زنجان؛

شیت بهشتی در دل طارم

روستاي شيت با باغستانهاي دل فريب و بسيار زيبا خود، بسياري از گردشگران را شيفته خود كرده و آنها را وادار به سفري دوبار به اين بهشت زمینی می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از زنجان ؛ روستای شیت یکی از زیباترین روستاهای شهرستان طارم است که بر روی دامنه میانی کوهی قرار گرفته است که از سمت مقابل و کناره ها نیز توسط کوه های بلندی احاطه شده است و خانه هاي كاه گلي قدم بر دوش يكديگر گذاشته و تا اوج كوه سر بلند كرده اند.

گیاهان سبز و درختان گیلاس و انار و انجیر و ده ها درخت میوه دیگر و رودخانه چهار فصل آن که آبی زلال از ميان دو كوه بلند در جریان است منظره ی بسیار زیبا و دلنشینی را بوجود آورده است که همه ساله تعداد زیادی توریست را به این منطقه جذب مي كند .

هواي پاك و عاری از آلودگی و مناظر زیبا و سرسبز نه تنها مانع از خروج مردم اين روستا و مهاجرت آنها به شهرها شده است بلكه كساني از شهرنشين ها را نيز به خود جذب كرده است .

اند.روستاي شيت با باغستانهاي دل فريب و بسيار زيبا خود، بسياري از گردشگران را شيفته خود كرده و آنها را وادار به سفري دوبار به اين بهشت گمشده كرده است.

بخشي از جاذبه هاي ديدني و گردشگري روستا : چشمه سارها ، قلعه شيت ، رودخانه چهار فصل ، غار سيدباغي ، ييلاق دولا و ييلاق نَراب ، امامزاده سيد محمد ماهوري شيت

امامزاده سيد محمد ماهوري شيت

طبق اظهار اهالی محل نسب ایشان به امام محمد باقر علیه السلام می رسد این بنا مربوط به قرن 7 هجری بوده که با چند قطعه سنگ قبری که بدست آمده در زمان صفویه مورد مرمت قرار گرفته است . بقعه امام محمد ماهوری در پشت قلعه شیت واقع شده و برای رسیدن به این بنا می بایست از روستای درام و یا شهر چورزق به طرف روستای شیت حدود ده کیلومتر طی طریق کرد .

این بنا در هشت ضلع پیوسته بهم که اضلاع آنها به ترتیب 5/2 تا 65/2 بنا گردیده و دیوارهای بقعه به عرض 10/1 متر می باشد مصالح اصلی بنا از سنگ و ملاط مخصوص که از گچ و گچ نیم پخت و خاکستر و خاک رس و آب آهک بدست می آید ساخته شده است ارتفاع دیوارهای جانبی 10/4 متربوده و طاقی باسنگ و ملاط ذکر شده روی آن را پوشانیده است بالای هر قسمت از ضلع ها پنجره یا هواکش به عرض 50 سانتی متر و ارتفاع و قوس بالای آنها با 15 سانتیمتر قوس ایجاد شده است .

امامزاده محمد ماهوري (ع) در مجاورت جاده تهم چورزق و در نزديكي روستاي شيت و در مجاورت قلعه باستاني شيت در يك منطقه سرسبز كوهستاني قرار دارد.

غار سید باغی

اين غار از گذشته هاي دور وجود داشته ولي بر اثر حوادث طبيعي غير مترقبه مسدود شده و امكان عبور از قسمت ورودي فقط تا مسافت 20 متر امكانپذير است ولي با توجه به تمهيدات و برنامه ريزي هايي كه انجام شده ادامه بازگشايي اين غار در برنامه كاري مسئولين قرار گرفته ست.

در روستای شیت محصولات کشاورزی زیادی کشت می شود که علاوه بر تامین نیاز خانواده بخش عمده آن به فروش میرسد .

عمده محصول باغات این روستا گیلاس ، انار ، انجیر و زیتون میباشد و سایر محصولات که بیشتر درحد مصرف و مازاد آن به فروش می رسد عباتنداز : خرمالو ، گردو، فندوق ، انارترش



انتهای پیام/ن

برچسب ها: شیت ، بهشتی ، طارم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.