اصفهان؛

حال و هوای شهر نوش‌آباد یکپارچه فاطمی شد

همزمان با شب شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه‌زهرا(سلام‌الله علیها) بانگ چاووش عزا در نوش‌آباد،شهر آیین ‌های عاشورایی طنین‌انداز‌شد.

به‌گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، همزمان با شهادت حضرت فاطمه‌زهرا(سلام‌الله علیها) و آغاز ایام فاطمیه تعدادی از جوانان هیات حسینی شهر نوش‌آباد در حالیکه سیاهپوش بودند و پرچم‌های مشکی در دست داشتند به رسم ادب و احترام و عرض تسلیت محضر قدسی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه‌الشریف) از حسینیه حرکت کردند و با عبور ا خیابان‌های شهرو ایجاد شور علوی و حزن فاطمی به طرف شبه‌مدینة‌النبی محل عزاداری هیاتهای مذهبی شهر طی ایام فاطمیه ر طبل عزا کوبیدند و در شیپور ماتم دمیدند که ایام شهادت مادر فرا رسید.

حال و هوای حزن‌انگیز و اندوهناکی که این جوانان با چاووش عزا و نوای "وای مادرم" سردادند شور و نوای فاطمی را در کالبد این شهر ریخت تا به همگان اعلام کند ایام شهادت شهیده ولایت، دختر نبوت، مادر امامت، ام الائمه،سیدة النساالعالمین، حوار الانسیة، زهره زهرا فاطمه کبری (سلام‌الله علیها) است همان مادری که برگ گل رخش از سیلی اولی کبود شد، میخ در بر شقایق سینه‌اش نشست و پهلویش در پشت در نیم‌سوخته شکست اما از از حمایت حریم ولایت دست نکشید.

ترنم سوزناک و جگرسوز نوای "وای مادرم" بر لب جوانان در همدردی با حسنیین و زینب کبری(سلام‌الله علیها) در داغ شهادت همسر امیرالمومنین، یعسوب‌الدین، اسدالله الغالب، علی ولی الله جلوی شبه مدینةالنبی با مشاهد نمونک‌هایی که از کوچه‌های سرد و بی مهر مدینه بر حریم نبوت، ولایت و امامت جوانان مذهبی، متدین و ولایت‌مدار هیات ابالفضلی نوش‌آباد در این شبه مدینةالنبی بازسازی کردند ترا به حال و هوای شهری با مردمی بی وفا برد که ناموس ازل و عصمت الله فاطمه کبری (سلام‌الله علیها) گفتند در غم پدرش رحمت العالمین شب یا روز بگرید.

نوای عزاداران در همنوایی با حضرت علی و مشاهده غرفه‌های مدینهی که مدینه‌ای که شورای سقیفه و دست بستن لنگر زمین و آسمان علی بن ابی طالب(علیه السلام) را ترسیم کردند در کنار دیدن در نیم سوخته‌ای که غنچه نشکفته مادر را جلوی چشم باغبان پرپر کردند قلبت را آتش میژد.

بازسازی کوچه‌هایی که مادری جلوی چشم پسرش سیلی خورد و بر زمین افتاد، نخلستان و چاهی که ابرمرد تاریخ سر در آن فرو برد تا از بی مهری مردمی بگوید که حتی جواب سلامش را ندادند همراه با بانگ عزاداران تو را از این همه غربت و مظلومیت بس متاثر و گریان می کرد.

عزاداران فاطمی پس از سوگواری در رثای شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) و گشایش شبه مدینةالنبی در ایستگاه پذیرایی با چای گلاب و نبات پذیرایی شدند و خود را مهیای مراسم عزاداری در شب‌های ایام فاطمیه با حضور سخنرانان و مداحان در این مکان، مساجد، منازل و تکایای شهر کردند.

شایان ذکر است: عزاداری در نمونک شبه مدینه النبی که جنب امامزاده محمد(ع) و گلزار شهدای شهر نوش آباد واقع شده است با اقامه عزا و سوگواری توسط تمام هیتهای مذهبی طی 20 روز ایام فاطمیه برگزار می شود و در روز شهادت حضرت فاطمه(س) شهر در قالب یک هیات واحد با نام "فاطمیون "پایان می یابد.

شهرنوش آباد باپیشینه تاریخی وباستانی 7هزارساله باجمعیت12 هزارنفری درفاصله 8کیلومتری شمال کاشان و3کیلومتری غرب آران وبیدگل واقع شده که دارای سابقه غنی وفعالی دربرگزاری مراسم و مناسبتهای ایام ولادت وشهادت ائمه و اهل بیت بویژه امام حسین (ع) وحضرت زهرا(س) است.

آیینهای سنتی مذهبی کتل ،تعزیه خوانی ،خیمه سوزی ،سقایی وچاووش خوانی ،کشته برداری(شبیه کشته امام حسین وابالفضل )وباز آفرینی وبازسازی حوادث کربلا تاشام درمحرم از زمان ورورد قافله حضرت امام حسين (ع) به كربلا تا بازگشت كاروان اسرا در اربعين به كربلا و شناسايي وقایع زندگی حضرت زهرا(س)در مدینة النبی در ایام فاطمیه از جمله اين مراسم است. 




انتهای پیام/م ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.