تقلید و تکرار در آثار پاپ موج می‌زند

ما باید از طریق هنرمندان مؤلف و کارشناس سلیقه مردم را ارتقا دهیم.

بهروز صفاریان که به عنوان داور بخش مسابقه پاپ در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چنین گفت: سطح کارها در حوزه پاپ بد نبود؛ ولی متأسفانه مدام از یک فرم و الگو استفاده شده بود و یکی از مهم‌ترین مشکلات شباهت بیش از حد کارها به یکدیگر از لحاظ ساختار بود. ما شاهد این بودیم که آثار در دو سه ریتم و سبک بیشتر تکرار می‌شود و فقط صداها و اسم‌ها عوض می‌شد. 

وی افزود: در بخش مسابقه پاپ، 30 اثر به مرحله داوری رسید که امتیازها داده شده است و باید میانگینی گرفته شود و سه کاندیدا در هر بخش انتخاب شود، اما هنوز به ما اعلام نشده است و ما فقط امتیازات را داده‌ایم.

صفاریان ادامه داد: به گفته آقای دکتر ریاحی و اعضایی که در شوراها حضور داشتند، این برای اولین بار بود که اثرها به این صورت تخصصی و از همه جوانب و ابعاد مختلف نگاه می‌شد و مورد کارشناسی قرار می‌گرفت. از لحاظ تأثیرگذاری اجتماعی، تخصصی، فنی، مهندسی و هارمونی در موردشان بحث شد و این جزو تخصصی‌ترین و کاملترین شوراها بوده است.

وی تصریح کرد: نه اینکه آثار خوب نباشد؛ اما تعدادشان از توقعی که ما داشتیم خیلی کمتر بود. ما حداقل انتظار داشتیم، 30-20 اثر خوب بشنویم و از بین آن‌ها بهترین‌ها را انتخاب کنیم. اما بیشتر شاهد شبیه‌سازی و تکرار بودیم و به نوعی همه حول یک نوع موسیقی می‌گشتند و انگار که بعضی از افراد دوست دارند از موفقیت دیگران و آن‌هایی که زحمت کشیده‌اند، استفاده کنند.

وی اظهار داشت: ما به هر حال باید از یک نقطه شروع کنیم و با شفاف‌سازی که در شوراها اتفاق می‌افتد، خلاقیت و نوآوری را به موسیقی تزریق کنیم و محتویات جلسه از طریق کارشناسان به گوش هنرمندان برسد و این خلاقیت برای سال‌های آینده در موسیقی موج بزند.

آهنگساز قطعات سریال «شهرزاد» خاطرنشان کرد: این خواسته تا به امروز توسط مردم تعیین می‌شد و الآن زمان آن رسیده است که سلیقه مردم از طریق هنرمندان مؤلف و کارشناس ارتقاء پیدا کند و این وظیفه شورای کارشناسی است.

وی ادامه داد: هنرمندان نیز تا به امروز به سمت سلیقه‌ای که مردم از آن‌ها خواسته‌اند پیش رفتند. اما از حالا به بعد این مسیر باید به سمت دیگری کج شود و یک مقداری کارشناسی و حرفه‌ای‌پسند طی شود و مردم هم به ندرت و ناخودآگاه با این موسیقی آشنا شوند که اینقدر به افراط کشیده نشویم.

صفاریان در بخش‌ آخر صحبت‌های خود گفت: در داوری آثار پاپ در جشنواره موسیقی فجر به طور حتم حق به حق‌دار خواهد رسید و امیدواریم که برای سال‌های آینده نیز اتفاقات بهتر و مفیدتری بیفتد و بتوانیم تشویقی برای آن‌هایی که از تنوع کاری برخوردارند، در نظر بگیریم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار