فایننشال تایمز: محدودیت‌های تجارت با ایران همچنان پابرجا است

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به محدودیت‌های موجود برای باز شدن درهای تجارت با ایران اشاره کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی تحلیلی نوشت: لغو تحریم‌های اقتصادی ایران امیدهای زیادی برای انجام فعالیت‌های مالی در این کشور بوجود آورد؛ اما مشکلات اساسی تجارت با ایران همچنان به قوت خود پابرجا است. 

روزنامه فایننشال تایمز در ادامه مدعی شد: خوشبینی‌ها درباره گشوده شدن درهای تجارت با ایران با محدودیت‌های باقیمانده از سوی آمریکا، به یاس تبدیل شده است. نهادهای مالی دولتی در ایران بعد از لغو تحریم‌ها به سمت سرمایه گذاری پیش میروند؛ اما تجار و سرمایه گذاران کوچکتر به دلیل فقدان تضمین امنیت همچنان با مشکلاتی در عملیات‌های مالی مواجه هستند.

برخی از بانک‌های آمریکایی به بانک‌های اروپا، آسیا و حاورمیانه هشدار داده‌اند که اگر با ایران تجارت کنند، ممکن است حساب‌های دلاری آنها با خطر بررسی و تحقیق دقیق و موشکافانه مواجه شوند. 

این هشدار، که اخیرا از سوی وزارت خزانه داری آمریکا نیز تکرار شده است، از آغاز دوباره تراکنش‌های مالی با ایران که برخی از محدویت‌های آن اخیرا با لغو تحریم‌ها برداشته شده بود جلوگیری می‌کند.

یک مقام ارشد بانکی در دبی اظهار داشت: برای بانک‌های آمریکا هیچ تغییری بوجود نیامده و عواقب همچنان پابرجاست. 

در پی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در ماه ژوئیه 2015، بعضی از تحریم‌های تجاری و اقتصادی ایران رفع شد؛ اما ادامه بعضی از تحریم‌های ایران در ارتباط با حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر بعضی از بانک‌های بین المللی را نگران کرده است. این بانک‌ها نگران هستند اگر با افراد و نهادهای مالی ایران تجارت کنند ممکن است مورد جریمه قرار بگیرند. 

برخی از بانک‌داران آمریکایی می‌گویند رعایت الزامات برای پایان دادن به روابط مالی با افراد و مشتریانی که با کشورهایی نظیر ایران، کره شمالی و سوریه مرتبط هستند همچنان پابرجاست. این مقررات همچنین بر بانک‌هایی که با دلار آمریکا عملیات مالی انجام می‌دهند حکمفرماست که تقریبا همه نهادهای مالی ایرانی که با شرکت‌های خارجی کار می کنند را شامل می شود. 

یک بانکدار ارشد ایرانی گفت: با هر بانکی که در اروپا، آسیا و یا حتی در منطقه مانند ترکیه، عمان و امارات تماس گرفتیم به ما گفتند که از سوی بانک‌های آمریکایی به آنها گفته شده است با هر ارزی که بخواهند عملیات‌های مالی ایران را انجام دهند حسابهای دلاری آنها مورد بررسی دوباره و سه باره قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در حال حاضر همه بانک‌ها می ترسند که تراکنش‌های مالی آنها به این دلیل با تاخیر مواجه شود. آنها می‌گویند خواستار همکاری با ایران هستند؛ اما نمی‌توانند حساب‌های دلاری خود را با بانک‌های آمریکایی به خطر اندازند. 

این روزنامه انگلیسی با اشاره به سفر اخیر "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران، به پاریس و امضای قراردادهایی با شرکت ایرباس و پژو نوشت: روحانی از بانک‌های فرانسوی خواست که از این قراردادها حمایت کنند. با این حال مقامات غربی می‌گویند که بانک‌های فرانسوی مایل به حمایت از فرصت‌های جدید سرمایه گذاری در ایران هستند؛ اما ریسک تحریم‌های آمریکا بسیار بالاست.

براساس ایت گزارش، بانک BNP در سال 2014 به دلیل روابط مالی با ایران، سودان و کوبا با جریمه سنگین 9 میلیارد دلاری روبرو شد و این مساله نگرانی بانک‌های اروپایی را همچنان حفظ کرده است.

"پاتریک مورفی،" مشاور حقوقی شرکت Clyde & Co مستقر در دبی، می‌گوید: بانک‌های آمریکایی نگران خطر معامله با نهادهای تجاری هستند که با ایران در ارتباطند زیرا که همه نهادهای مالی خارجی هنوز موضوع بانک BNP را به خاطر دارند. 

برخی از تحلیلگران معتقدند که از وقتی که تحریم‌های ایران لغو شده‌اند ساعت به عقب و به پیش از سال 2010 بازگشته است که نهادهای مالی غیرآمریکایی خود را آماده می‌کردند با ارزهایی غیر از دلار مانند یورو با ایران معامله کنند؛ اما موضوع جریمه بانک BNP همچنان خطر این نوع معامله را نیز بالا نگه داشته است.

بانک‌های ایرانی می‌گویند که بعد از رفع تحریم‌ها برای اتصال مجدد به سامانه سوئیفت هیچ مشکلی ندارند؛ اما از دیگر مزایا همچنان بی بهره هستند. یک بانکدار دیگر ایرانی نیز گفت: واضح است که استفاده از سامانه بانکی بین المللی بیش از زمانی که ما انتظار داشتیم طول خواهد کشید. ما به تدریج مشکلات را حل خواهیم کرد؛ اما کسی نمی‌داند این موضوع چقدر زمان خواهد برد.

فایننشال تایمز در پایان نوشت: اقتصاد ایران پس از چند دهه تحریم نیازمند پویایی بیشتر در امور تجاری و سرمایه‌گذاری است. موانعی که تحریم‌های بانکی آمریکا بر سر ایران قرار داده است، رسیدن به این خواسته را با مشکل جدی مواجه و از فعالیت آزادانه تجار خارجی در این کشور جلوگیری کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار