36 هزار بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازگردانده شدند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توجه به یادگیری مادام‌العمر از الزامات آموزش برای توسعه پایدار است گفت: از بهار سال 94 تاکنون بیش از 36 هزار بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش برگردانده شدند.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، فانی وزیر آموزش و پرورش در "کنفرانس ملی باز اندیشی و آینده نگری در نظام آموزش و یادگیری ایران با توجه به تغییرات پر شتاب جهان معاصر " که در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد، گفت: یکی از کارکردهای نظام آموزش و پرورش کشور، پرورش و رشد شخصیت کودکان، نوجوانان و جوانان است. در دنیای کنونی ضرورت توجه به رشد متوازن شخصیت آدمی و اهمیت پرورش همه جانبه آن موجب شده است که این امر بسیار مهم باشد . از سوی دیگر در جامعه دانش محور قدرت از آن کسانی است که ابزار دانش و نوآوری را در اختیار دارند، امروزه همه نظام‌های اجتماعی از جمله نظام آموزش و پرورش با چالش‌هایی رو به رو هستند که یکی از مهمترین آنها چگونگی کنار آمدن با تغییرات محیطی پویا دائما در حال دگرگونی است. 

وی ادامه داد: به عبارت دیگر ما در جهانی به سرعت در حال تغییر و به طور فزاینده و وابسته به هم زندگی می‌کنیم که در آن دانش محرک توسعه است.
 
وی با بیان اینکه اهداف توسعه هزاره در سال 2000 مورد موافقت کشورها قرار گرفت، بیان کرد: این اهداف چارچوب جهانی برای توسعه را فراهم می‌کند و این ابزاری را در اختیار کشورها می‌گذارد تا در آینده با هم همکاری داشته باشند.از جمله این همکاری‌ها می‌توان به ریشه کن کردن فقر و گرسنگی، دست‌یافتن به آموزش ابتدایی همگانی ،گسترش توانایی ها و برابری‌های جنسیتی و توانمندسازی زنان،‌کاهش مرگ و میر کودکان، بهبود سلامت مادران، مبارزه با ایدز، مالاریا و بیماری‌های دیگر، تضمین پایداری محیط زیست و مشارکت و همکاری جهانی برای توسعه را نام برد.

فانی اظهار داشت: در راستای تحقق اهداف توسعه هزاره برنامه آموزش بر رویکردی تاکید دارد که برای پذیرش مسئولیت در جهت آینده پایدار است.در این برنامه که شامل ابعاد اجتماعی،‌زیست محیطی و اقتصادی و غیره است، آموزش به عنوان رکن اساسی و ابزار اصلی تحقق برنامه‌ها در نظر گرفته شده است .
 
وی افزود: هدف آموزش برای توسعه پایدار توانمند سازی مردم و جامعه در فهم و درک مسئولیت‌ پذیری و داشتن مسئولیت برای داشتن آینده‌ای پایدار است. در واقع لازمه آموزش توسعه پایدار این است که به دانش‌آموزان و کودکان و جوانان به گونه‌ای آموزش دهیم که از آینده تصویر بهتر داشته باشند و بستری فراهم گردد که مردم در سطوح مختلف بتوانند قدرت تفکر نقادانه داشته باشند و ثالثا مقتضای این نوع آموزش ایجاد تفکر سیستمی است. یعنی بین سازمان‌ها و نهادهای ذیربط هم افزایی ایجاد شود.چراکه توسعه پایدار مفهومی چند بخشی است و به این دلیل نیازمند فهم و درک بین بخشی و بین سازمانی است.

فانی ادامه داد: علاوه بر این موارد ایجاد مشارکت و همکاری درون سازمانی مشارکت در تصمیم گیری و تصمیم سازی ، آگاه سازی و مسئولیت‌پذیری ،‌داشتن تفکرات نقادانه بومی و محلی،‌ همراه با چشم انداز جهانی و توجه در یادگیری مادام‌المعر از دیگر الزامات آموزش برای توسعه پایدار است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای تحقق توسعه پایدار آموزش و پرورش با کیفیت خوب و یادگیری بالا لازم است گفت: برای تحقق توسعه پایدار آموزش و پرورش با کیفیت خوب به عوامل تعیین کننده‌تری برای سلامتی و رفاه افراد،‌پیشرفت‌کشورها و آینده مشارکت انسانی تبدیل می‌شوند. بر این اساس اصل تغییر و اصلاح و بهبود نظام آموزش و پرورش دغدغه فکری همه کشورها تبدیل شده است. 

قرار گرفتن برابری در آموزش در قلب اهداف آموزش و پرورش 
وی ادامه داد: برابری و دسترسی به آموزش و یادگیری باید در قلب اهداف آموزش و پرورش آینده قرار گیرد و تضمین شود که همه کودکان و نوجوانان دروس پایه را یاد بگیرند. چرا که همه آنها فرصت بدست آوردن مهارت‌های قابل انتقال برای تبدیل شدن به شهروندی ایده‌آل را دارند. 

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید اهدافی وضع شود که قابل اندازه‌گیری باشند تا امکان نظارت وجود داشته باشد چرا که هم برای دولت،‌هم برای اهدا کنندگان منابع مالی ضروری و برای پر کردن شکاف‌های باقی مانده اساسی است. 

فانی اظهار داشت: آموزش عامل اصلی صلح و توسعه پایدار جهانی است، همچنین چارچوب برنامه عمل آموزشی کشورها را وادار می‌کند تا در سطح ملی اهدافی را برای پرداخت‌های مالی تعیین کنند و کمک رسمی برای توسعه کشورهای کم درآمد تامین نمایند. 

وی بیان کرد: خوشبختانه در ایران سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که نقشه راه مصوب برای نظام آموزش و پرورش کشور است و مبنایی برای برنامه ششم توسعه کشور در آموزش و پرورش قرار گرفته و کلیه سیاست گذاری‌ها و اقدامات عملیاتی آموزش و پرورش مبتنی بر آن است در بسیاری از موارد با اهداف چارچوب عمل 2030 ،اهداف آموزش برای توسعه پایدار و غیره همسویی و تطابق دارد.

وی بیان کرد: تاکید بر بحث پوشش دادن همه فراگیران، توجه به تفاوت‌ها و ویژگی‌های دختران و پسران در مناطق مختلف کشور و 8 راهکار ذیل آن ، تنوع بخشی به محیط یادگیری در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی و عمومی و 6 راهکار ذیل آن، ایجاد و متناسب سازی فضاهای تربیتی با نیازهای دانش‌آموزان و راهکارهای ذیل آن، تنوع بخشی به ارائه آموزش و فرصت‌های تربیتی با مسائل جامعه و نیازها و علایق دانش آموزان در راستای شکوفایی استعدادها و راهکارهای ذیل آن و غیره از جمله مواردی است که در اهداف ذکر شده‌ در این سند بین‌المللی هماهنگی دارند .
 
وی در خصوص گزارش وضع موجود در کشور که در سال قبل در مجامع بین‌المللی ارائه شد بیان کرد: این گزارش نشان می‌دهد که نظام تعلیم و تربیت ما در بسیاری از شاخص ها روند قابل قبولی را طی کرده است. در حال حاضر حدود 54 درصد از کودکان یک سال قبل از دبستان در سیستم سناد آموزش و پرورش ثبت نام کردند و در حالی که پیش دبستان در کشور اجباری نیست قریب به 99 درصد پوشش دبستانی داشتیم. این نشان می‌دهد به لحاظ رسمی بودن سیستم ما تمام کودکان واجد شرایط حتی در مناطق محروم تحت پوشش رایگان قرار گرفتند. 

فرصت بهره‌مندی رایگان برای کودکان چند زبانه کشور 
وزیر آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش برای کل کودکان 2 یا چند زبانه کشور فرصت بهره‌مندی رایگان از دوره‌های آمادگی پیش از دبستان را آماده نموده است و بیش از یکصد هزار نفر از این مناطق رایگان در دوره پیش از دبستان پوشش داده شده‌اند. 

وی بیان کرد: همچنین برای تمام افراد لازم التعلیم انسداد مبانی بی‌سوادی ، ساماندهی شده‌ است و در سال تحصیلی 93 – 94 تعداد 35 هزار دانش‌آموز و از بهار سال 94 تا کنون بیش از 36 هزار کودک تارک و باز منده از تحصیل به چرخه آموزش بازگردانده شده‌اند. 


دکتر فانی عنوان کرد: در راستای تحقق اهداف توسعه هزاره به ویژه هدف آموزش ابتدایی تاکید به زمینه سازی‌های کمی و کیفی در آموزش ابتدایی در سطح جهانی و از جمله ایران امری ضروری است، از این بین سیاست‌گذاری و اقدامات اجرایی آموزش و پرورش متمرکز بر ایجاد فرصت‌های عادلانه برای دسترسی کودکان و نوجوانان به آموزش و پرورش با کیفیت به ویژه در مناطق محروم و آسیب پذیر کشور است.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در جهت انسداد بنیادی بی‌سوادی از مبانی تمرکز بر این راهبرد کلان قلمداد می‌شود در این مسیر برای اولویت بخشیدن به بهبود یادگیری و تدریس به عنوان ضرورتی برای تضمین کسب مهارت و دانش لازم برای همه سیاست‌های کلان ملی و ... در دست تدریس می‌باشد.

 فانی اظهار داشت: باید توجه داشت که تضمین آموزش فراگیر و کیفی و ترویج فرصت‌های آموزشی برای همه مستلزم برای اجرای موارد زیر است، این موارد می‌توان به اطمینان از اینکه بستری فراهم بشود تا همه‌ی دختران و پسران بی دغدغه در دوره ابتدایی درس بخوانند و آمادگی اولیه برای ورود همه آنها در بستر خانواده و جامعه ایجاد شود تا نابرابری‌ها از بین برود.

وی در خصوص موارد دیگر عنوان کرد: دستیابی به تحصیل و دوره‌های دیگر نیز فراهم شود تا فرزندان جامعه ضمن کسب حداقل مهارت فردی برای اشتغال ،فرهنگ صلح و آشتی و زندگی بدون خشونت را یاد بگیرند. امکانات آموزشی مناسب برای  کلیه کودکان لازمه التعلیم تامین گردد و محیطی امن و فضای مدرسه، خانه و جامعه برایشان فراهم شود، همچنین نیروی انسانی ذی‌صلاح جهت آموزش کلیه فراگیران در سطح جهانی  و ملی با توجه به تنوع فرهنگی همراه با حفظ حقوق همه جانبه و بستر سازی برای تحقق نیاز‌های اولیه کودک فراهم گردد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر چه اهداف توسعه هزاره چارچوبی جهانی برای کل کشورهای جهان فراهم می‌آورد لیکن این فرصت را در اختیار سیاست گذاران می‌گذارد تا سیاست‌های خود را برای رسیدن به اهداف نام برده تهیه و تنظیم کنند. باید یادآور شد که با توجه به وضعیت موجود مجموعه کشورهای جهان در مصداق‌های نشانگر توسعه از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل برخوردار نبوده و در اکثر شاخص‌ها فاصله درخور توجهی دارند، بنابر این ضرورت دارد در این کنفرانس با توجه به نیازها با نگاه مطالبه‌گرانه از مجموعه کشورها و سازمان‌ها در امر توسعه پایدار خواسته شود تا هم هزینه‌های لازم را تقبل کنند و هم برای پرداخت آنها در جهت رسیدن به اهداف اقدام نمایند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.