مولکول‌های سمی موجود در غذاهای فرآوری شده را بشناسید

علاوه بر وجود چربی، نمک بالا و مواد نگهدارنده غذاهای فرآوری شده با نوعی جهش ژنتیکی در مولکول‌های خود که عوارضی مرگبار دارد توام هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آزمایشات جدید نشان داده است خوردن غذاهای فرآوری شده و آماده می‌تواند به دلیل وجود مولکول‌های مخرب در ساختار آنها باعث بروز انواع بیماری‌های مرگبار و مزمن در انسان شود. 

گفتنی است،‌ دانشمندان مولکول‌هایی باکتریایی مخربی را در غذاهای فرآوری و آماده کشف کرده‌اند که این مولکول‌ها در غذاهای سالم وجود نداشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، این نوع مولکول‌های مخرب به نام اختصاری Pamps می‌تواند با بروز بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2 در افراد مرتبط باشد. 

بر اساس تحقیقات پژوهشگران دانشگاه لستر مواد غذایی بویژه مواد غذایی چرخ شده که مولکول آنها شکسته شده است می‌تواند حاوی مولکول‌های باکتریایی مخرب باشند. 

از جمله این نوع مواد غذایی می‌توان همبرگر،‌ سس ماکارونی،‌ ساندویچ، سبزیجات آماده،‌ گوشت چرخ کرده، سوسیس، لازانیای آماده و حتی برخی از انواع پنیر را نام برد.

کارشناسان امیدوار هستند از طریق این پژوهش بتوانند غذاهای فرآوری و آماده حاوی این مولکول را شناسایی کرده در روند تولید آنها تغییر ایجاد کنند. 

پژوهشگران اعتقاد دارند شکسته شدن مولکول‌های خوراکی‌ها می‌توانند باعث واکنش سیستم ایمنی بدن و افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون شود. 

پژوهشگران دانشگاه لستر واکنش سیستم ایمنی، بررسی وجود مولکول باکتریایی Pamps در فرآورده‌های غذایی آماده را بر روی یک تیم از داوطلبان به مدت یک هفته بررسی کرده و به نتایج تکان‌دهنده‌ای دست یافته‌اند.

کارشناسان بر این اساس توصیه می‌کنند افراد تا حد امکان از مواد غذایی تازه استفاده کنند و از خوردن مواد غذایی فرآوری شده اجتناب کنند. حتی پژوهشگران توصیه می‌کنند افراد از منجمد کردن مواد غذایی چون سبزی و انواع صیفی‌جات به مدت طولانی مانند طول یک فصل در فریزر به صورت خرد شده خودداری کنند زیرا ممکن است این کار باعث تخریب مولکول‌های این سبزی‌ها شود. 

منبع: دیلی میل

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار