سردار وحیدی در جمع وابستگان خارجی:

ائتلاف‌ ضد یمن مثل دیوار شیشه‌ای است/ کسی جلودار انتقام یمنی‌ها نخواهد بود

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی گفت:اگر یمنی‌ها بخواهند انتقام بگیرندکسی جلودار آنها نخواهد بود.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار سرتیپ احمد وحیدی رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی در نشست بررسی امنیت منطقه‌ای (تروریسم و افراط‌گرایی) که با حضور وابستگان نظامی خارجی در این مرکز برگزار شد، طی سخنانی به تبیین اهم تحولات جهانی ازجمله نقشی که آمریکا برای مدیریت جهانی با هدف تأمین منافع خودش ایفا می‌کند و همچنین تحولات منطقه غرب آسیا به‌ویژه موجی که تروریسم تکفیری با حمایت برخی کشورهای غربی و منطقه‌ای به راه انداخته‌اند، پرداخت.

سردار وحیدی با اشاره به طرحی که مراکز راهبردی صهیونیستی در سال 2000 برای تجزیه کشورهای منطقه ارائه داده بودند، برخی تحولات اخیر و مطرح شدن طرح تجزیه کشورهای منطقه ازجمله عراق، سوریه و یمن را در چارچوب همین طرح و یک توطئه صهیونیستی ارزیابی کرد.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی گفت: آیا تلاش برای تجزیه یمن بخشی از همان سیاست و طراحی تحقیقاتی که رژیم صهیونیستی در منطقه داشته است، نیست؟ آخر این جنگ می‌خواهد به کجا برسد؟ اگر یمنی‌ها روزی خواستند انتقام خود را از کشورهایی که به آن‌ها حمله کردند، بگیرند، چه کسی می‌تواند مانع آن‌ها شود؟ و اگر این اتفاق افتاد، دیگر امنیتی در منطقه باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: برخی از کشورهایی که در ائتلاف علیه یمن مشارکت می‌کنند کشورهایی هستند که مثل یک دیوار شیشه‌ای می‌مانند؛ که اگر سنگی پرتاب شود، معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد. و این کاری است که جلوی چشم دنیای متمدن امروز انجام می‌شود و نتیجه جنگ چه چیز می‌تواند باشد؟

عضو شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تحولات سوریه نیز گفت: تجمع این حجم از گروه‌های تروریستی مانند داعش، جیش‌الاسلام و احرار الشام و... در یک منطقه بی‌سابقه است.  

سردار وحیدی با طرح این سؤال که چه کسانی این گروه‌ها را تشکیل داده و برای چه این مشکل را برای حدود 12 میلیون مردم مظلوم سوریه درست کرده‌اند و آن‌ها را آواره کرده‌اند، گفت: جالب این است که آن‌ها دروغ دیگری را تحت عنوان ایجاد دموکراسی مطرح می‌کنند. آیا این دموکراسی است؟ آیا این دموکراسی است که غربی‌ها به منطقه آورده‌اند؟ و جالب این است که به شدت از این گروه‌های تروریستی دفاع می‌شود و مدعی هستند که اینها تروریست نیستند.

وی به مظلومیت مردم فلسطین بخصوص در انتفاضه سوم اشاره و تصریح کرد: ما امروز جهان ناامنی داریم و نتیجه آن هم برآمده از راهبردهای غربی و عبری است. صهیونیست‌های امریکایی در پشت این تحولات قرار دارند و امروزه عربستان یکی از بازیگران بین‌المللی است که توسط آن‌ها به‌کار گرفته شده است؛ افرادی با عقلانیت پایین و ماجراجو بدون اینکه احساس مسئولیت کنند که در منطقه چه می‌گذرد. آن‌ها به پشتوانه پول‌هایی که دارند اوضاع و احوال منطقه را به هم ریخته‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با اشاره به راه‌کارهای رفع این بحران‌ها گفت: در این صحنه‌ها اولین راهکار این است که  هر کشور خودش باید سرنوشت خود را تعیین کند و دیگران نباید در امور داخلی آن کشور دخالت کنند؛ درباره سوریه مردم سوریه، درباره یمن مردم یمن و درباره عراق هم مردم عراق تصمیم بگیرند و ما فقط می‌توانیم به مردم این کشورها در این راستا کمک کنیم.

سردار وحیدی ادامه داد: دوم اینکه هیچ مرزی نباید تغییر کند. سوم اینکه مسائل باید از طریق مذاکره و گفت‌وگو حل بشود و برای انسان‌های عاقل بهترین راه گفت‌وگو و صلح از طریق گفتگو است. چهارم اینکه حضور کشورهای خارجی به‌ویژه آمریکا در منطقه مسئله‌ساز است؛ اینها مسئله درست می‌کنند و چنانچه کردند و ما این را قبول نداریم و رد می‌کنیم.

وی اضافه کرد: پنجم اینکه بخش زیادی از تروریسم ساخته و پرداخته دست برخی از دولت‌هاست؛ لذا این دولت‌ها باید به پشتیبانی فکری و فرهنگی گروه‌های تروریستی و حمایت‌های مالی از آن‌ها پایان دهند؛ باید با اینها برخورد شود و اگر کشورها و ملت‌ها به دنبال این هستند که مشکل را حل کنند، ما به ائتلاف‌هایی که حول محور صلح و مذاکره اتفاق افتد، اعتقاد داریم، و فکر می‌کنیم این با منطق و کمی خویشتن‌داری و با واقع‌نگری و با کمی توجه به منافع ملت‌ها شدنی است، و بدین ترتیب می‌توان هم منطقه امن‌تر و هم دنیایی امن‌تر داشته باشیم.

این جلسه با پاسخ به پرسش‌های وابستگان نظامی خارجی توسط دبیر کل مرکز و تبادل نشان پایان یافت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار