از بازی در «گشت ارشاد 2» تا انتقاد به برخی مسائل سینما

پولاد کیمیایی در خصوص مشکلات و مسائل مختلف سینما و جدیدترین فعالیت‌های سینمایی خود سخن گفت.

پولاد  کیمیایی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص حال و هوای این روزهای سینمای ایران به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: حال و هوای این روزهای سینما حالت خنثی به خود گرفته؛ یعنی خود سینما را در کمتر فیلمی می‌بینیم. به نظر می‌رسد نگاه فیلمسازان ما به سمت حضور در جشنواره‌های خارجی است و مخاطب و مردم خودمان را در اولویت قرار نمی‌دهند.

وی افزود: مردم ما سینمایی دوست دارند که زنده باشد و قهرمان، ضد قهرمان، موزیک، پرده، اکشن و... در آن ببینند. در کل فیلم‌هایی که اصل سینما در آن موج بزند، مورد علاقه مخاطبان ما خواهد بود.

وی ادامه داد: به خاطر اینکه سینمای ما در جهان چند جایزه گرفت، دائما به سمت ساختن فیلم‌هایی می‌رویم که اگر در ایران اکران و موفق نشد بتوانیم در بازار جهانی آن عرضه کنیم.

بازیگر «گشت ارشاد» عنوان کرد: امسال نیز مانند سال‌های گذشته با تعداد اندکی فیلم خوب روبرو هستیم که اتفاقات مثبتی برای آن‌ها خواهد افتاد؛ اما عموما فضای سینما خنثی است. گونه‌های مختلف سینمایی نداریم. یعنی سینمایی که تلفیقی از سینمای بنی‌اعتماد، حاتمی‌کیا، کیمیایی و...و جوان‌ها باشد، به چشم نمی‌خورد و تا حدود زیادی فضای فیلم‌ها شبیه به هم شده است.

این بازیگر ادامه داد: بعد از فیلم «جدایی نادر از سیمین» نیز موجی راه افتاد که اکثرا از سبک فرهادی تقلید می‌شود. با وجود اینکه اگر دقت کنید وقتی در جهان با کارگردان‌های بزرگی مانند ایناریتو که فیلم‌های متنوعی ساختند روبرو می‌شوید، می‌فهمید آن‌ها در نهایت به سینمای قهرمان پرور و پرده نقره‌ای رسیدند.

وی افزود: شکل و شمایل سینما در جهان تا حدودی تغییر کرده اما در ایران به این شکل نیست و باید دقت کنیم تا از سلیقه سینمایی خودمان دور نشویم و برای ساختن فیلم‌هایی با ژانر‌های مختلف ریسک بیشتری کنیم. متأسفانه ما ژانر نداریم و بیشتر فیلم‌ها اجتماعی و خانوادگی است. پس اگر جرأت و هزینه بیشتری به خرج دهیم مخاطب فراوان‌تری پیدا خواهیم کرد.

کیمیایی در پاسخ به این سؤال که آیا با چهار یا پنج فیلم خوب می‌توانیم خوراک یکسال سینمای ایران را تأمین کنیم اظهار داشت: تصورش هم سخت است که بگوییم با این تعداد اندک یکسال سینمای ما تأمین شود. متأسفانه با وجود پتانسیلی که در سینما داریم، زمان اکران فیلم‌ها با طیف گسترده‌ای آثار با کیفیت روبرو نمی‌شویم و به جایی می‌رسیم که انگار فیلم نداریم.

بازیگر فیلم سینمایی «رئیس» ادامه داد: از طرفی سینما در حال حاضر با رقیب‌های بسیار جدی اما موفق روبروست. در واقع شرایطی به وجود آمده و خواهد آمد که سینما روز به روز کوچکتر شود. پس مسئولان امر باید به طور جدی تدابیری را برای پیشرفت، پویایی و موفق‌تر شدن سینما بیندیشند.

بازیگر سینمایی «جرم» بیان کرد: به نظرم وزارت ارشاد باید روی جوان‌های مستعد سرمایه‌گذاری کند تا آن‌ها با ساخت فیلم‌های موفق که با سلیقه‌های جدید همسویی دارد، به موفقیت سینما و جذب مخاطب کمک کنند و آینده سینما تضمین شود. متأسفانه سال گذشته جشنواره خیلی بد بود و امسال تا حدودی بهتر شد اما باز با شرایط ایده‌آلش فاصله دارد.

کیمیایی در خصوص ظهور جوان‌های موفق به صورت خودجوش با کمک بخش خصوصی در سینما و اینکه آن‌ها از طرف دولت حمایت نمی‌شوند اظهار داشت: بله این واقعیت تا حدودی وجود دارد که جوان‌های موفق و خودجوش کمتر با حمایت دولت روبرو می‌شوند. ما معنی حمایت دولت را می‌دانیم؛ یعنی این‌گونه نبوده که دست جوان را بگیرند و به او بگویند چون شما استعداد دارید حمایت خواهید شد. به هر حال رانت‌های بسیار سنگینی به یکسری از فیلم‌ها داده می شود که همه ما از آن‌ها اطلاع داریم. از آن طرف جوان‌های فیلمساز ما برای ساخت آثار خود با سختی از این طرف و آن طرف سرمایه‌گذار پیدا می‌کنند. امیدوارم سینما و به خصوص جوان‌ها از این سردرگمی بیرون بیایند.

کیمیایی در بخش پایانی صحبت‌های خود در خصوص جدیدترین فعالیت‌هایش خاطرنشان کرد: چند ماه پیش قصد ساخت فیلم را داشتم که اتفاق نیفتاد. قرار بود در فیلم «175 غواص» کار کنم که به  سال آینده موکول شد و از طرفی به احتمال فراوان سال آینده «گشت ارشاد 2»را با سعید سهیلی شروع خواهیم کرد.



انتهای پیام/


 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار