جشنواره فجر سينمای انقلاب را به فراموشی سپرده است

یک کارشناس تاریخ اسلام گفت: درست است که سینما حق ندارد خطوط نوشته شده تاریخ را تحریف کند اما بیان سینمایی وقایع تاریخی، حتی تاریخ انقلاب، به ابزار خاص خود نیاز دارد.

سعید طاووسی مسرور، کارشناس تاریخ اسلام  در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  برگزاری جشنواره «سینما انقلاب» را ضروری دانست و گفت: پرداختن به سینمای انقلاب رسالتی است که جشنواره فجر آن را عامداً به فراموشی سپرده است.

وی با اشاره به اینکه جای ققنوس در جشنواره فیلم فجر خالی است، افزود: یکی از رسالت‌های اصلی سینمای ایران پرداختن به مقوله انقلاب (و نه صرفاً دفاع‌مقدس) است که متاسفانه در این حوزه عملکرد خوبی نداشته است. البته بعضاً آثاری در این حوزه ساخته شده است اما «انقلاب» جایگاه خوبی در سینمای ایران ندارد.

طاووسی با بیان اینکه ساخت فیلم سفارشی هرگز موفقت‌آمیز نخواهد بود، ادامه داد: ساخت فیلم با موضوعت انقلاب نیاز به تخصص ملازم با تعهد دارد. فیلمساز علاوه بر صداقت با تاریخ بایستی در حوزه‌های فنی نیز متخصص باشد. 

وی افزود: به عنوان نمونه «امکان مینا» که در واقع نوعی بازگشت به ریل برای کمال تبریزی محسوب می‌شود، از دسته آثار قابل اعتنا در حوزه انقلاب و دفاع مقدس است.

کارشناس تاریخ اسلام اظهار کرد: تاریخ به خودی‌خود قصه است و مورخ قصه‌گو؛ فیلمساز با نگاه هنرمندانه به تاریخ می‌تواند به بهترین شکل قصه‌های تاریخی را روایت کند. برخی سطرهای تاریخ نانوشته و سفید هستند؛ این سطور محلی است که فیلمساز می‌تواند با خط و نگاه خود آنها را سیاه کند.

وی تصریح کرد: روایت تاریخی با روایت سینمایی متفاوت است؛ درست است که سینما حق ندارد خطوط نوشته شده تاریخ را تحریف کند اما بیان سینمایی وقایع به ابزار خاص خود نیاز دارد. سنماگر حق دارد و باید بدون تغییر ارکان تاریخی، قصه خود را پرداخت کند.

طاووسی اضافه کرد: برخی آثار فاخر سینما بدون اینکه از شخصیت‌های تاریخی استفاده کند، به برهه‌های متفاوتی از تاریخ می‌پردازد. در این نوع فیلمسازی آنچه مهم است رعایت المان‌های مقطع تاریخی و حفظ امانت‌داری است. فیلمساز می‌تواند با تصویر درست تاریخ، قصه خود را روایت کند. این حتی در تاریخ انقلاب نیز می‌تواند صورت پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: نباید پس از پایان جشنواره، پرونده سینمای انقلاب بسته شود. سینمای انقلاب تا به جریان تبدیل نشود نمی‌تواند در فضای عمومی جامعه تاثیرگذار باشد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.