بازیگر «پشت بام تهران» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نقشی که بازی می‌کنم نباید خنثی باشد

من نقش بهادر را در سریال «پشت بام تهران» خاکستری می‌بینم.یعنی نه مثبت ونه منفی.

حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید واشقانی متولد 6خرداد سال 1359 درتهران است. وی فارغ التحصیل رشته مهندسی متالوژی است. بینندگان تلویزیون با مجموعه «مسیر انحرافی» به کارگردانی بهرنگ توفیقی وی را شناختند. واشقانی به عنوان یکی از بازیگران پرکار در سریال های تلویزیونی محسوب می شود. آخرین کاری که از او روی آنتن مشاهده می شود، «پشت بام تهران»است که در آن نقش بهادر را ایفا می کند. کاری که بینندگان بسیاری را با خود همراه ساخته است. گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به همین منظور گفتگویی را با این بازیگر داشته است که متن کامل آن را در ادامه می خوانید:

شما به عنوان بازیگر این مجموعه، قصه را چطور ارزیابی می‌کنید؟
اگر بخواهم کلیتی از داستان را بیان کنم، بهتر است بگویم که نباید آدمهای قصه را منفی یا مثبت تلقی کرد. بنابراین نمی توان گفت که بهادر کاراکتری است که بازیگر آن نقشی منفی یا مثبت را ایفا می‌کند.

شخصیت‌های داستان را چگونه می‌بینید؟
در پی یکسری اتفاقاتی که در ادامه داستان رخ می‌دهد، جبر روزگار افراد داستان را با خود همراه می‌کند. بعضی از آنها به لحاظ منش و اعتقادات انسانی روحیه‌ای محکم دارند و برخی دیگر برعکس، انسانهایی متزلزل بوده و به اجبار از نظر شخصیتی تسلیم شده و با قضایای منفی همراه می‌شوند.
 
نقش خودتان در کار چه رنگی است؟
من نقش بهادر را خاکستری می‌بینم.یعنی نه مثبت ونه منفی.
 
بازی در «پشت بام تهران» چندمین همکاری شما با کارگردان ونویسنده است؟
من تجربه 6 مرتبه همکاری با بهرنگ توفیقی و 4 بار با سعید نعمت‌ا.. را دارم.
 
چطور با داستان کار ارتباط برقرار کردید؟
نگاه و زبان قصه‌ای که از زبان کارگردان تعریف می‌شود را می‌شناختم. همچنین قلم و ژانر سعید نعمت‌ا... را.
 
نظرتان راجع به نویسندگی و قلم سعید نعمت ا... چیست؟
ژانری که سعید نعمت‌ا... در تلویزیون کار می‌کند مخصوص به خودش است. قصه‌های اجتماعی که به شکلی ویژه وارد خانواده می‌شوند. نعمت ا... در متن خود آدمهایی موجود درجامعه را یافته و به شکل ملموس، آنها را درگیر زندگی‌های روزمره کرده و در قالب داستان را معرفی شان می‌کند.
 
در چه فضاهایی با توفیقی همکاری داشته‌اید؟
در فضاههای مختلفی با بهرنگ توفیقی کار کرده‌ام. از جمله کمدی، اجتماعی و... هر یک از همکاری‌های من با بهرنگ در نوع خود منحصر به فرد بوده است. وی در هر یک از کارها به صورت متفاوت کار کرده است. توفیقی توانایی تعریف کردن قصه با زبان مخصوص به هر کار را دارد.
 
«پشت بام تهران» را چطور تعریف می‌کنید؟
این سریال نمایش نمونه‌ای از انسانهایی است که در جامعه دیده می‌شوند. آنها ملموس‌اند. افرادی هستند که بیننده را غافلگیر نمی‌کنند. این مجموعه عمل و عکس‌العمل‌ها را در جامعه‌های مختلف پیش‌بینی می‌کند. از آنجا که این شخصیت ها به صورت نرم تعریف می‌شوند، ما در مواجهه با آنها به باورمی‌رسیم.
 
داستان این مجموعه چگونه روایت می‌شود؟
تاکنون قصه های فیلمنامه‌ای زیادی وجود داشته‌اند که قرار بوده قصه‌گو باشند،اما دارای داستان نبوده‌اند. سعید نعمت‌ا... به قصه‌گویی عادت دارد. او با یکی بود یکی نبود کار خود را آغاز می‌کند. وی قصه ساده خود را با دیالوگ‌های شعرگونه تزئین می‌کند. نعمت‌ا...قصه‌هارا به گونه ای  ساده به بیننده ارائه می کند تا برای مخاطب جذابیت داشته باشد.
 
کارگردانی آقای توفیقی چطور به هدایت داستان ومتن کمک کرده است؟
لحن توفیقی با کارگردان‌های دیگر تفاوت فاحشی دارد. او داستان را به شکلی ساده درآورده و به صورت روان برای بیننده روایت می‌کند. اگر دقت کنید دکوپاژهای خاصی که در  مجموعه "آمین" می‌دیدید را در این سریال نمی‌بیند. در این کار مماس با داستان پیش می‌رویم.
 
همکاری با دیگر عوامل و بازیگران به چه صورت بوده است؟
سام درخشانی و کامبیز دیرباز از دوستان صمیمی من هستند. انتخاب بازیگران نیز به طور هوشمندانه‌ای بوده است. تا جایی که در جذب بیننده کمک‌های شایانی را می‌کند. در واقع همه بازیگران در جای اصلی خود قرار گرفته‌اند. تمام عوامل مهم  ولازم در یک مجموعه تلویزیونی مانند فیزیک، بیان، نوع بازیگری و... درست هستند و در جای مناسب خود قرار گرفته‌اند.
 
آیا مشغول کار دیگری هستید؟
در حدود 5 ماه است درگیر بازی در "پشت بام تهران" بودم. دراین مدت پیشنهاد بازی در 4 تئاتر را رد کرده‌ام . دراین مجموعه تلویزیونی نقش عریض و طویلی ندارم، اما در نوع خود تأثیرگذار است.
 
قصد دارید فقط در تلویزیون کار کنید؟ و یا سینما و تئاترهم جزو علاقمندی‌های شماست؟

خیلی خود را درگیر این موضوع نمی‌کنم که فقط دریک عرصه فعال باشم.
 
بین نقش اصلی و فرعی چه تفاوت‌هایی قائلید؟ اولویت اصلی  شما برای انتخاب نقش چیست؟
در مورد نقش اصلی وغیر از آن عقیده دارم، حتی یک نقش کوتاه که شناسنامه داراست، توانایی درگیر کردن بازیگر و بیننده را دارد. من نقش فرعی ای را بازی می‌کنم که تأثیرگذار باشد حتی اگر کم.
 
نقش بهادر چه جایگاهی داشت که آن را قبول کردید؟
اگر نقش بهادر را کس دیگری به من پیشنهاد می‌کرد قبول نمی کردم. اما کارگردانی بهرنگ و متن نعمت‌ا... و اعتماد دوستی که بین ما بود منجر به پذیرفتن این نقش شد.
 
اسم عوامل چقدر به انتخاب نقش کمک کننده بود؟
هنگامی که قرار شد من همکاری خود را با گروه آغاز کنم هنوز فیلمنامه‌ای وجود نداشت اما بنا به دوستی قدیمی که با بهرنگ و سعید داشتم به آنها اعتماد کرده و نقش بهادر را پذیرفتم.
 
منفی یا مثبت بودن کاراکتر چقدر برایتان اهمیت دارد؟
خیلی در فکر مثبت و منفی بودن نقش نیستم. موضوع قابل توجه برای من تفاوت نقش است. همچنین ارتباطی که کاراکتر با تماشاچی برقرار می‌کند. نقشی که بازی می‌کنم نباید خنثی باشد.
 
به نظرشما در حال حاضر وضعیت مجموعه‌های تلویزیونی کشورمان به چه شکل است؟
امیدوارم سریال‌ها با کیفیت باشند. با وجود سریال‌سازی‌های متعدد در شبکه‌های گوناگون خارجی ما دارای یک امتیاز ویژه و مثبت هستیم. آن‌هم حضور در ایران است. کشورهای دیگر حتی با پشتوانه‌های قوی در سریال‌سازی حتی برای ایرانیان، نمی‌توانند مانند داخل مخاطب داشته باشند. در واقع بستر مناسب برای فعالیت ما فراهم است.
 
شما به عنوان بازیگری که تجربه حضور درمجموعه های متعددی را داشته است تولیدات رادر چه سطحی می بینید؟
مدتی شاهد کم شدن ساخت سریال‌های تلویزیونی بودیم اما چند وقتی است که تولید مجموعه‌ها از سر گرفته شده است. تماشاچیان متوجه شده‌اند که دوره سریال‌های تاریخ مصرف داری مانند مجموعه‌های ترکی به اتمام رسیده است. ما مخاطب هوشمندی بنام مردم را داریم. بنابراین باید بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم. آرزوی تک تک ماست که به درصد بالای بیننده با عوامل خوب برسیم.
 
حضور در کدام سریال برایتان ارزش بیشتری داشته است؟
مجموعه "آمین" آخرین کار بود که مورد استقبال قرار گرفت. قاعدتا در کارنامه کاریم سریال بد ندارم .همه کارهایی که در آنها حضور داشتم ، در زمان خود خوب بوده است.
 
مهمترین عامل حضور در یک مجموعه تلویزیونی چیست؟
در بازی در سریال با خودم شوخی ندارم. زیرا  معتقدم از سوی بیننده مورد قضاوت قرار می‌گیری. آرزو دارم روزبه روزتعداد مجموعه ها بیشتر شوند تا رقابت ایجاد شود. ما دارای پتانسیل و نیروهای مستعد فراوانی هستیم. امیدوارم این نیروها بازار سریال را در دست بگیرند.
 
بازخوردهای مخاطبان سریال‌های تلویزیون چگونه است؟
تماشاگران به دیدن مجموعه های تلویزیونی مشتاق شده‌اند.  آنها مجموعه‌ها را می‌بینند و این موضوع بسیار خوب است. من تجربه حضور در سریال خوب را هم داشته‌ام که از سوی بینندگان مورد استقبال قرارنگرفته است. به همین دلیل هم اکنون زمان مناسبی برای فعالیت در این عرصه است. عامل اصلی و مهم این کار یعنی مردم ومخاطبان جزو همراهان همیشگی کارها هستند.امیدوارم این روند رو به جلو همچنان ادامه داشته باشد.
 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.