راه حل جدید دولت برزیل برای مقابله با زیکا

گستردگی بالای مناطق تحت خطر زیکا و همزمان گرمای هوا و ازدیاد پشه‌ها، کارشناسان را به فکر مقابله با نوعی خاص از پشه‌ها انداخته است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پژوهشگران در یک روش ابداعی منحصر به فرد در نظر دارند در کنار درمان، ساخت واکسن و داروی ضد بیماری زیکا، پشه‌های ناقل ویروس زیکا را تحت درمان قرار دهند.

گفتنی است، در این طرح مقامات برزیلی در حال برنامه‌ریزی برای مبارزه با ویروس Zika از طریق استریل کردن پشه نر Aedes با استفاده از پرتو اشعه گاما هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، قرار است پرتو گاما از طریق اشعه لیزر به پشه‌ها تابانده شود.

پژوهشگران اعتقاد دارند این کار مانند روش کنترل بارداری در انسان است و امیدوار  هستند از این طریق مانع از ابتلای نوزادان به بیماری میکروسفالی شوند.

این فناوری که توسط یک دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، نخستین بار برای کنترل مگس میوه در جزیره مادیرای کشور پرتغال مورد استفاده قرار گرفته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است دولت برزیل مجوز واردات این دستگاه را دریافت کرده و به زودی از طریق کشتی به کشور برزیل وارد می‌شود.

مقامات برزیل در حال آماده‌سازی تاباندن لیزر برای استریل کردن میلیون‌ها پشه نر برای جلوگیری از گسترش ویروس زیکا هستند.

کارشناسان به ویژه آن را یک تهدید اپیدمیک و خطر جدی برای شرکت‌کنندگان و ورزشکاران المپیک ریو در سال‌جاری میلادی می‌دانند.

کارشناسان امیدوار هستند بتوانند 12 میلیون پشه نر را در طول یک هفته شناسایی و آنها را استریل کنند.


منبع دیلی میل


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار