باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چالشهای مدیریت منابع آب در کشور/سهم سدسازی بی‌رویه در کمبود آب و خشکسالی

برداشت بی رویه آب از ذخایر طبیعی سد سازی‌های غیر کارشناسی موجب خشکسالی رودها و دریاچه‌های کشور شده است.

چالشهای مدیریت منابع آب در کشور/سهم سدسازی بی‌رویه در کمبود آب و خشکسالی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آب به عنوان یک منبع حیاتی مهم از دیر باز در زندگی جوامع بشری حائز اهمیت بوده و از جمله دغدغه‌های اصلی انسان تأمین آب شرب مطمئن و سالم بوده است.

یکی از عوامل اصلی که زندگی بشر را به خطر می‌اندازد عدم تأمین آب شرب و کشاورزی سالم است.

** منابع آبی محدود و عدم همخوانی آن با تقاضای مصرف کنندگان

با توجه به محدودیت دسترسی به منابع تأمین آب شیرین در جهان و نیز رشد جمعیت و گسترش شهر نشینی و صنعتی شدن جوامع، نیاز به تأمین آب شرب و آشامیدنی سالم و شیرین روز به روز بیشتر می‌شود.

به علت محدود بودن منابع آب آشامیدنی سالم، شیرین و افزایش تقاضا برای دسترسی به آن در شهرهای بزرگ و کوچک میزان آب در دسترس با تقاضای مصرف کنندگان همخوانی نداشته و نامتوازن است در نتیجه دولت‌ها و حکومت‌های مختلف برای تأمین این نیاز حیاتی خود به برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی و نیز مهار آب‌های سطحی حاصل از نزولات جوی اقدام کرده‌اند که خود عاملی برای گسترش خشکسالی و از بین رفتن ذخایر آبی کشور بویژه نقاطی که دارای آب و هوای خشک هستند، شده است.

**ساخت و سازهای بی رویه و نابودی ذخایر آبی

در چند دهه اخیر احداث سدهای متوسط و بزرگ در مناطق کم آب راهی برای تأمین آب مورد نیاز و مقابله با خشکسالی این مناطق به حساب می‌آمد، اما ساخت و ساز بی رویه سدها در مناطق مختلف و در برخی کشورها موجب مسدود شدن رودخانه‌های بزرگ و کوچک بسیاری شده است که خود آسیب‌ها و زیان‌های زیست محیطی جدی را برای ساکنان این مناطق به همراه داشته است.

با توجه به شرایط آب و هوای خشک و نیمه خشک ایران، متأسفانه با ساخت و ساز بی رویه سدها، بسیاری از منابع زیرزمینی و ذخایر آبی مورد بهره برداری‌های بی رویه قرار گرفته که موجب بروز بحران جدی کم آبی و خشکسالی دریاچه‌ها، تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور شده است به گونه‌ای که در معرض خطر جدی خشکسالی قرا گرفته‌اند.

چند سالی می‌شود که ایران با مشکل خشکسالی رو به رو شده و برای حل این معضل بزرگ برخی کارشناسان و برنامه ریزان اقدام به استفاده از راه‌های مختلفی برای حل بحران خشکسالی کرده‌اند.

به نظر می‌رسد برای برون رفت از بحران کم آبی و خشکسالی برخی رودخانه‌ها و مناطق کشور برخی مسئولان بدون برنامه ریزی‌های کارشناسانه اقدام به انتقال آب سرشاخه‌های رودخانه‌های بزرگ به نقاط خشک و کم آب و ... کرده‌اند که اثرات مخرب آن دامن گیر کل کشور به ویژه در بخش زیست محیطی شده است.

هومان خاکپور کارشناس منابع طبیعی و فعال محیط زیستی در  رابطه با این معضل می‌گوید: متأسفانه اتفاقاتی که در حوزه محیط زیست به خصوص در حوزه سدسازی و پروژه‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون بزرگ و دیار زاگرس در حال روی دادن است ما را سخت نگران کرده است.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه "هنوز سایه سیاه و نگران کننده پروژه‌ های انتقال آب گلاب و بهشت آباد و سبز کوه و ... بر سر طبیعت و منابع آبی فاجعه بار این دیار گسترده است" هشدار می‌دهد: ناباورانه خبرهای نگران کننده تری از کلید خوردن پروژه انتقال آب دیگری برای نجات بخشی دشت رفسنجان به گوش می‌رسد.

انتهای پیام/
برچسب ها: خشکسالی ، جوامع ، کارون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۲ ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
محیط زیست سالم = برنامه ریزی دولت و + همکاری مردم
آخرین اخبار