تبریز؛

بافت تابلو فرش هنری درتبریز

تابلو فرش مرصع به دست هنرمند تبریزی، حسن ملایی با موضوع شکار و حضور مخرب انسان در قلمرو حیوانات بافته شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ حسن ملایی بافنده ی این اثر هنری گفت :این تابلو فرش با موضوع محیط شکار و آثار مخرب حضور انسان در طبیعت که باعث آشفتگی حیوانات وتخریب منابع طبیعی میگردد، طراحی و بافته شده که تمام مراحل آن از طراحی وبافت و رنگرزی و چله کشی به صورت خانوادگی انجام گرفته و یک اثر  ابتکاری میباشد.

ملایی در ادامه در خصوص مواد اولیه ی بکار رفته و هزینه این اثر بی مانند گفت: حدود یک کیلوگرم طلا، سنگهای قیمتی از جمله یاقوت، یشم، چند نوع عقیق، ابریشم و مرینوس در بافت این فرش بکار رفته که ارزش مادی آن بالغ بر 200 هزار دلار را دارا میباشد. اندازه ی این اثر هنری، 120 در140 سانتیمتر مربع میباشد که طراحی و بافت آن 3سال ونیم، معادل 42 ماه طول کشیده و در حال حاضر مشغول پرداخت زنی و آماده سازی برای عرضه به بازار هست.

ملایی در توضیح مشخصه های بافت این اثر هنری میگوید: در این تابلو فرش، چله کشی 8 مرحله ای صورت گرفته و دارای 4 نوع رج شماری میباشد و از بافت ترکیبی و گره گلابتون در آن استفاده شده است. می توان گفت که ترکیب زیورآلات، تنوع رنگ ، رج شماری و بافت ترکیبی آن از شاخصه های متفاوت بودن این اثر وزین هنری است.

لازم به ذکر است طراحی و نقشه کشی این فرش را خواهران ملایی، رنگرزی جواد ملایی، چله کشی رسول ملایی و بافت آن را حسن ملایی به انجام رسانده اند.

خاطر نشان می شود حسن ملایی علاوه بر تابلو فرش مذکور، قالی های هنری دیگری را نیز در کارنامه هنری خود دارد که از جمله آنها میتوان به فرش درب کعبه، تابلو فرش انتظار و قالی اسم اعظم اشاره کرد که در این آثار نیز از فلزات قیمتی مانند طلا و نقره استفاده شده است.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار