زاهدان؛

نوروز به تیس بروید

روستای تاریخی تیس با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد، به تنهایی می‌تواند بهانه سفر شما برای نوروز امسال به منطقه آزاد چابهار باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از زاهدان؛ برای رفتن به این روستا ابتدا باید وارد چابهار شوید و برای رسیدن به این بندر نیز دو راه زمینی یا هوایی را می‌توانید انتخاب کنید.

اگر تصمیم گرفتید که از طریق زمینی به این بندر سفر کنید نیز دو راه پیش روی شماست؛ ‌ اول اینکه از شمال سیستان و بلوچستان و از راه خراسان جنوبی وارد زابل و پس از آن زاهدان شوید، سپس از طریق ایرانشهر و نیک شهر به چابهار برسید یا اینکه از کرمان وارد شوید و پس از پیمودن مسیر ایرانشهر و نیک شهر به چابهار برسید.

پس از ورود به چابهار، برای رفتن به روستای تیس باید ۵ کیلومتری را در جاده چابهار به سمت کنارک طی کنید که برای این منظور به‌صورت پیوسته وسایل نقلیه در این مسیر تردد می‌کنند. 

اما آنچه درباره این روستا باید بدانیم این است که قدمتش به دوره هخامنشیان بازمی‌گردد. در آن زمان بندر تیس مهم‌ترین بندر ایران بوده و از طریق آن نوعی شکر به نام «پانیذ» وارد و گندم سیستان به خارج از کشور صادر می‌شده است. 

قلعه پرتغالی‌ها یا‌‌ همان قلعه تیس یادگار حضور پرتغالی‌ها در این منطقه، غارهای سه‌گانه و معبد‌بان مسیتی، مسجد جامع روستا، قبرستان‌های شش گانه و منازل تاریخی دل‌وشی به جا مانده از اواخر دوره قاجار ازجمله دیدنی‌های این روستاست. 

پس از سیاحت یک روزه در این روستا، شب را نیز می‌توانید در یکی از کاشانه‌مهمان‌های روستا اقامت کنید و از خوردن غذاهای بومی لذت ببرید.

انتهای پیام/پ
برچسب ها: تیس ، نوروز ، سفر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار