تبریز؛

تاثیر طرح غربالگری ژنتیکی در پیشگیری از اختلالات

غربالگری ژنتیکی و آگاه سازی مادران آینده و خانواده هایشان از اختلالات ژنتیکی و نحوه ی پیشگیری از بروز این اختلالات در سلامت نسل آینده بسیار مؤثر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛با توجه به اهمیت این مسأله طرح غربالگری و پیشگیری از بیماری ها و معلولیت های ژنتیکی و مادرزادی در تبریز در حال اجراست.

ارشدزاده مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت:این طرح به طور کشوری و در هر استان به طور پایلوت در یک شهرستان استان انجام می شود و در تبریز نیز در 5 ناحیه ی آموزش و پرورش برای 3500 دانش آموز دختر 20 دبیرستان تبریز اجرا تا پایان بهمن اجرا می شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان نیز گفت:در طرح غربالگری ژنتیکی و آگاه سازی مباحث مربوط به پیشگیری از بیماری های اسکلتی و عضلانی ،دانستنی های دوران بارداری ،بیماری های دوران کودکی و متابولیکی آموزش داده می شود.

وحید نیا افزود:پس از آموزش و پرکردن پرسشنامه ها از طرف خانواده ها و پرسش از خود دانش آموزان ،اختلالات زنتیکی بر اساس ریسک کم ،متوسط و بالا طبقه بندی شده و افراد مورد نظر به مرکز مشاوره ی تخصصی ژنتیکی اداره کل بهزیستی استان معرفی می شوند تا اقدامات درمانی و پیشگیرانه برای آنان انجام داده شود.
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.