آیت الله نوری همدانی:

دل‌های مردم نسبت به امامت گرایش دارد

«آیت‌الله العظمی نوری همدانی» به تبیین ولایت‌فقیه پرداخت و آن را یک مسئله فلسفی، کلامی، فقهی، قرآنی، روایی و تاریخی دانست.

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «آیت‌الله العظمی نوری همدانی» اولین سخنران همایش "امنای امت" بود که به تبیین ولایت‌فقیه پرداخت و آن را یک مسئله فلسفی، کلامی، فقهی، قرآنی، روایی و تاریخی دانست.

وی با اشاره به اینکه کمتر مسئله‌ای است که در اسلام از این شرایط برخوردار باشد افزودند: خداوند از آغاز خلقت انسان، انسانی را با ویژگی‌هایی خاص برای اداره جامعه در اتمام ابعاد معرفی کرده است تا مردم در سایه او به کمال برسند و مضمون روایت اهل‌بیت همین است.

مرجع عالیقدر شیعیان اظهار داشت: خداوند اولین انسانی را که خلق کرده به نام امام، حجت و یا والی معرفی کرده است و اگر دو نفر در سطح زمین باشند، یکی از آن‌ها امام است و آخرین کسی که قبض روح می‌شود امام می‌شود.

آیت‌الله نوری همدانی تصریح کرد: علمای بزرگ ما روایاتی در این زمینه جمع کرده‌ و کتبی نوشته‌اند و در اصول کافی در بخش باب "اضطرار الی الحجة" به این امر اشاره‌شده است.

این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه «شیخ صدوق» در کتاب "اکمال الدین و اتمام النعمة" به موضوع لزوم امامت اشاره‌ کرده است، تصریح کرد: روایات فراوانی از ائمه به این موضوع اشاره‌شده است و آیه 59 سوره نسا هم به این امر اشاره دارد.

آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه آیات و روایات متعددی به بحث ولایت اشاره‌ کرده است گفت: دل‌های مردم نسبت به امامت گرایش دارد و محبت و مودتی در اعماق دل‌های مردم نسبت به کسی که ولایت الهی دارد، وجود داشته و دارد.

استاد خارج فقه حوزه اظهار کرد: «ابن‌سینا» بیان می‌کند که انسانی را باید خدا خلق کند که بتواند مدیریت همه‌ی انسان‌ها را بر اساس عدل بر عهده بگیرد و پروردگاری که در خلقت انسان مراعات زیادی در بدن او کرده است، حتماً در آفرینش چنین شخصیت مهمی اهمیت بیشتری خواهد داد.

وی افزود: هر پیغمبری قبل از اینکه از دنیا برود شخصی را قبل از خود معین کرده است و این مسئله هیچ‌وقت قطع نشده و تا انتها هم ادامه خواهد یافت.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه ولایت در قرون و اعصار در درس تمامی پیامبران پیش‌آمده است گفت: همیشه این پرچم باید برافراشته باشد و ائمه هم در زمان خودشان اشخاصی را مشخص می‌کردند. زیرا همیشه در میان مردم باید والی باشد و والی و رعیت نسبت به یکدیگر باید با عدالت رفتار کنند.

این استاد خارج فقه حوزه اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در اسلام مسئله ولایت است و تاریخ تا زمان امام عصر(عج) با مشخص کردن وصی و جانشین پیش رفته و سیر تاریخی ولایت بدین نحو بوده است.

وی افزود: با ماجرای حکومت بنی‌عباس و بنی‌امیه مدتی اهل‌بیت(ع) از حکومت به دور بودند ولی ماجرای ولایت‌فقیه همچنان پابرجا بوده است و علمای ما نیز به این امر اعتقاد دارند.

آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه تمام مشکلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به دلیل نبود عقیده به ولایت‌فقیه است اظهار داشت: صاحب جواهر مأیوس به حکومت ولی‌فقیه در میان مردم بود و بیان می‌کند که این مردم اگر حاضر به ولایت‌فقیه بودند امام صادق(ع) را تنها نمی‌گذاشتند.

این مرجع تقلید شیعیان یاس میان علمای آن زمان و نفوذ استکبار داخلی و خارجی را عامل اصلی نبود ولایت‌فقیه برشمرد و تصریح داشت: دشمن اسلام را در آن زمان به حاشیه رانده بود و آماج تهمت‌ها قرار داده بود و شعار جدایی دین از سیاست، باعث کنار زده شدن دین از صحنه‌ی سیاست شد.

وی در ادامه گفت: مردم می‌توانند و حق‌دارند که تاج پادشاهی را از سر امثال حسنی مبارک بردارند و این شجاعت با تلاش امام خمینی ایجاد شد و در زمان ما نیز فقیه فرزانه، مجاهد، فریادگر که غم همه‌ی محرومان جهان را در دل دارد، کار امام خمینی را ادامه داد.

آیت‌الله نوری همدانی اظهار داشت: با تلاش‌های امام خمینی بود که مردم به جبهه رفتند و در مقابل 35 دولتی که به صدام کمک می‌کردند توانستند مقابله کنند و نظام ولایی خود را نگه‌دارند.

استاد خارج فقه حوزه تصریح کرد: بیداری که امام ایجاد کرد کل جهان را بیدار کرد و باعث نشئت گرفتن ولایت‌فقیه شد و بعد از ایشان به خلف صالحی رسید که توانستند این کشتی نجات را به ساحل صلاحت راهنمایی کنند.

وی افزود: کار امام کهنه شدنی نیست و بر اساس عشق و بصیرت صورت گرفته و طبق بیان امیرالمؤمنین(ع) حق همیشه جاری است و آن اصول و ارزش‌ها همیشه تازه است و عزت و افتخار اسلام تغییرپذیر نیست زیرا بر اساس فرهنگ اسلام پایه‌ریزی شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار