بازار مسکن رونق می گیرد؟

یک کار‌شناس اقتصادی گفت: در آینده شاهد رونق در بازار مسکن خواهیم بود و رکود از این بازار خارج خواهد شد.

علیرضا ثابت کار‌شناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت مسکن در سال آینده افزایشی پیدا نخواهد کرد و این بازار از رکود خارج خواهد شد.

وی افزود: طی دو سال گذشته واحدهای مسکونی بسیاری ساخته شده که هنوز به فروش نرفته است و بر دوش فروشندگان سنگینی می‌کند،تمایل به فروش این واحد‌ها در کنار تقاضا در بازار عرضه موجب رونق این بخش خواهد شد. 

این کار‌شناس اقتصادی در خصوص تاثیر وام مسکن برخروج این بخش از رکود گفت: متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران حدود ۴ میلیون تومان است بنابراین برای خرید یک واحد ۵۰ متری به مبلغی حدود ۲۰۰ میلیون تومان نیاز است و وام ۷۰ میلیونی مسکن تنها حدود ۳۵ درصد این قیمت را تامین می‌کند که نشان از ناچیز بودن آن در سهم قیمتی مسکن است.

ثابت گفت: پایین بودن قدرت خرید مردم، فضای رکودی حاکم بر کشور و پایین بودن وام مسکن هرسه از عوامل تاثیرگذار بر رکود مسکن هستند. 

وی تصریح کرد: قدرت خرید مردم با رشد تورم افزایش نیافت و در نتیجه مردم توانایی خرید مسکن را از دست دادند و نتوانستند خود را با افزایش قیمت ها متعادل کنند، در نتیجه این خود عاملی بر رکود بیش از پیش مسکن شد.

** رونق مسکن در بخش مصرفی است نه سرمایه‌گذاری

دارابی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر رونق مسکن در بخش مصرفی اتفاق افتاده نه در بخش سرمایه‌گذاری گفت: در خرداد ماه به خاطر فصل نقل و انتقال مدارس و جابجایی کارمندان دولت بازارکمی اوج گرفت که این امر نشان از رونق در بازار مصرفی است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته به جز دستمزدها و بخشی از عوارض سایر هزینه‌های تولید مسکن مانند قیمت آهن‌آلات کاهش یافت،ادامه داد: در حال حاضر چون در بازار ساخت، رکود وجود دارد.

برای بیشتر تولیدکنندگان امکان خرید اقساطی در بازار مصالح وجود دارد پس افزایش قیمت تابعی از نرخ تورم و دستمزد خواهد بود و احتمال افزایش قیمت بیشتر را در بخش مسکن شاهد نخواهیم بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۴
به نظرتون میشه با 80 میلیون یه آپارتمان 30 متری در جنوب تهران خرید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۴
فقط خدا کنه تا اسفند سال اینده قیمت مسکن بالا نره که با پول ناچیز من بتونم خونه کوچیک بخرم. 1 سال باید پس اندازمو ادامه بدم...
آخرین اخبار