شیراز؛

شاهچراغ نگین فیروزه ای شیراز

مهمترين زيارتگاه سومین حرم اهل بیت علیهم السلام بقعه متبرکه مير سيد احمد فرزند امام هفتم (ع ) معروف به شاهچراغ است كه همچون نگین فیروزه ای می درخشد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: سید میر احمد بین سال های 193 تا 210 هجری قمری در زمان خلافت مامون برای دیدار برادرش حضرت امام رضا ( ع) از راه فارس و شیراز عازم خراسان بود كه در شیراز او را شهید كردند و در همین جا مدفون شد.

امیری افزود: تا مدت ها از مقبره این امامزاده اطلاعی در دست نبود تا اینكه در حادثه ای در زمان امیر مقرب الدین وزیر اتابك ابوبكر پیکر مطهر حضرت پیدا و با توجه به نوشته روی انگشتری هویت حضرت مشخص شد و سپس به دستور امیر مقرب الدین برای آن حضرت بقعه و بارگاهی بر پا ساختند از اان زمان تاکنون بارها این بقعه متبرکه مرمیت و احیا شده است
وی ادامه داد: از جمله مرمت های اساسی توسط نادر شاه صورت گرفت . وی قبل از فتح شیراز و شكست افغان ها نذر كرده بود در صورت پیروزی تعمیراتی در شاهچراغ صورت گیرد. نادر پس از پیروزی بر دشمنان مقدار زیادی پول و نزدیك به 3 كیلو زرناب را برای ساختمان قندیل در بالای حرم هدیه كرد این قندیل تا سال 1239 هجری قمری در بقعه موجود بود و در آن سال به خاطر زلزله شدید و خرابی قسمتی از بقعه قندیل به مصرف تعمیرات ضروری بقعه رسید . در دوره قاجاریه نیز بقعه شاهچراغ بارها مرمت شد .
این مسئول بیان کرد: در منابع آمده است كه نخستین گنبد ساخته شده روی بقعه سال 623 هجری قمری و توسط امیر مقرب الدین ساهته شده است.. در قرن هشتم هجری قمری به فرمان ملكه تاشی خاتون ( مادر شاه ابواسحاق اینجو )نیز گنبدی بر روی بقعه ساختهد شد كه در نوع خود یكی از شاهكارهای هنری و معماری قرن هشتم هجری در شیراز بوده است
مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: زلزله سال 1239 هجری قمری این گنبد را خراب كرد و یكی از شاهزادگان قاجاری گنبد را تعمیر و تجدید بنا كرد كه طرح آن شبیه گنبد فعلی آستانه حضرت سید علاالدین حسین بود ، سی سال بعد زلزله دیگری در گنبد شكاف ایجاد كرد و دوباره گنبد تعمیر شد. آخرین تعمیر گنبد در سال 1336 شمسی بود كه با نصب اسكلت آهنی گنبد جدیدی ساخته شد .
امیری اظهار کرد: بنای فعلی بقعه شامل ایوان اصلی در مشرق ، حرم وسیع و شاه نشین هایی از چهار جانب و مسجدی در قسمت غرب حرم با اتاق ها و مقبره های متعدد متصل به بقعه است . از دیدنی های بقعه شاه چراغ آئینه كاری، نوشته های گچ بری ، تزئینات ، درهای نقره و رواق و حرم و حرم وسیع این بقعه است

وی بیان کرد: مرقد مطهر حضرت در شاه نشین بین محوطه زیر گنبد و مسجد بالای سر امام زاده قرار دارد. این شیوه ساخت بقعه و مرقد كه درست در وسط محوطه زیر گنبد نباشد در دیگر زیارتگاه های معروف شیراز نیز دیده می شود . در دو انتهای ایوان دو مناره كوتاه دیده می شود.

این مسئول تصریح کرد: صحن وسیع از دیگر دیدنی های بقعه شاهچراغ است كه از سه جانب آن را احاطه كرده است. طی دو دهه گذشته تعمیرات زیادی در بقعه شاهچراغ صورت گرفت و در دو ضلع شمالی و جنوبی صحن بقعه حجره های متعددی ساخته شده است .
امیری افزود: در جوار حضرت شاهچراغ شخصیت های مشهور علمی و ادبی و روحانیون برجسته دفن شده اند . از جمله مكانهای وابسته به بقعه شاهچراغ ، كتابخانه احمدی وابسته به بقعه است كه با وجود كتابهای خطی نفیس و با ارزش از كتابخانه های قدیمی و معروف شیراز به شمار می رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.