آمریکا برای دومین مداخله نظامی در لیبی آماده می‌شود

یک فرمانده ارشد آمریکایی تائید کرد که این کشور به همراه متحدانش برای مداخله نظامی در لیبی آماده می‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وال استریت ژورنال، یک فرمانده ارشد ارتش آمریکا روز سه‌شنبه از تصمیم واشنگتن و کشورهای اروپایی برای آغاز دومین مداخله نظامی در لیبی برای «مبارزه با داعش» خبر داد و گفت این گروه به واسطه وجود دو دولت در لیبی و اوضاع آشفته این کشور، آنقدر قدرت گرفته که بدون مداخله نظامی امکان عقب راندن آن وجود ندارد.

«دونالد بولدوک» فرمانده نیروهای عملیات ویژه آمریکا در آفریقا به روزنامه وال استریت ژورنال گفت حتی اگر دولتی متحد در لیبی شکل گیرد، باز هم احتمالا نیاز به مداخله نظامی آمریکا وجود خواهد داشت.

وی که در داکار، پایتخت سنگال صحبت می‌‌کرد، گفت: «ارزیابی ما، که کاملا برآمده از نگاه ما از لنز (عملیات‌های ویژه) است، ای است که شرکای ما به مشاوره و کمک ما نیاز دارند. آن‌ها به آموزش ما و مقادیر مشخصی از تجهیزات نیاز دارند تا موفق شوند.»

به نوشته وال استریت ژورنال، هرچند که این فرمانده آمریکایی از بیان جزئیات بیشتر خودداری کرده و بیشتر در مورد عملیات‌ نیروهای ویژه صحبت می‌کند، اما در عین حال به نحوی روشن‌تر از دیگر مقامات آمریکایی از احتمال مداخله نظامی در لیبی سخن می‌گوید.

مقامات ارشد نظامی آمریکا می‌گویند گزینه‌های احتمالی برای عملیات نظامی در لیبی را به کاخ سفید ارائه کرد‌ه‌اند. این گزینه‌ها می‌توانند شامل مشارکت نیروهای خارجی و محلی باشند.

«اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه تشکیل یک دولت واحد در لیبی را برای حمایت نظامی واشنگتن از این کشور «کلیدی» توصیف کرد. به گفته وی، ایتالیا به دلیل نزدیکی به لیبی، وظیفه پیشبرد فرآیند صلح در این کشور را بر عهده دارد. مدت‌هاست که تلاش‌های بی‌نتیجه برای ایجاد صلح میان دولت مستقر در شرق لیبی و دولتی که پایتخت و مناطق غربی را در اختیار دارد، ادامه دارد.

یک مقام ارشد اروپایی می‌گوید ایتالیا، فرانسه و لندن مخالف مداخله نظامی در لیبی پیش از تشکیل دولت واحد در این کشور هستند، چراکه چنین اقدامی را مایه کمک به داعش برای جذب نیروهای بیشتر با اتکا به ادبیات ملی‌گرایانه می‌دانند.

به گفته بولدوک، ارتش آمریکا و چند کشور متحد از جمله فرانسه و انگلستان از ماه‌ها قبل برای مداخله نظامی دوباره در لیبی آماده می‌شوند و اتاق عملیات ویژه‌ای موسوم به «مرکز هماهنگی ائتلاف» را نیز در رم راه‌اندازی کرده‌اند.

مقامات غربی و لیبیایی می‌گویند نیروهای ویژه غربی از مدتی قبل در این کشور مستقر شده‌اند و در هفته‌های گذشته عملیات‌هایی نیز انجام داده‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار