لرستان؛

ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های جانوری لرستان در ایام نوروز

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: خرید و فروش کلیه گونه‌های مختلف جانوری ممنوع است و برابرقوانین و مقررات محیط زیست با متخلفین به شدت برخورد خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازلرستان، قائدرحمتی افزود: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و تجربیات سال‌های گذشته، برخی افراد فرصت طلب و سودجو اقدام به خرید و فروش گونه‌های مختلف جانوری نظیر مارمولک‌ها، مارها، لاک پشت برکه‌ای و یا سمندرها در اماکن عمومی می‌کنند.

وی گفت: این امر خلاف قوانین و مقررات محیط زیست است و علاوه بر تشکیل پرونده قضائی، ضرر و زیان ناشی از زنده‌گیری جانوران وحشی از آنها نیز اخذ می‌شود، همچنین‌ خرید و فروش گونه‌های غیربومی بدون مجوز سازمان محیط زیست نیز تخلف محسوب می‌شود ودر مراجع قضائی قابل پیگیری است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان افزود: نظر به هماهنگی‌های به عمل آمده و تشکیل جلسات مربوطه با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در آستانه عید نوروز و ایام تعطیلات با متخلفینی که اقدام به خرید و فروش گونه‌های جانوری وحشی در اماکن عمومی و میادین یا بازارها کنند به شدت برخورد خواهد شد و به همین منظور گشت‌های ویژه‌ای جهت کنترل این قبیل فعالیت‌های غیرمجاز در سطح استان و کلیه شهرستان‌های تابعه تشکیل شده است.

قائدرحمتی در مورد ورود گونه‌های غیربومی به زیستگاه‌های استان و تاثیر آنها بر روی گونه‌های بومی هشدار داد و گفت:‌ از ورود هرگونه گیاهی و جانوری غیربومی به زیستگاه‌های استان جلوگیری می‌کنیم و برابر قوانین و مقررات با متخلفین برخورد می‌شود، لذا از هموطنان عزیز می‌خواهیم که از رها کردن و جابه جائی هر نوع گیاه و جانورغیر بومی در زیستگاه‌های طبیعی اجتناب کنند، به‌ویژه از رهاسازی ماهیان قرمز عید در رودخانه‌ها خودداری کنند چراکه این گونه به راحتی جایگزین گونه‌های بومی شده و آنها را از بین می‌برد.

وی افزود: همچنین موجبات انتقال و سرایت انواع بیماری‌ها به انسان و سایر موجودات را نیز فراهم می‌کند که هزینه حذف و کنترل بیماری بسیار سنگین است و گاهی حتی جبران‌ناپذیر می‌شود بنابراین ماهیان قرمز ایام نوروز نباید در رودخانه‌ها و زیستگاه‌های اصلی گونه‌های بومی رها شوند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: به منظور جلوگیری از هرگونه برداشت و تجاوز به گونه‌های گیاهی و جانوری در عرصه‌های طبیعی، در طول ایام تعطیلات نوروز ماموران و محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست استان به‌صورت شبانه روزی عرصه‌های طبیعی استان را تحت نظارت قرار خواهند داشت و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفین زیست محیطی برخورد قانونی خواهند کرد.

قائدرحمتی در پایان از مسافرین، مهمانان نوروزی، گردشگران و هموطنان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب زیست محیطی، خرید و فروش و نگه‌داری جانوران وحشی و غیره را با شماره تلفن 1540 اداره کل حفاظت محیط زیست استان و یا ادارات محیط زیست شهرستان‌ها اطلاع دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.