تبریز؛

نجات دریاچه ارومیه با آبیاری تحت فشار و تغییر الگوی کشت

معاون استاندار آذربایجان شرقی بر احیای دریاچه ارومیه و لزوم اجرای تغییر الگوی کشت شهرستان مرند تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ کرمی در جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان با بیان اینکه بخشی از شهرستان مرند در حوزه دریاچه ارومیه قرار گرفته است گفت : خوشبختانه با وجود آمارهای ارائه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی این شهرستان در زمینه گسترش کشت محصولات کشاورزی با مصرف آب کمتر همچون پسته ،زعفران ، گل محمدی ، کلزا و محصولات سبزی و سیفی جات گلخانه ای در طی سه سال اخیر یک و نیم برابر افزایش و در زمینه کاهش کشت محصولات کشاورزی همچون گوجه فرنگی که به آب بیشتری برای رشد نیاز دارد هم یک برابر کاهش داشته ایم که این خود قدمی در احیای دریاچه ارومیه از جانب مسئولین شهرستان مرند می باشد.

وی افزود : الگوی کشت مناسب با در نظر گرفتن ارزش اقتصادی آب و مزیت‌های نسبی با حفظ سطح زیر کشت و میزان تولید فعلی ، با کاربرد روش‌های نوین به نژادی و به زراعی، ضمن کاهش چهل درصد در مصرف آب، ارزش تولیدات کشاورزی به چهار برابر افزایش خواهد یافت که در این صورت فشار بر منابع آبی سطحی و زیرزمینی کاهش‌یافته و سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی به 37 درصد در مقابل 63 درصد سایر بخش‌ها افزایش خواهد یافت.

کرمی در ادامه جلسه  افزایش سیستم آبیاری قطره ای را هم قدمی در احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود : در حال حاضر 1500 هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان مرند با سیستم آبیاری قطره ای ابیاری می شوند و دولت با اعطای تسهیلات به کشاورزان در صدد افزایش استفاده از این سیستم بین کشاورزان می باشد.

فرماندار ویژه مرند گزارشی از روند اجرایی پروژه انتقال آب ارس به دشت هرزندات ارائه داد و گفت : در طول چند روز گذشته 35 کیلومتر این پروژه که مسیر انتقال آب از دشت هرزندات به شهرستان مرند است طی توافق با کارفرما این مسیر به پیمان رفته و امیدواریم تا پایان سال 1396 این پروزه به اتمام رسد.

معاون استاندار آذربایجان شرقی در ادامه جلسه از قطع برق 17 چاه آب غیر مجاز طی دوماه اخیر خبردادو افزود : از 51 چاه آب  که برق آنها دارای پروانه برداشت نبودند ،برق 17 حلقه چاه اب غیر مجاز با همکاری اداره آب و برق شهرستان قطع شده و مابقی در دستور کار قرار گرفته اند.

رییس امور آب شهرستان مرند از شناسایی 18 حلقه آب چاه غیر مجاز طی دو ماه اخیر خبر داد .

محمدی افزود : در طی دو ماه اخیر سال جاری 13 حلقه آب چاه غیر مجاز پلمپ و 12 مورد نیز به مراجع قانونی معرفی شده و در صورت دستور قضایی پلمپ خواهند شد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.