تقویم روزانه فوتبال؛

رونالدو، کابوس فرگوسن در تئاتر رویاها

تقویم امروز فوتبال به مهترین اتفاقات فوتبالی که در تاریخ 14 اسفند (4 مارس ) رخ داده است ، اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در تقویم امروز به مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است، می پردازیم.
 
*رونالدو و داور، یونایتد را حذف کردند
 
4 مارس 2013 ، منچستر یونایتد در ورزشگاه اولدترافورد با نتیجه دو بر یک از رئال مادرید شکست خورد و با توجه به تساوی یک بر یک در بازی رفت، از لیگ قهرمانان حذف شد. این بازی هزارمین بازی رایان گیگز هافبک ولزی منچستر به شمار می رفت.

نیمه اول مسابقه با نتیجه بدون گل به پایان رسید . در ابتدای نیمه دوم و در دقیقه 48 "سرخیو راموس" مدافع رئال توپ ارسالی "نانی" را به اشتباه درون دروازه خودی قرار داد تا یونایتد یک بر صفر پیش بیفتد. در دقیقه 56 بازی جنیت چاکر، داور ترکیه ای در تصمیمی جنجالی و بسیار مشکوک نانی هافبک منچستریونایتد را به دلیل خطای خشن با کارت قرمز مستقیم از بازی اخراج کرد تا یونایتد بقیه بازی را 10 نفره ادامه دهد. تصاویر آهسته نشان می داد که نانی، بدون اینکه آربلوا مدافع رئال را ببیند پایش را برای کنترل توپ بالا آورده بود و به هیچ عنوان از روی عمد پایش را به بدن بازیکن رئال نکوبید. این اخراج اعتراض شدید بازیکنان، هواداران و فرگوسن را در پی داشت.

در دقیقه 66 لوکا مدریچ با شوتی زیبا گل مساوی را زد. تنها 3 دقیقه از ثبت این گل گذشته بود که کریستیانو رونالدو ستاره پرتغالی رئال مادرید، همان کسی که گل تساوی یک - یک بازی رفت را برای رئال مادرید به ثمر رسانده بود از روی ارسال عرضی هیگواین، گل دوم رئال مادرید را به ثمر رساند تا کابوس فرگوسن، گل خوردن از شاگرد قدیمی اش به حقیقت بپیوندد. رونالدو پس از گل خوشحالی هم نکرد تا ادای دینی کرده باشد نسبت به تیم و مربی سابق خود. 

در ادامه فرگوسن، وین رونی و اشلی یانگ را به میدان آورد اما فشار یونایتد در اواخر بازی نتیجه ای نداشت و دیه گو لوپز دروازه بان رئال چندین بار دروازه تیمش را نجات داد و منچستر با این باخت از لیگ قهرمانان کنار رفت.
 
*رکورد شکنی منچستر یونایتد و اندی کول
 
4 مارس 1995، اندی کول ، مهاجم منچستر یونایتد در جریان پیروزی 9 بر صفر تیمش برابر تیم ایپسوییچ ، پنج گل به ثمر رساند و رکورد بیشترین گل در یک مسابقه لیگ برتر را از آن خود کرد.
منچستر یونایتد در حالی در لیگ برتر برابر ایپسوییچ قرار گرفت که در بازی رفت با نتیجه سه بر دو از این تیم شکست خورد بود.

در دیدار برگشت که در ورزشگاه اولدترافورد برگزار شد، منچستر در حضور 44 هزار تماشاگر بازی را طوفانی آغاز کرد و در دقیقه 16 توسط روی کین به گل رسید. سپس اندی کول دو گل در دقایق 23 و 37 به ثمر رساند تا نیمه اول با نتیجه سه بر صفر به پایان رسد.

اما در نیمه دوم اوضاع برای ایپسوویچ بدتر شد و اندی کول دو بار دیگر در دقایق 53 و 65 گلزنی کرد. مارک هیوز دو بار و پل اینس گل های دیگر منچستر را زدند، سپس در دقیقه 88 اندی کول گل نهم منچستر را به ثمر رساند و به اولین بازیکنی تبدیل شد که تواسنته در لیگ برتر پنج گل در یک مسابقه بزند. البته این رکورد از سال 1992 که مسابقات لیگ انگلیس نام لیگ برتر را گرفت محسوب می شود و پیش از این در مسابقات دسته اول لیگ انگلیس در سال 1935 ، تد دریک مهاجم تیم آرسنال در یک مسابقه 7 گل به ثمر رسانده بود.

این پیروزی 9 بر صفر یونایتد نیز بهترین پیروزی در لیگ برتر انگلیس بود. البته این رکورد هم از سال 1992 به بعد است و پیش از این تیمهای وست برومویچ در سال 1892 و ناتینگهام فارست در 1909 در یک مسابقه در لیگ دسته اول انگلیس ، 12 گل زده بودند.

رکورد اندی کول بعدا توسط آلن شیرر ، جرمین دفو و دیمیتار برباتف تکرار شد اما هیچ بازیکنی نتوانست بیش از پنج گل در یک مسابقه بزند.
 
*تولد اسطوره لیورپول

4 مارس 1951، کنی داگلیش، اسطوره باشگاه لیورپول متولد شد. داگلیش فوتبال حرفه ای خود را از تیم سلتیک اسکاتلند آغاز کرد و در 204 مسابقه،  112 گل برای این تیم به ثمر رساند. او در سال 1977 به لیورپول پیوست و تا زمان خداحافظی اش از فوتبال در سال 1990 در این تیم بازی کرد. داگلیش در سالهای پایانی فوتبالش به عنوان مربی بازیکن در این تیم حضور داشت و از سال 1985 تا 1991 سرمربی لیورپول بود.

او سپس هدایت بلکبرن، نیوکاسل و سلتیک را بر عهده گرفت و در سال 2011 پس از 10 سال دوری از فوتبال ، دوباره هدایت لیورپول را بر عهده گرفت اما این بار او موفق نبود و فقط یک فصل این سمت را برعهده داشت.

داگلیش 102 بار پیراهن تیم ملی اسکاتلند را به تن کرد و از این لحاظ در تاریخ این کشور ، رکورددار است. همچنین وی با 30 گل ملی ، به همراه دنیس لاو بهترین گلزن تاریخ اسکاتلند محسوب میشود.

در سال ۲۰۰۶ دالگلیش عنوان محبوب‌ترین بازیکن تاریخ لیورپول را با رای هواداران این تیم به دست آورد. در رای گیری مجدد در سال ۲۰۱۳، دالگلیش پس از استیون جرارد به عنوان دومین بازیکن محبوب‌ تاریخ باشگاه لیورپول دست یافت.
 
*زادروز بهترین گلزن تاریخ آمریکا
 
4 مارس 1982، لاندن داناوان بهترین گلزن تاریخ فوتبال آمریکا در کالیفرنیا متولد شد. او فوتبال حرفه ای خود را از تیم لورکوزن آلمان آغاز کرد و تا سال 2005 در این تیم ماند. وی سپس به تیم لس آنجلس گلکسی کشورش رفت و تا سال 2014 که از فوتبال خداحافظی کرد، عضو این تیم بود. البته او در این مدت یک نیم فصل را به طور قرضی در سال 2009 در بایرن مونیخ گذراند و همچنین در سال های 2010 و 2012 به طور قرضی در اورتون هم بازی کرد. 

داناوان 157 بار پیراهن تیم ملی آمریکا را به تن کرد و 57 گل به ثمر رساند و بهترین گلزن تاریه تیم ملی آمریکا محسوب می شود. در جام جهانی 2002 که آمریکا تا یک چهارم پایانی بالا آمد، داناوان، با درخشش خود عنوان بهترین بازیکن جوان جام را از آن خود کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار