شهرهای الکترونیک دریچه ای به سمت تکنولوژی

ایجاد شهرهای الکترونیک در جوامع امروزه که تکنولوژی آن به صورت ثانیه ای در حال پیشرفت است یکی از دریچه های مهم به سمت فناوری محسوب می شود.

به گزارش فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از درخواست های مدیران جوامع امروزی با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی درباره ارائه خدمات شهری سوق دادن شهرهای کشور بخصوص شهرهای بزرگ به سمت شهر الکترونیک است که در این روال شهروندان می توانند خدمات و سرویس های دولتی و یا بخش خصوصی را به صورت آنلاین و شبانه روزی در تمام مواقع حتی روزهای تعطیل دریافت کرده و استفاده کنند.

شهرهای الکترونیک دریچه ای به سمت تکنولوژی


در اجرای این برنامه گسترده از ابزار، فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده های چشمگیری می شود که همین عوامل موجب شده این شهرها کیفیت و ضریب امنیتی بالایی را به خود اختصاص دهند و با وجود این شهرها دیگر نیازی به حرکت فیزیکی شهروندان برای دسترسی به خدمات دولت و نهادهای خصوصی نیست و تمام خدمات مورد نیاز ساکنان از طریق شبکه‌های اطلاع‌ رسانی تامین شود.


شهرهای الکترونیک دریچه ای به سمت تکنولوژی

اگر زمانی در یک شهر الکترونیکی زندگی کنیم دیگر از ساختمان های بلند اداری خبری نیست و در مقابل تعداد ادارات دیجیتالی در فضای مجازی افزایش می یابد؛ در چنین شهری همه سازمان‌ها و ارگان ها بیشتر خدمات خود را در دنیای مجازی و با ابزار هوشمند فناوری انجام خواهند داد و باید گفت وجود این شهرها نیاز اساسی همه جوامع پیشرفته برای همگام شدن با تکنولوژی روز دنیا است.


شهرهای الکترونیک دریچه ای به سمت تکنولوژی

حضور در شهر الکترونیکی یعنی قدم گذاشتن در شهر های مجازی و حرکت روی سنگ فرش های صفر و یک که شاید در کنار همه جذابیت های خود دارای دشواری هایی باشد که افراد را دچار مشکلات کند اما فراموش نکنید که به قول معروف بنی آدم بنی عادت است و می تواند به راحتی با شرایط جدید سازگار شود و از زندگی در شهری مملو از ابزار مجازی لذت هم ببرد. زیرا این شهرها در سریعتر انجام شدن کارها تاثیرات بسزایی دارند.

شهر الکترونیکی یک شهر واقعی محسوب می شود که دارای شهروند، اداره و سازمان های مختلف است و تنها تفاوت آن نحوه برقراری ارتباطات و تامین نیاز افراد جامعه از روشی نوین و با استفاده از ابزار و فناوری های روز است.


شهرهای الکترونیک دریچه ای به سمت تکنولوژی

ایران نیز در زمینه ورود به شهر الکترونیکی سعی دارد از سایر کشورهای پیشرفته جا نماند و در همین راستا هم تلاش های فراوانی انجام داده از نمونهایت تلش ها شهر الکترونیک گرگان است که در سال 88 راه اندازی شد تا نقاط قوت و ضعیف این شهر را شناسایی و در راستای بهبود آن قدم بردارند.

همچنین قبل از آن در اردیبهشت ماه سال 1379 پیشنهاد ایجاد اولین شهر الکترونیکی و اینترنتی  ایران در جزیره ی کیش که دارای جاذبه و پتانسیل مطلوبی است راه اندازی شد و تفاوت کیش با دیگر شهرها مربوط به شبکه اینترنتی این جزیره به علت نو بودن و امکان تغییرات اهداف مختلفی می تواند در فضای محدود و کم هزینه دنبال شود. اما سایر شهرها این موقعیت را نداشتند و نمی توانستند گزینه مناسبی برای یک شهر الکترونیکی محسوب شود.

شهرهای الکترونیک دریچه ای به سمت تکنولوژی

یکی از نخستین اقدامات فراگیر برای ایجاد شهر الکترونیک کیش برپایی «همایش جهانی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی» بوده است که از 11 تا 13 اردیبهشت 1380 در جزیره کیش برگزار شد. در این همایش بیش از 1500 نفر از کارشناسان و متخصصان داخلی و خارجی در مورد شهر اینترنتی کیش و مقوله های جدید فناوری اطلاعات به تبادل نظر پرداختند. این همایش نخستین گردهمایی ملی برای بحث در مورد فناوری اطلاعات در کشور بود و بسیاری از مباحث نوین همچون دولت الکترونیک ،تجارت الکترونیک ،بانکداری الکترونیک و آموزش الکترونیک برای اولین بار در آن مطرح شده است.


شهرهای الکترونیک دریچه ای به سمت تکنولوژی

در این زمینه محققان توانستند به تعداد بیشماری از کسب و کارهای الکترونیکی که به صورت آنلاین انجام می شود را شناسایی و گسترش دهند تا فرهنگ و سبک زندگی ایرانی را در این شهر های مجازی نیز جای داده تا هم از ملی فرهنگ ایرانیان حفظ شود و هم جامعه از نظر تکنولوژی گام های موثری بردارد.

شهرهای الکترونیک دریچه ای به سمت تکنولوژی

این پروژه مانند تمامی طرح های نوپا دارای مزایایی همانند؛ مدیریت منطقه در زمان بروز حوادث غیرمترقبه، ایجاد سازمان‌های شیشه‌ای تمام کارکردها و هدف‌های آن به طور شفاف قابل مشاهده است، کاهش ترافیک و آلودگی محیط زیست، افزایش اشتغال، عرضه بهتر خدمات و توزیع عادلانه‌تر امکانات است. 

علاوه بر این موارد اجرای چنین پروژه هایی در چرخه اقتصادی نیز تاثیرات مفید و موثری دارد و می تواند موجب افزایش سرمایه‌گذارى، صرفه جویى در مصرف سوخت‌هاى محدود و کاهش هزینه‌هاى تردد شهرى نیز شود.


گزارش: حدیث حدادی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار