تقویم روزانه فوتبال

سمفونی مرگ در تئاتر رویاها +فیلم

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ 17 بهمن (6 فوریه) اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان در تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ 17 بهمن ( 6 فوریه) می پردازیم.
 
فاجعه مونیخ
 
6 فوریه 1958 بزرگترین تراژوی در تاریخ باشگاه منچستر یونایتد رخ داد و هواپیمای این تیم در مونیخ سقوط کرد که 23 نفر از جمله هشت بازیکن منچستر یونایتد و هشت خبرنگار جان باختند.

*تاپ*سمفونی مرگ در تئاتر رویاها
 
در آن سالها، فدراسیون فوتبال انگلیس، مخالف شرکت تیم های انگلیسی در مسابقات لیگ اروپا بود که به تازگی طرح ریزی شده بود به همین دلیل هیچ تغییری را در زمان بازیهای تیم‌های حاضر در لیگ اروپا نداد و این موضوع، کار را برای منچستر یونایتد که هدایتش را مت بازبی بر عهده داشت، سخت می کرد به همین دلیل بازبی تصمیم گرفت پروازهای یونایتد را اختصاصی کند تا از بازیهای لیگ عقب نمانند اما کار رفته رفته سخت شد و یونایتدی که در سه جبهه می جنگید،‌توان بازی کردن در فاصله 2 روز را نداشت.

 آنها که برای حضور در مرحله یک چهارم نهایی لیگ اروپا و بازی برابر ستاره سرخ، به بلگراد سفر کرده بودند، باید بلافاصله پس از این مسابقه به منچستر باز می گشتند تا به مصاف وولور همپتون بروند در خواست تعویق بازی آنها با وولور همپتون از سوی فدراسیون رد شد و آنها با پرواز به سمت مونیخ رفتند تا از آنجا بعد از سوختگیری هواپیما،به سمت منچستر حرکت کنند.

 هواپیمای آنها در هوای برفی مونیخ به زمین نشست، اما اوضاع برای پرواز به سمت منچستر اصلا مساعد نبود و برف همه جا را فرا گرفته بود، تلاش اول خلبان برای پرواز در ساعت 2:20 بامداد ناکام ماند اما آنها مجبور بودند خود را به بازی وولور همپتون برسانند به همین دلیل خلبان یک بار دیگر شانس خود را برای پرواز امتحان نی کند اما این بار فاجعه رخ میدهد.

 هواپیما نمی‌تواند به حد کافی از زمین بلند شود و روی خانه‌ای در حوالی فرودگاه سقوط می کند، 21 نفر همان لحظه جان باختند و حال بازبی هم بسیار وخیم بود. خبر به سرعت مخابره می شود و کل اروپا را در شوک فرو می برد، فدراسیون انگلیس نیز بالاخره بازی با وولور همپتون را لغوکرد، اتفاقی که اگر زودتر می افتاد، این حادثه رخ نمیداد، منچستر یونایتد در این حادثه 8بازیکن خود را از دست می دهد و تیم نصفه و نیمه بازبی،در ادامه فصل، در 14 بازی باقی مانده لیگ، تنها یک پیروزی را به دست می آورد و فصل را در رتبه هشتم به پایان می رسانند.

*تاپ*سمفونی مرگ در تئاتر رویاها
 
در لیگ اروپا نیز توسط میلان حذف می شوند و در جام حذفی در فینال به بولتون می‌بازند، اما بازبی توانست، منچستر را دوباره بسازد و 10 سال بعد این تیم را قهرمان اروپا کند.
 
اولین جنجال و اولین دربی نیمه تمام
 
17 بهمن 1348،دربی شماره چهار به یکی از جنجالی ترین بازیهای سرخابی‌ها تبدیل شد و نیمه تمام ماند این دیدار در حضور 25 هزار تماشاگر برگزار شد و آبی‌ها در دقیقه 9 با گل غلامحسین مظلومی پیش افتادند.
 
در ادامه پرسپولیس بازی را در دست گرفت و توسط محمود خوردبین دقیقه 82 به گل رسید، اما داور این گل را مردود اعلام کرد اتفاقی که باعث شد تا پرسپولیسی‌ها عصبانی شوند و عزیز اصلی، کاپیتان و دروازه بان فقید پرسپولیس به سمت داور مسابقه که ابوالقاسم حاج ابوالحسنی بود رفت و یکی از معروفترین سیلی‌های تاریخ فوتبال ایران را به او زد،سپس پرسپولیسی‌ها در اعتراض به قضاوت ناعادلانه داور، زمین مسابقه را ترک کردند و مسابقه نیمه تمام ماند.فدراسیون فوتبال نیز این بازی را سه بر صفر به سود استقلال اعلام کرد.
 
آخرین بازی استنلی متیوس در 50 سالگی
 
6 فوریه 1965، سر استنلی متیوس در سن 50 سالگی آخرین مسابقه خود را انجام داد. متیوس فوتبال حرفه ای خود را از 17 سالگی در تیم استوک سیتی آغاز کرد و 30 فصل بازی کرد.او15 سال را در استوک سیتی گذراند و سپس در سن 32 سالگی با مبلغ 11 میلیون و 500 هزار یورو به بلکپول رفت. متیوس در سال 1961ودر سن 46 سالگی به استوک سیتی بازگشت و دوباره به این تیم کمک کرد تا به دسته اول فوتبال انگلیس باز گردد.
 
او بالاخره در 6 فوریه 1965در سن 50 سالگی آخرین بازی خود را برابر فولام انجام داد و سه بر یک پیروز شدند او همچنین به مسن ترین بازیکن تاریخ انگلیس تبدیل شد که در سطح اول لیگ این کشور بازی کرده است.
 
اولین مسابقه ایران بعد از تعلیق
 
17 بهمن 1386 تیم ملی ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2010 برابر سوریه قرار گرفت که با نتیجه بدون گل پایان یافت این اولین مسابقه تیم ملی ایران بعد از 6 ماه تعلیق فوتبال ما بود، خاویر کلمنته که قرار بود، هدایت تیم ایران را بر عهده بگیرد، در این مسابقه در ورزشگاه آزادی حضور داشت و این بازی را مشاهده کرد.
 

گزارش از درخشنده

انتهای پیام/
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار