گلایه فلاحتگر از شورای پروانه ساخت و نمایش سینما

مهرداد فلاحتگر بازیگر سینما و تلویزیون، در تجربه کارگردانی خود در دو فیلم با شورای پروانه ساخت و نمایش به مشکل برخورده است.

مهرداد فلاحتگر بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مشکلاتی که شورای پروانه ساخت و نمایش بر سر راه فیلمسازان به وجود می‌آورند گفت: تله فیلمی را با نام «تو یک علامت بزرگی» ساختم که خصوصیات منحصر به فردی دارد. یعنی از بازیگران سرشناس تئاتری و سینمایی بهره نمی‌برد. داستان شفافی ندارد، جنس بازی‌ها به جنس بازی خودم یعنی رئال و راحت بازی کردن نزدیک است و در کل در هیچ بخشی از فیلم سخت‌گیری وجود ندارد و همه چیز غیرمعمول است که این به نوع نگاه من به سینما ربط پیدا می‌کند. از طرفی در آن نگاهی به باشگاه استقلال نیز داریم. تمام این موارد باعث شد تا برای شورای پروانه نمایش حساسیت ایجاد شود و آنها حدود 5 ماه در کار من با تدوین‌های مکرر و 20 دقیقه کوتاه شدن فیلم وقفه ایجاد کنند و درانتها نیز مانع از پخش آن شوند. 

وی افزود: همه فیلمسازان در کشور می‌دانند که یک سوم هزینه ساخت فیلم سینمایی و تله فیلم در اکثر آثار برنمی‌گردد. باید به سختی اسپانسر یا سرمایه‌گذار را پیدا کرد و راضی نگه داشت. آیا شورای پروانه ساخت و نمایش جزو این سینما نیستند و نمی‌دانند که فیلمساز با چه مشکلاتی فیلم می‌سازد که اینقدر اذیت می‌کنند و به نحوی رفتار می‌کنند که فکر می‌کنیم آنها فیلمسازند نه ما؟!

وی ادامه داد: هر کسی بر خلاف افکار شورای پروانه ساخت و نمایش عمل کند و فکرش با آنها همسو نباشد، انگار فیلمساز نیست و او را نقد می‌کنند. من به شخصه به آن‌ها می‌گویم برای کسی که حدود 30 سال در قسمت‌های مختلف این سینما فعالیت داشته، نمی‌توانید قبا بدوزید. چون همه ما هم قد هم هستیم، شما حق دارید قصه را در صورت عبور از خط قرمزها رد کنید، نه اینکه قصه را تغییر دهید.

فلاحتگر عنوان کرد: جالب اینجا است مسئولان وزارت ارشاد و کسانی که در بخش نمایش خانگی هستند، همه جوره ما را حمایت کرده و تمایل دارند فیلم‌ها با کمیت و کیفیت ساخته شوند که از این جهت از آنها قدردانی می‌کنم. اما چرا در این میان شورای پروانه ساخت و نمایش یعنی افرادی که زمانی خودشان فیلمساز بودند و از قیچی‌های سانسور هم گلایه داشتند، الان با شمشیر فیلم‌ها را گردن می‌زنند؟

فلاحتگر تصریح کرد: شورای پروانه ساخت و نمایش حتی برای فیلم جدیدم یعنی «کاپشن» نیز من را اذیت می‌کنند و می‌گویند چون مصاحبه تندی در مورد ما انجام دادی، نباید فیلم بسازی! این سؤال پیش می‌آید که اختیار آنها در چه حدی است؟ در این حد که خود را در همه بخشها دخالت دهند و حتی حق مصاحبه و درد دل را از فیلمساز بگیرند؟

این بازیگر اظهار داشت: انتظار فیلمسازان از مسئولان این است که در کنار آن‌ها قرار بگیرند نه در مقابلشان؛ چون همه ما جزو یک خانواده و دوست هستیم، همه ما هم سینمای ایران و هم ساختار فیلمسازی را می‌دانیم. نباید بلایی به روز فیلمساز بیاوریم تا از پخش اثری که به خاطرش زحمت کشیده شده خجالت بکشد!

فلاحتگر در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: امیدوارم به جایی برسیم که نگاه مهربانانه را از یکدیگر دور نکنیم و منصفانه در مورد آثار هم قضاوت رأی صادر کنیم.



انتهای پیام / 




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار