در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

خرازی: تحزب هنوز در ایران نهادینه نشده است/ باهنر: عموماً رفتار ما در انتخابات رفتاری غیرحزبی است

در گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 26 بهمن ماه به بحث و بررسی پیرامون موضوع انتخابات، مردم و احزاب پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "محمدرضا باهنر" رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و "سیدمحمد صادق خرازی" رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایران با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 26 بهمن ماه به بحث و بررسی پیرامون موضوع انتخابات، مردم و احزاب پرداختند.

متاسفانه تحزب و گرایش به احزاب هنوز در ایران نهادینه نشده است

در ابتدای این گفتگو سید محمد صادق خرازی رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایران درباره این که چقدر توانسته ایم در 37 سال گذشته تحزب را در جمهوری اسلامی ایران تقویت کنیم گفت: تهذب و گرایش به حزب هنوز در ایران نهادینه نشده و آن چه که تاکنون در تجربه های مختلف داشتیم بیشتر ناشی از جریانات سیاسی بوده تا این که به صورت کلاسیک احزاب بتوانند نقش جدی ، ماهوی و برنامه های خود را داشته باشند.

وی اضافه کرد: در سراسر دنیا کشورهایی که احزاب در آن ها دارای موقعیت ویژه هستند برنامه می دهند، دغدغه های مردم را مطرح می کنند، نیازهای جامعه را عنوان می کنند و این ویژگی ها ، ویژگی هایی است که باعث تاثیر و تاثر مردم می شود را در نظر می گیرند و این ها نکاتی است که می تواند نقش احزاب را قدرتمند تر کند.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایران خاطر نشان ساخت: وقتی احزاب به صورت جدی برنامه داشته باشند می توانند در فرآیند آماده سازی جامعه و مشارکت مردمی نقش مهمی داشته باشند

عموماً رفتار ما در انتخابات یک رفتار غیرحزبی است

در ادامه این بحث محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز در همین باره گفت: عموماً رفتار ما در انتخابات، رفتار غیرحزبی است البته در حوزه های انتخابیه ای مانند تهران مردم باید 30 نفر را برای ورود به مجلس انتخاب کنند از آن جایی که شناخت این 30 نفر مشکل است سبب شده است که از مجلس چهارم یا پنجم مردم کم کم به این جمع بندی برسند که باید به یک تفکر رای دهند لذا عملاً در تهران مردم به معرفان رای می دهند یعنی کسانی که زیر لیست را امضا می کنند.

وی ادامه داد: در شهرهای کوچک تر مردم به چهره ها رای می دهند و رقابت بین اشخاص حقیقی است.

تعداد احزابی که کار حزبی می کنند شاید به اندازه انگشتان یک دست هم نشود

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان این که هنوز در کشور ما احزاب شکل واقعی به خود نگرفته است گفت: شاید ما الان 200، 300 حزب داشته باشیم که از وزارت کشور مجوز دارند اما از این تعداد تنها 40، 50 حزب فعال هستند البته آن هم در نزدیک انتخابات و تعداد احزابی که کار حزبی می کنند شاید به اندازه انگشتان یک دست هم نباشند.

باهنر تصریح کرد: اگر قرار باشد احزاب در کشور فعالیت کنند باید یک سری روابط داشته باشند و حتی اگر قرار باشد ما پارلمان حزبی داشته باشیم حتی در بعضی جاها به نظر می رسد که باید در برخی اصول قانون اساسی تجدید نظر شود.

خرازی نیز با بیان این که تحزب در ایران شاید بیش از یک قرن است که با فراز و فرودهایی همراه بوده گفت:  در مجموع حاکمیت ها سرناسازگاری با نهادینه شدن احزاب به صورت اصولی داشته اند یعنی آن بهایی که باید به نقش احزاب داده می شد داده نشده است.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایران با بیان این که برخی احزاب تنها در دوره انتخابات فعال می شوند و حتی برخی احزاب ، احزاب یک شبه هستند گفت: با توجه به نقش احزاب در فرآیند مشارکت مردمی و آماده سازی نیروهای مردمی و امکاناتی که باید به احزاب داده شود لزوم بازنگری در احزاب را مطرح می سازد.

خرازی در ادامه برنامه با اشاره به این که برخی از سیاست مداران منافع حزب را می خواهند اما برخی از چارچوب ها را نمی پذیرند گفت: مجلس با تفکر اصول گرایی همراه بوده است لذا 12 سال است که یک تفکر را در مجلس داریم به طوری که در 3 دور گذشته اکثریت حاکم بر مجلس دارای تفکر اصول گرایی بوده است.

مجلس به عنوان کنش گر سیاسی به رسالت خود در زمینه های مختلف عمل نکرده است

وی با اشاره به این که مجلس به عنوان کنش گر سیاسی به رسالت خود در زمینه های اقتصادی ، سیاسی و نظارت بر دولت عمل نکرده است

 احزاب اتاق فکری می تواند برای نظام باشد

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایران با اشاره به این که نماینده مجلس باید حق دار باشد و با کلمه حق به مسائل نگاه کند ادامه داد: احزاب اتاق فکری می توانند برای نظام باشند لذا نظام اصولاً برخواسته از مجاهدت های ملت است و باید به صورت ایجادی حرف های خود را بیان کرد.

خرازی با اشاره به این  که نظام دو بال اصول گرایی و اصلاح طلبی دارد خاطر نشان کرد: باید حریم ها و مسائل مختلف مشخص شود لذا هنوز در رابطه با انتخابات ها مشکل داریم.

وی گفت: بسیاری از چهره هایی که در این کشور وزیر بودند از کانال های مختلفی گذر کرده اند و مورد تایید قرار گرفته بودند اما در صلاحیتشان تردید ایجاد شد.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایران با تاکید بر اینکه باید به آینده کشور فکر کرد عنوان کرد: اصول گرا و اصلاح طلب در منافع ملی اعتقاد مشترکی دارند پس باید نگاه ژرف و مشترکی برای حل مسائل داشته باشیم.

خرازی با بیان این که مدارس تربیت نخبگان در کشورهای مختلف وجود دارد اظهار داشت: در دوره ای رئیس جمهور 11 روز تحصن کرد و در خانه نشست لذا باید اذعان داشت که آیا  این کار رئیس جمهور از کار استعفای نمایندگان مجلس در دوره ششم بدتر بود؟

وی با اشاره به این که باهنر در 4 سال اول دولت احمدی نژاد از طرفداران وی بود ادامه داد: نسبت به دولت نهم و دهم باید منصفانه نگاه کرد.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایران با بیان این که گرایش به مردم و مردم باوری یک واقعیت است اظهار داشت: احزاب مهم ترین جایگاه مردم باوری و مردم گرایی هستند لذا در برخی از دستگاه ها انتظار داریم که بیشتر انعطاف دیده شود.

خرازی گفت: اگر مردم باوری شعار باشد مردم اولین بخش از جامعه هوشیاری هستند که صره را از ناصره تشخیص می دهند پس باید به دنبال ایجاد مدینه فاضله باشیم زیرا این امر حق است.

باهنر در ادامه برنامه با اشاره به این که یکی از مهم ترین چارچوب های اساسی در جوامع توسعه یافته سیاسی، احزاب است گفت: احزاب قدرتمند باید بتوانند فرهنگ و توسعه سیاسی را در جامعه نهادینه کنند.

وی با تاکید بر این که مجلس آینده باید طرفدار حق باشد ادامه داد: نماینده مجلس باید موضع مدبرانه و خردمندانه داشته باشد لذا قرار نیست نماینده موافق و یا مخالف دولت باشد.

مجلس باید کمک حال دولت باشد

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در مجلس نهم برخی از عزیزان اصل را بر مخالفت دولت می گذاشتند و این امر بی انصافی است گفت: باید غلط ها را اصلاح کرد و دولت وسط میدان کار است پس باید مجلس کمک حال  دولت باشد.

باهنر با اشاره به این که مجلس حتماً اشکالات و نواقصی داشته است عنوان کرد: کسانی که برای اولین بار به مجلس می آیند یک سال طول می کشد تابدانند مجلس چه وظایف و اختیاراتی دارد و نماینده مجلس نباید از اختیارات و وظایف خود تجاوز کنند و احزاب می  توانند برای مجلس برنامه داشته باشند.

وی با اشاره به این که در مجلس ششم یک سری از نماینده مجلس، وزیر و معاون وزیر با هم قرارداد بستند تا یک روز استعفا بدهند تا نظام را به زمین بزنند افزود: یکی از امیدهای تروریست ها در حادثه 7 تیر سال 60 این بود که مجلس از عدد بیافتد لذا در آن دوران برخی از نمایندگانی که مجروح شده بودند حتی با بلانکارد در مجلس حضور یافتند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که باید تلاش کرد تا طرفدار حق بود گفت:  باید حق مدار باشیم و همه مسائل را از این پنجره نگاه کنیم.

باهنر با اشاره به این که برای سامان دادن بحث دموکراسی و مردم سالاری دینی باید تلاش کرد گفت: در مجلس نهم قانون احزاب نسبتاً خوبی را تصویب کردیم لذا همه در خیمه انقلاب هستیم و رهبری اقتدا کرده ایم و ایشان با مدیریت هوشمندانه شان کشور را از بحران ها عبور می دهند.

وی با اشاره به این که باید ادبیات هم زیستی را بیشتر یاد بگیریم گفت: یاد گرفتن ادبیات همزیستی یکی از رسالت های احزاب است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار