مشهد؛

شیوع تب برفکی در برخی استان های کشور

رئیس اداره بهداشت اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت:با تحلیل و بررسی‌های صورت گرفته در کانون‌های فعال دامی میزان کانون‌های بیماری تب برفکی در برخی استان‌های غرب و مرکز کشور افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن عابدزاده افزود: با توجه اینکه پیش‌بینی می شود احتمال ورود بیماری از استان‌های یاد شده به داخل استان خراسان رضوی هم زمان با بالا رفتن بار و حجم ویروس در محیط به شدت افزایش یابد به اتحادیه‌ها و تعاونی‌های دامداری و گاوداری‌های بزرگ تحت پوشش ابلاغ و تأکید مجدد شده تا ضمن رعایت کامل موازین بهداشتی و امنیت زیستی خصوصاً کنترل ورود و خروج دام‌ها، از ورود افراد متفرقه به خصوص دلالان، قصابان، خودروهای حامل خوراک دام و شیر بدون انجام مراحل ضدعفونی و شستشو به واحدهای پرورشی خود اکیداً خودداری نمایند.

وی گفت: به استناد موارد فوق، لازم است دامداران در صورت مشاهده هرگونه دام مشکوک به تب برفکی واحد درگیر در اسرع‌وقت نسبت به قرنطینه اقدام و موضوع را به نزدیک‌ترین واحد دامپزشکی منطقه اطلاع رسانی نمایند یا مراتب را از طریق سامانه دریافت پیام کوتاه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان به شماره 300001512 اعلام نمایند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی افزود: با توجه به اینکه بیش از 20 درصد کانون‌های فوق در واحدهای پرورشی صنعتی بروز نموده، لذا واحدهای پرورشی گاوداری‌های بزرگ، مراکز جمع‌آوری شیر خام و کارخانجات تولید مواد لبنی و خوراک دام طرف قرارداد آن اتحادیه ملزم به رعایت موازین بهداشتی و ضدعفونی و شستشوی کامل خودروهای وارده در مبادی ورودی هستند.

عابدزاده با توجه به شرایط فعلی، ورود دام ونهاده‌های دامی مرتبط ازاستان‌های فوق‌الذکر را به علت‌ شیوع گسترده بیماری تب برفکی تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه واکسیناسیون علیه تب‌برفکی درجمعیت گوسفند و بز استان در حال اجراست‌ و مرحله سوم واکسیناسیون سراسری تب برفکی در جمعیت گاو وگوساله از مورخه 17/11/94 آغاز خواهد شد، لازم است تا نسبت به ترغیب دامداران و گاوداران بزرگ استان به منظور مشارکت بیشتر در طرح‌های واکسیناسیون تب برفکی اقدام لازم صورت پذیرد.

ز/انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.