پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ نوشت:

ناتو و آمریکا پشت پرده دخالت نظامی ریاض در سوریه

با مشارکت مستقیم نظامی ترکیه و عربستان در درگیری سوریه، جنگ نیابتی جدیدی آغاز می شود که ناتو و آمریکا آن را از پشت صحنه هدایت خواهند کرد.

ناتو و آمریکا پشت پرده دخالت نظامی ریاض در سوریه
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛  پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم پروفسور مایکل چوسودوفسکی نوشت: نیروهای دولتی سوریه به همراه متحدان خود (روسیه، ایران و حزب الله) با «عناصر مخالف» عمدتاً متشکل از مزدوران و تروریست ها مبارزه کرده اند؛ تروریست‌هایی که از نیروهای ویژه و اطلاعاتی آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در میان صفوف آنان به طور مخفیانه فعالیت کرده اند. 

تروریست های وابسته به القاعده و داعش از حمایت آمریکا، ناتو و اسرائیل، و متحدان عربی خود که عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند، برخوردارند. ترکیه و عربستان با ارتباط نزدیک با واشینگتن، نقش محوری در جذب، آموزش و تامین مالی تروریست ها ایفا کرده اند. 

تاکنون، این جنگ نیابتی بدون رویارویی مستقیم نیروهای متحد ناتو و آمریکا و نیروهای دولتی سوریه - که از حمایت نظامی ایران و روسیه برخوردارند- پیش رفته است. 

هم اکنون تغییر بزرگ در جنگ سوریه در حال وقوع است. نیروهای دولتی سوریه با حمایت روسیه مشغول شکست دادن تروریست ها هستند. این جنگ نیابتی ( تحت لوای «مبارزه با تروریسم») به اوج خود رسیده است. 

مرحله جدید؛ نقش ترکیه و عربستان
نیروهای ترکیه هم اکنون به طور مستقیم درگیر عملیات نظامی در سوریه شده اند. همچنین عربستان سعودی که یکی از حامیان دولتی تروریسم به شمار می رود، اعلام کرده است نظامیان خود را به سوریه اعزام خواهد کرد. عربستان ادعا کرده است نظامیان خود را برای مبارزه با داعش-گروهی که اتفاقاً خود عربستان از آن حمایت کرده است- اعزام خواهد کرد. 

ژنرال احمد العسیری، سخنگوی ائتلاف سعودی در حمله به یمن، و مشاور وزیر دفاع عربستان  اعلام کرد نیروهای سعودی «در کنار متحدان خود در ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا برای شکست داعش در سوریه مبارزه خواهد کرد.» با این حال وی گفت مناسب تر است که واشینگتن به سؤالات درباره جزئیات هر گونه عملیات زمینی آتی پاسخ دهد.

این سخنان از چه اهمیتی برخوردار است و آیا جنگ نیابتی علیه داعش پایان یافته است؟
با مشارکت مستقیم نظامی ترکیه و عربستان در درگیری سوریه، جنگ نیابتی جدیدی آغاز می شود که ناتو و آمریکا آن را از پشت صحنه هدایت خواهند کرد. ریاض، ایجاد هماهنگی مشترک نظامی بین عربستان و ترکیه را تایید کرده است. 

عربستان هم اکنون قصد دارد به  دستور واشینگتن به سوریه حمله کند. العسیری گفت: «عربستان آماده است در هر گونه عملیات زمینی شرکت کند که  ممکن است ائتلاف (ضد داعش)  با اجرای آن در سوریه موافقت کند.» وی تصریح کرد عربستان عضو فعال ائتلاف ضدداعش بوده است. وی گفت: «اگر سران ائتلاف اجماع کنند، عربستان مایل است در این تلاش ها شرکت کند، زیرا ما معتقدیم که عملیات هوایی راه حل ایده آل نیست، و باید عملیات هوایی و زمینی با هم انجام شود.» استقرار نظامیان سعودی در سوریه به این معناست که تمرکز از عملیات هوایی به عملیات زمینی معطوف خواهد شد. 

مذاکرات صلح، برنامه ریزی برای مرحله بعدی جنگ در سوریه
از جمله تحولات اخیر، سفر محمد بن سلمان، معاون ولیعهد و وزیر دفاع عربستان به بروکسل (مقر ناتو) برای «بحث درباره جنگ داخلی سوریه» است. این دیدار بیشتر ابتکار وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بود تا ناتو. هدف از این اقدام، برنامه ریزی برای مرحله بعدی جنگ سوریه بود. این دیدار در حالی برگزار شد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روس وی در مونیخ درباره اجرای «ترک مخاصمه» در سوریه تبادل نظر کردند. به موجب سناریوی ناخوشایند پنتاگون، رویارویی زمینی بین نظامیان  عربستانی و نیروهای دولتی سوریه - که به  ترتیب تحت حمایت آمریکا -ناتو، و روسیه- ایران قرار دارند، بروز خواهد کرد. 

گزارش ها مؤید آن است که تروریست های تحت حمایت آمریکا و ناتو، و نیز عربستان، قطر و ترکیه تا حد زیادی شکست خورده اند. آیا نظامیان سعودی و ترکیه ای به همراه شمار بیشتری از نیروهای ویژه آمریکا و ناتو -که هم اکنون در سوریه حضور دارند- جایگزین این تروریست ها خواهند شد؟ 

به موجب این سناریو که در حال شکل گیری است، همچنین این خطر وجود دارد که نظامیان ترکیه و عربستان که به نیابت از آمریکا و ناتو عمل می کنند، درگیر رویارویی نظامی با روسیه و ایران شوند، و در نتیجه تنش های نظامی در سوریه بیش از پیش افزایش یابد. احمد العسیری همچنین با تهدید تلویحی ایران گفت: «اگر تهران در مبارزه با داعش جدی است، در این صورت باید از حمایت از «تروریسم» در سوریه یا یمن دست بردارد!»
 
راهبرد واشینگتن در این باره شامل راه اندازی یک جنگ منطقه ای گسترده تر از طریق تحریک ترکیه، عربستان و اسرائیل برای انجام کارهای کثیفی است که خود می خواهد. 

این جنگ که با حمایت آمریکا خواهد بود، در نهایت علیه ایران و روسیه خواهد بود. طرح هژمونی آمریکا در دوره پس از حملات 11 سپتامبر 2001، «جهانی سازی جنگ» است که از طریق حضور نظامی آمریکا و ناتو در همه مناطق مهم جهان - و عملیات جاسوسی، اعمال تحریم های اقتصادی و «تغییر رژیم» در این مناطق- صورت می گیرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار