تبریز؛

ثبت پنج اثر طبیعی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثارملی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: پنج اثر طبیعی آذربایجان‌شرقی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت و به ثبت ملی رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ حق پرست عنوان کرد: پنج اثر طبیعی استان به دلیل دارا بودن قدمت و اهمیت تاریخی، در فهرست میراث ملی ایران قرار گرفتند. 
وی بیان کرد: غاز ایلی کوهول اسکندر، مربوط به دوره سوم زمین شناسی – ژوراسیک- با قدمت 150 تا 200 میلیون سال در روستای اسکندر، غار آغ بلاغ هشترود با قدمت 150 تا 250 میلیون سال، درختان چنار یوزباشی شهرستان اهر، درختان زاویه عجب شیر و درخت لاهیجان با قدمت 170 سال در فهرست میراث طبیعی ملی ایران جای گرفتند.
حق پرست افزود: ثبت این آثار طبیعی در راستای حفظ گونه های ارزشمند طبیعی، پس از تائید شورای ثبت استان و بازدید کارشناسان سازمان به شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی ارسال شد و در نهایت بعد از تحقیقات صورت گرفته، دو غار و سه درخت کهنسال به ثبت ملی رسیدند. 
 وی با اشاره به قدمت تاریخی این پنج اثر طبیعی، سالم ماندن این آثار در گذر زمان، قرار گرفتن در فضای مناسب و وجود مسیر دسترسی آسان را از جمله معیارهای انتخاب به منظور ثبت ملی عنوان کرد.
حق پرست تأکید کرد: این آثار پس از رسیدن به ثبت ملی، از هر جهت تحت نظارت، مراقبت و حمایت سازمان میراث فرهنگی كشور قرار خواهند گرفت و هرگونه اقدام و عملیاتی كه منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود، از نظر قانونی ممنوع می باشد.
وی خاطر نشان کرد: قرار گرفتن این آثار طبیعی در فهرست میراث ملی تأثیر بسزایی در معرفی این آثار به عنوان بخشی از جاذبه های گردشگری استان خواهد داشت.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.