم در موارد شیوع محدود آن از اواخر 2016 آغاز کنیم؛ اما استفاده گسترده و تأیید نهایی آن به سال‌ها زمان نیاز دارد. «بن نیومن،» پژوهشگر دیگر نیز اظهار داشت: مشکلات فراوانی پیش روی ما قرار دارد. واکسن باید بی خطر در عین حال موثر و کارا باشد؛ اما دارا بودن این دو صفت در کنار هم بسیار مشکل است. باید به یک تعادلی میان این دو دست یابیم.


انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار