واعظی:

تبادل روزانه ۲۰۰ میلیون پیام انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی/تحقق اینترنت اشیا تا سال 2020

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با توجه به گزارشات حاصل از فضای مجازی طی دوران انتخابات روزانه 200 میلیون پیامک در این فضا ارسال می‌شد.

ارسال روزانه 200 هزار پیامک در روزهای انتخابات/تحقق اینترنت اشیا در ایران تا سال 2020به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنجمین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران (ICTINQE) که امروز (یکشنبه) در سالن‌های شهید قنبری برگزار شد، اظهار داشت:  امروز همه کشور نیازمند این است که کیفیت کالاها، محصولات و خدماتش را ارتقاء دهد.

وی افزود: افزایش کیفیت مساوی با مشتری مداری و پاسخ به تقاضا و مطالبات مردم است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: باید در کل کشور به دنبال فعالیت استانداردها و بالا بردن کیفیت محصولات داخلی باشیم.

واعظی در ادامه تصریح کرد: در حوزه ICT رعایت استانداردها و افزایش کیفیت خدمات از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به دو دلیل حائز اهمیت است یکی سرعت تغییر و تحولات این حوزه در سطح دنیا و گستردگی آن و دیگری همه گیر بودن آن و مخاطبان عادی و بنگا‌ها و شرکت‌های مختلف در سطح جهان است.

وی افزود: اگر به بحث کیفیت در حوزه ICT اهمیت داده نشود با مشکلات بسیاری رو به رو خواهیم بود و امروز اگر اختلالی در این عرصه به وجود آید تنها مردم نیستند که برای مطالبات خود مراجعه می‌کنند، بلکه همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و بنگاه‌های دولتی خصوصی نیز خواستار مطالبات خود خواهند بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این حوزه در همه ابعاد زندگی بشر و فعالیت‌های مختلف سیاسی، اجتماعی،  فرهنگی و ... تاثیر گذار بوده و سایه گسترانده است.

واعظی در ادامه با اشاره به برگزاری موفق انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به گزارشات حاصل از فضای مجازی طی دوران انتخابات روزانه 200 میلیون پیامک در این فضا ارسال می‌شد.

وی افزود: فضای مجازی اثرات مثبتی با خود داشته که تمام ابعاد زندگی بشر را فراگرفته و یکی از مصادیق آن انتخابات است که توانسته بسیاری از تبلیغات سنتی و کاغذ بازی‌ها را کاهش دهد و با استفاده از روش‌های جدید تبلیغات در فضای اجتماعی و مجازی زمینه مناسبی را برای تبلیغات صحیح ایجاد کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مردم امروز با استفاده از تلفن های همراه و وسایل ارتباطی نوین در جریان انتخابات قرار گرفته که این نتیجه افزایش آگاهی است.

واعظی افزود: استفاده از فضای مجازی در امر انتخابات موجب بالا بردن امنیت تبلیغات طی این مدت شده است چرا که با توجه به تمام قوانینی که بر رسانه‌های معمولی حاکم است قوانینی نیز برای رسانه‌های مجازی نیز مطرح بوده که موجب حفظ امنیت در دوران انتخابات و رعایت تمام اصول شده است.

وی ادامه داد: استفاده کاربران از این فضاها طی دوران انتخابات موجب کاهش درگیری‌های خیابانی و اختلاف نظرها شده و به مکانی برای تبادل نظرات کاربران تبدیل شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: تا سال 2020 باید IOT یا همان اینترنت اشیا در ایران عملیاتی شود.

واعظی در ادامه تصریح کرد: حداقل 50 میلیارد شی، انسان و چیزهای دیگر به طور هوشمند از این طریق به هم مرتبط شده و بسیاری از فعالیت های ترافیکی و مختلف ما به صورت هوشمندانه انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: بنابراین با توجه به اهمیت ثانیه‌ها به انجام فعالیت‌های بشری توجه به امر کیفیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و نباید نادیده گرفته شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: با این وجود ما چاره‌ای نداریم جز این که به سمت افزایش کیفیت حرکت کنیم و در این امر بحث شفافیت سازی نیز حائز اهمیت است و مسئله‌ای است که امروزه کمتر به آن توجه می‌کنیم.

واعظی ادامه داد: مسئله شفافیت سازی و رقابت دو امر مهمی است که باید در همه عرصه‌ها به آن توجه شود.

وی افزود: در امر شفافیت سازی مردم باید به خوبی از انجام فعالیت‌ها و برخی خدماتی که بعضی دستگاه‌ها دولتی و خصوصی قول انجام آن‌ها را داده‌اند به خوبی آگاه شده و از روند انجام آن‌ها اطلاع یابند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از جمله مسائل دیگری که اهمیت دارد قدرت انتخاب است چرا که مردم باید حق و قدرت انتخاب داشته و این حق منحصر به خدمات یک شرکت و یا یک اپراتور نباشد.

واعظی در ادامه تصریح کرد: تفکر ما در خدمت رسانی به مردم تفکر دولتی است و باید بدانیم هر فعالیتی که انجام می‌دهیم برای مشتریان و مردم است و نباید نگاه قیم مابانه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: باید مشتری مداری و تحقق مطالبات مردم جزء اولویت‌های ما باشد و در این راستا توجه ویژه‌ای به آن شود.

*از ارزیابی شرکت‌هایی که خدمات با کیفیت ارائه می کنند تا نقش رومینگ ملی در افزایش سرعت کاربران

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران در رابطه با چگونگی ارزیابی شرکت‌های شرکت کننده در جایزه ملی کیفیت اظهار داشت: پنج سال است که ما مراسم جایزه ملی کیفیت را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می کنیم.

وی افزود: خدمات با کیفیت در دنیا به مردم ارائه می‌شود که یکی از شاخصه‌های اصلی بحث کیفیت است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مردم و ارائه خدمات با کیفیت به آن‌ها است.

واعظی در ادامه تصریح کرد: به همین منظور ارائه جایزه کیفیت را به سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به امر خدمت رسانی به مردم مشغول هستند مطرح کرده و در این راستا با حضور داوران و بررسی خدمات این شرکت‌ها تعدادی از آن‌ها را به عنوان نمونه مشخص کرده‌ایم.

وی افزود: ارزیابی شرکت‌های خدمت رسان به مردم بر اساس نحوه خدمات دهی و سطح کیفیت و مطلوبیت خدمات آن‌ها بوده و متفاوت است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مردم باید از خدماتی که دریافت می کنند اطلاعات کافی داشته باشند و شرکت‌هایی که خدماتشان از کیفیت پایینی برخوردار است باید جریمه بپردازند.

واعظی در ادامه تصریح کرد: موضوع رقابت در امر کیفیت خدمات رسانی موجب پایین بردن تعرفه‌ها و بالا رفتن سطح کیفیت محصولات و خدمات می‌شود.

وی افزود: افزایش رقابت و بالارفتن سطح کیفی خدمات رسانی موجب می‌شود تا شرکت‌ها علاوه بر بازارهای داخلی در بازارهای بین المللی نیز فعالیت داشته باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با خدمات رسانی درایام نوروز 95 گفت: تقریبا دو سال است که برای سال نو و ایام تعطیلات در جاده ها و شهرها و مراکز زیارتی که از جمعیت با تراکم بالایی برخوردارند اقدامات مناسبی را جهت ارائه خدمات در نظر گرفته‌ایم و ظرفیت خود را توسط سیستم های ETSسیار در جاده‌ها و شهر‌های مختلف بالا برده‌ایم.

واعظی بیان کرد: به همین منظور کمیته‌ای را در وزارتخانه تشکیل داده‌ایم تا با ابلاغیه‌ای خدمات مناسبی را به شهروندان و مردم ایران ارائه دهیم.

وی در رابطه با رومینگ ملی گفت: رومینگ ملی مرتب در حال گسترش است که باعث می‌شود هیچکدام از اپراتورها قفل نشود بنابراین ما امسال علاوه بر گسترش آن به دنبال این هستیم که در اوایل سال 95 مشترکان بتوانند شماره تلفن خود را نگه داشته و امکان تعویض اپراتور خود را داشته باشند.

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با ایجاد شبکه‌های اجتماعی و برقراری امنیت توسط آن‌ها افزود: اعتقاد ما براین است که همه همت خود را برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی با همکاری همه سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط و دانشگاه‌ها داشته باشیم.

واعظی در ادامه تصریح کرد: همانطور که توانستیم چند شبکه‌ی اجتماعی داخلی ایجاد کنیم که یکی از آن ها در حال حاضر سه میلیون کاربر دارد.

وی افزود: ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی موجب بالا رفتن سرعت کاربران و حفظ اطلاعات آن‌ها از گزند سودجویان می شود و باید برای حفظ حریم خصوصی مردم توجه و تلاش لازم به عمل آید.

واعظی در رابطه با ردو بدل شدن پیام‌های انتخاباتی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: شبکه‌های داخلی و خارجی کلیات تحولات را در هر کشوری در سطح جهان رصد می‌کنند. 

وی ادامه داد: رصد کردن فعل و انفعالات در این شبکه‌ها به این معنا نیست که به حریم خصوصی کسی دسترسی داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به هیچ شرکتی، چه داخلی و چه خارجی اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی و حریم خصوصی کاربران را نمی‌دهیم.

واعظی در ادامه تصریح کرد: در ایام انتخابات روزانه 200 میلیون پیامک که مربوط به تبلیغات کاندیداها بود در این فضاهای اجتماعی و مجازی ارسال می‌شد و موجب کاهش تبلیغات سنتی و کاغذبازی‌ها شد.

وی افزود: استفاده از فضای مجازی در ایام انتخابات موجب برقراری امنیت بیشتر انتخابات و کاهش درگیری‌‌های خیابانی و افزایش و تغییر سطح تعاملات اجتماعی شد و موجب رعایت اخلاق توسط کاربران شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با امکان دسترسی مردم به اینترنت و فضاهای مجازی در ایام انتخابات گفت: جلسات متعددی مبنی بر بسته شدن اینترنت برای کاربران توسط گروه‌ها و بخش‌های مختلف تشکیل شد.

واعظی بیان کرد: با توجه به تقاضای مردم برای استفاده از فضای مجازی در ابعاد مختلف زندگیشان این فضا بسته نشده و 20 درصد از این فضا مربوط به فعالیت‌های انتخاباتی بود و 80 درصد آن مربوط به زندگی عادی مردم در عرصه های فرهنگی، علمی، اجتماعی و ... مربوط می‌شد.

وی افزود: مردم طی دوران انتخابات با آگاهی و با رعایت قوانین توصیه‌ها به خوبی از این فضا‌ها استفاده کردند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نقش این فضا‌ها اطلاع رسانی بوده و طبق گفته‌های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اطلاع رسانی باید به صورت صحیح انجام پذیرد ومردم هم باید با آگاهی در این امر خطیر شرکت کنند. 

واعظی تصریح کرد: برگزاری این انتخابات لبیکی بود که مردم به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران گفتند که موجب انسجام ملی هرچه بیشتر می‌شود.

وی در رابطه با مسدود کردن برخی شبکه‌های اجتماعی از قبیل لاین و ... گفت: هیچ گونه شبکه‌ اجتماعی تا کنون مسدود نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار