تغییر جهت جدی فرهنگی با کمک نیروی انسانی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: باید با کمک نیروی انسانی در تغییر جهت جدی فرهنگی گام برداریم.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛‌دکترسورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور در مراسم تجلیل از نفرات برتر آزمون سراسری و المپیاد علمی دانشجویی کشور در سال 94 که هم اکنون در حال برگزاری است، گفت: در حال حاضر کشور در تغییر جهت جدی در حوزه‌های فکری ، فرهنگی و ... است. اما بیشتر مشکلات پایه‌های اقتصاد دانش‌بنیان پایه‌های فرهنگی است. ما باید به جای نگرانی از افت قیمت نفت و منابع دیگر به فکر نیروی انسانی کشور باشیم و نیروی انسانی را سرمایه فرض کنیم و در نتیجه در اقتصاد باید تغییر جهت جدی فرهنگی ایجاد شود. 

وی ادامه داد: ایران یکی از بهترین نیروهای انسانی دنیا را دارد و می‌توان گفت که ما میزبان حدود 5 میلیون دانشجو هستیم و تعداد مهندسین فارغ‌التحصیل ما معادل این تعداد در کشور آمریکا است بنابراین در حال ورود به فضای جدید در حوزه اقتصادی هستیم که نیروی انسانی تحصیل کرده پایه‌های آن است. 

ستاری عنوان کرد: در بنیاد ملی نخبگان درست است که بهترین تحصیلات را به دوره پسا دکترا و دکترا اختصاص داده‌ایم اما همچنان به دوره‌های کارشناسی توجه لازم را داریم و تسهیلات و آیین‌نامه‌های جدید با رویکرد فوق الذکر را طراحی نموده‌ایم. 

وی اظهار داشت: اگر به این موضوع برسیم که نیروهای انسانی‌، نیروی نجات بخش کشور هستند فرهنگ مردم و به تبع آن روند اقتصادی در کشور تغییر می‌کند و همچنین ارتباط بین صنعت و دانشگاه بر‌قرار می‌شود در واقع این مساله باید رویکرد اصلی ما قرار بگیرد. 

وی بیان کرد: توجه به این پایه‌ها در اقتصاد باعث می‌شود در کنار دانشگاه‌ها شرکتهای بزرگی بر پا شوند. در این نوع اقتصاد استخدام دولتی معنی ندارد در واقع باید به برترین دانشجویان گفته شود که به استخدام دولتی فکر نکنند و به دنبال راه اندازی فعالیت‌های بزرگی با مدیریت خود باشند. همانطور که نمونه‌های موفقی از دانشجویان زیر 30 سال داریم که مدیر عامل شرکتی با اعتبار 500 میلیون دلاری هستند. 

وی افزود: از دانشجویان می‌خواهیم که رشته‌های جدید را تحقیق کنند و در قید و بند رشته‌های قبل و قدیم نباشند. امروزه آینده کشور در رشته‌های بایوتکنولوژی‌،‌ نانو تکنولوژی و سلول‌های بنیادی است.

ستاری در پایان خاطر نشان کرد: خوشحالم که در بسیاری از علوم در دنیا حرفی را برای گفتن داریم مثلا در نانو در رتبه ششم دنیا هستیم در واقع این پیشرفت‌ها باعث شده است نگاه کشورهای خارجی به ما تغییر کند و توافقات خوبی را در حوزه‌های مختلف با‌ آنها داشته باشیم. چرا که آنها اذعان می کنند که نیروی انسانی می‌تواند در کشور تحول ایجاد کند. 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار