تقویم روزانه فوتبال

پیروزی استقلال در دربی، پس از 5 سال / تولد بازیکنی که به دلیل گلزنی، خودش را نبخشید

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ 5 اسفند (24 فوریه) اختصاص دارد.

پیروزی استقلال در دربی، پس از 5 سال / تولد بازیکنی که به دلیل گلزنی، خودش را نبخشید

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان در تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است می‌پردازیم.

*پیروزی استقلال در دربی بعد از 2035 روز
5 اسفند 1379 استقلال در دربی 50 با نتیجه یک بر صفر پرسپولیس را شکست داد.

در این مسابقه پرسپولیس موقعیت‌های زیادی را از دست داد و در نهایت این تیم استقلال بود که به گل رسید. گل استقلال را علیرضا اکبرپور در دقیقه 72 در جدالی تک به تک با داود فنایی به ثمر رساند.

استقلال 9 مسابقه بود که پرسپولیس را شکست نداده بود و آخرین پیروزی آنها برابر سرخپوشان به 2035 روز قبل بر می‌گشت که در دربی 40 پرسپولیس را شکست داده بودند.

*تولد شاه اولدترا فورد

24 فوریه 1940، دنیس لاو ستاره اسکاتلندی و سابق منچستر یونایتد متولد شد.

او فوتبال خود را در سال 1956 در تیم هادرزفیلد آغاز کرد و سپس در دو راهی منچستر یونایتد و منچستر سیتی، آبی‌ها را انتخاب کرد. او در این تیم موفق نبود و فصل بعد به تورینو ایتالیا رفت. اما دوباره به لیگ جزیره بازگشت و در سال 1962 بالاخره به منچستر یونایتد پیوست.
او در منچستر یونایتد افتخارات زیادی را به دست آورد و در سال 1964 توپ طلا اروپا را هم به دست آورد.
هواداران منچستر یونایتد به او لقب اولد ترافورد را داده بودند اما دوران درخشان او در یونایتد بعد از 11 فصل به پایان رسید. او در این مدت 404مسابقه با پیراهن منچستر یونایتد انجام داد و 237 گل به ثمر رساند و بعد از بابی چارلتون و وین رونی سومین گلزن تاریخ این باشگاه محسوب می شود.

او در سال 1973 از یونایتد جدا شد و به منچستر سیتی بازگشت.

بدون او و دیگر ستاره‌های یونایتد این تیم به شدت افت کرد و در بین کاندیداهای سقوط قرار گرفت.

منچستر یونایتد  و منچستر سیتی در آخرین مسابقه فصل 1973- 74 برابر هم قرار گرفتند و یونایتد برای فرار از سقوط به دسته پایین به پیروزی در این مسابقه احتیاج داشت.

بازی تا دقایق پایانی مساوی پیش می‌رفت اما هواداران یونایتد امیدوار بودند تا با یک گل از سقوط فرار کنند. اما در دقیقه 82 روی یک ضد حمله سریع توپ به محوطه جریمه یونایتد می‌رسد و دنیس لاو توپ را درون دروازه تیم سابق خود قرار داد. او که باورش نمی شد تیم محبوش با گل او داشت به دسته پایین سقوط می‌کرد، بعد از این  گل دیگر در زمین مسابقه باقی نماند و سرش را پایین انداخت و از زمین خارج شد، او دیگر در هیچ مسابقه باشگاهی به میدان نرفت و با سقوط شیاطین سرخ، او هیچگاه خودش را نبخشید.

*درگذشت مدافع افسانه‌ای انگلیس

24 فوریه 1993، بابی مور، بازیکن افسانه‌ای انگلیس در سن 51 سالگی بر اثر سرطان روده در گذشت.
مور فوتبال حرفه‌ای خود را در سال 1958 در تیم وستهام آغاز کرد، او استعداد فیزیکی متوسطی داشت اما توانایی فوق العاده‌ای در بازی خوانی و پیش بینی مسیر توپ داشت که با زمان بندی بی نقص وی او را به یکی از برترین مدافعان تاریخ فوتبال انگلستان تبدیل کرد. مور در 21 سالگی اولین مسابقه خود را برای تیم ملی انگلیس انجام داد و در سن 22 سالگی تبدیل به جوانترین کاپیتان تیم ملی انگلیس شد.

در جام جهانی 1966 که تیم ملی  انگلیس به تنها قهرمانی خود در جهان دست یافت، بابی مور کاپیتان انگلیس بود و نقش زیادی در قهرمانی آنها به خصوص در بازی فینال داشت.

او در مجموع 108 بازی ملی انجام داد و در آن زمان رکورددار بازی ملی در انگلیس شد اما بعدها پیتر شیلتون و دیوید بکهام از او در تعداد بازی ملی پیشی گرفتند.

بابی مور در سال 1978 باز نشسته شد و سپس یک دوره کوتاه به مربیگری روی آورد اما سپس مفسر مسابقات ورزشی شد و درنهایت در فوریه 1993 در گذشت.

*سریع‌ترین هت تریک در انگلیس
24 فوریه 2004، جیمز هیتر، مهاجم تیم بورنموث در دقیقه 2 و 20 ثانیه هت تریک کرد و یک رکورد در لیگ برتر انگلیس به ثبت رساند.

در دیدار بورنموث و ورفهم در لیگ انگلیس، هیتر در دقیقه 84 و در حالی که بازی سه به صفر به سود بورنموث در جریان بود به بازی آمد و دو گل در دقیقه 86 و یک گل در دقیقه 88 به ثمر رساند و در طول 140 ثانیه هت تریک کرد. این رکورد سریع‌ترین هت تریک در تاریخ لیگ انگلیس محبوب می‌شود. با وجود این هت تریک هیتر، به یاد ماندنی ترین روز او سه روز قبل رقم خورد و در آن روز پسرش به دنیا آمد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تقویم ، فوتبال ، ستاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار