جایزه ادبی شهید غنی‌پور فارغ از وابستگی‌های دولتی است

جشنواره جایزه ادبی شهید غنی‌پور یکی از بادوام‌ترین جشنواره‌های کشور است.

اکبر صحرایی نویسنده و از برگزیدگان یازدهمین دوره جایزه ادبی شهید غنی‌پور در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص این جشنواره گفت: جشنواره جایزه ادبی شهید غنی‌پور یکی از بادوام‌ترین جشنواره‌های کشوری است. این جشنواره پس از انقلاب از جمله برنامه‌هایی بوده که به صورت منسجم تا به امروز به کار خود ادامه داده است. جشنواره‌ای که وابستگی مادی به هیچ سازمانی ندارد. بارها دیده‌ایم که برخی جشنواره‌ها به علت کم و کاست بودجه‌ای از سوی دولت به کار خود ادامه ندادند و لغو شدند. اما امروز شاهد پانزدهمین دوره از جایزه ادبی غنی‌پور هستیم زیرا اتکای این جشنواره مانند روح شهید غنی‌پور معنوی است و همین امر موجب شده تا به امروز پایدار باشد.

صحرایی در ادامه با اشاره به شخصیت شهید حبیب غنی‌پور گفت: من یک شناخت کمی از شهید غنی‌پور دارم و آثار نوجوان او را مطالعه کردم. از تک تک واژه‌های او در کتاب‌هایش می‌توان دیدگاه‌ انقلابی و فرهنگ دفاع مقدس را به عینه دید.

از سوی دیگر دغدغه تعهد و مسئولیت شهید غنی‌پور نسبت  به جامعه مسلمان ایران به چشم می‌خورد. اگر تقدیر این نبود که او به شهادت برسد حتی یکی از نویسندگان قوی و مطرح بود.

این نویسنده با بیان ایجاد نوآوری در جایزه ادبی غنی‌پور اظهار داشت: باید برای این جشنواره نوآوری‌هایی را در نظر گرفت تا از رکود آن جلوگیری کند. معمولا هر کاری که آغاز می‌شود و تا چند سال هم ادامه می‌یابد نیاز به آسیب‌شناسی و بازنگری دارد تا به نقاط ضعف و قوت آن بیشتر توجه شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همانطور که جشنواره به صورت کشوری برگزار می‌شود، انتخاب داوران هم باید به شکلی باشد تا اشراف بیشتری نسبت به آثار صورت بگیرد اما متاسفانه انتخاب داوران حول محور مرکز کشور انجام می‌شود.

اکبر صحرایی در پایان گفت: ما می‌توانیم در سیاست‌گذاری‌های این جشنواره از افراد خلاق با دیدگاه‌های نو بهره ببریم تا شاهد اتفاقات بهتری باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.